USD 42.05 42.35
  • USD 42.05 42.35
  • EUR 42.00 42.35
  • PLN 10.25 10.40

На Волині зруйнували історичну будівлю, яку «випадково» віддали в приватні руки

8 Травня 2015 22:00
В ці дні жителі старовинного міста Любомль стали свідками ще однієї втрати – знищення пам’ятки історії – будинку, де народилась відома акторка театру і кіно Наталія Ужвій. Цей випадок є ганебним прикладом бездіяльності місцевої влади, що не шанує свою ж історію і своїх відомих земляків. Про це розповів директор Любомльського краєзнавчого музею Олександр Остапюк,- повідомляє «БУГ».

Дерев’яний будинок батьки Наталії Ужвій побудували в Любомлі на вулиці Тильній в кінці ХІХ століття. В ньому 8 вересня 1898 року народилась відома актриса. Через короткий час сім’я переїхала на проживання в Польщу. До свого будинку Наталія Ужвій приїжджала в міжвоєнний період, а також під час відвідин м. Любомль у 1971 році.

У будинку постійно проживали члени сім’ї Н.Ужвій. В ньому 7 січня 1927 року народився відомий український поет, громадський та державний діяч Ростислав Братунь.

Після 1945 року будинок перейшов у приватну власність жителів міста, які не мали стосунку до родини Ужвій. У січні 2013 року помер його останній власник. Тоді ж Любомльський краєзнавчий музей звернувся до райдержадміністрації з проханням викупити будинок у спадкоємців і створити там музей Наталії Ужвій. Ще до того часу зусиллями колективу музею були зібрані експонати для майбутнього музею. На рівні заступника райдержадміністрації було домовлено, що адміністрація викуповує будинок у спадкоємців і в подальшому там буде створено музей Н. Ужвій. Минув рік із того часу. Спадкоємці не змогли довше чекати, коли влада викупить будинок і продали іншому власнику.

Хоча будинок і територія садиби, як пам’ятка історії місцевого значення, охоронний № 789, охороняється державою. Свого часу Львівський інститут «Укрзахідпроектреставрація» розробив охоронну зону пам’ятки. За охорону і збереження пам’яток на території міста Любомль несе відповідальність голова міської ради. Залишається загадкою, як мер міста дозволив приватизувати територію і сам будинок.

Сьогодні, коли ще зберігся каркас будинку, місцева влада мала б призупинити руйнування і домовитись із новим власником про цільове призначення будинку. Оскільки Любомль знову може втратити чергову пам’ятку історії. До цього часу місто має і інші проблемні питання по збереженню пам’яток історії і археології. Немає охоронних зон на обидва городища міста – Х-ХІ ст. і ХІІІ-ХV ст., на католицьку муровану каплицю Яна Непомука XVIII ст. За короткий період вже встигли зруйнувати торгові ряди ХVІІІ століття на площі Ринок, скоро рухне аварійна покрівля палацу Браницьких ХVІІІ століття.

Уже зараз про випадок повідомлено у відповідні пам’яткоохоронні структури області та району, залучено ЗМІ. Залишається чекати і надіятись що Любомль не втратить чергової пам’ятки історії, а буде містом з багатою історією і культурою.

Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть


Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу

Коментарів: 47
Любомль Показати IP 8 Травня 2015 22:19
Сьогодні будинок уже розібрали до кінця...
Серйозно Показати IP 8 Травня 2015 22:37
Це реально мєрзость.
Юрист Показати IP 8 Травня 2015 22:43
Дуже сумно,але хто робить договiр купiвлi-продажу на будинок культурноi спадщини?,I як мiсцева влада може заборонити приватизувати законно купленний будинок?
Гірикович до Юрист Показати IP 8 Травня 2015 22:56
Я думаю, що ніяк!!!
Сусiд Показати IP 8 Травня 2015 23:18
Скажiть будь-ласка автор статтi як це випадково вiддали в приватнi руки?наскiльки менI вiдомо попередня власниця продала його за 5000$
777 Показати IP 8 Травня 2015 23:40
Після 1945 року будинок перейшов у приватну власність жителів міста, які не мали стосунку до родини Ужвій. У січні 2013 року помер його останній власник. І в останні роки , цей будинок був притоном для алкоголіків і наркоманів.Про що свідчать самі ж сусіди. І якщо за ці 70 років ніякого музею так і не зробили . А сам будинок вже декілька раз змінювався попередніми власниками.І розвалювався уже сам , то який це може бути музей!?
citizen Показати IP 8 Травня 2015 23:57
Стаття-ніщо інше як політзамовлення. Розрахована на те, що читач не буде розбиратися в правових підставах, а відразу ж звинуватить місцеву владу. Зараз там молоді хлопці які хочуть щось зробити для міста проте мають дуже багато противників, (особливо середньої та старшої вікової категорії) та і часу маловато, а такий ажіотаж спеціально створюється щоб відволікти від реальної роботи якої ще так багато....
Анонім до citizen Показати IP 22 Жовтня 2016 21:39
А який мени резон когось вид чогось видволикати? Мисцева влада прекрасно знала про те що будинок исторична циннисть и ии обовязком було недопустити продажу, але сталося наоборот, значить комусь то було выгидно продаты цю хатыну?!!!
7 Показати IP 9 Травня 2015 00:19
До власника претензій немає,він господар території,і робить,що хоче. По даній статті лиш висновки:винна міська рада(продаж памятки історії під охороною держави) та місцева влада(районна),що стільки часу не змогла викупити приміщення під музей Н.Ужвій..цікаво яку памятку історії знищать у місті наступну?досвід то вже є.
пкл Показати IP 9 Травня 2015 00:31
а чому ж мешканці міста, які так вболівають за історію, не могли зібрати кошти, щоб викупити будинок, провести толоку з ремонту та благоустрою і зробити там народний музей? а для чого? треба ж спирт і цигарки в Польщу возити. там же найбідніші митники області живуть! З собою все заберете!
петро Показати IP 9 Травня 2015 06:30
це ганьба для Любомля - де новий мер де активні борці за справедливість... в Любомлі тишком нишком почався дерибан землі - декому не хватає просто часу щоб зробит щось для міста коли на кону стоять мільйони
Знаючий до петро Показати IP 9 Травня 2015 08:23
Новий Мер з "нової" влади як і остальні чинуши дєрібанить на свій батон! В Україні посада мер - це бізнес.
Жителька міста до пе до Знаючий Показати IP 9 Травня 2015 18:30
А що б ви зробили,якби виявилось,що ви живете в будинку якоїсь відомої постаті.Чи віддали б свої власність місту?Залишили своїх дітей без дому?Легко голословити не знаючи ситуації.
Алевтина до Жителька міста до пе Показати IP 27 Жовтня 2015 23:49
мова йде про викуп у власника цього будинку для створення музею, а не просто відібрати. ну і наскільки я зрозуміла, в тому будинку ні власник, ні його діти не жили - там ошивались алкоголіки та бомжі.
Любомль Показати IP 9 Травня 2015 09:22
Друзі,про що Ви говорите? І митників,і владу в Любомлі(більшість із них) історія та культура,а також музеї, цікавлять в останню чергу..тому не дивно коли наступними будуть нищити палац Браницького,городища і замкову гірку в місті..владі абсолютно байдуже..коли вчора на місті зруйнованої памятки перебували ЗМІ,скільки приходило сусідів,інших небайдужих людей,усі відверто говорять"як же так,що ж за такі закони,що дозволяє собі нікчемна влада і т.д". А ще місцеві можновладці заявляли -"Зробимо Любомль вікном у Європу". Ось так і "роблять"..ганьба і сором на всю Україну
сам Показати IP 9 Травня 2015 09:46
Багато хто в любомлі покладпа надіі на молодлго і персрпективного...а аін виявивмя не ліпшим за стару бандй
До Петра,до Любомля Показати IP 9 Травня 2015 10:03
Шановнi жителi мiста Любомля!!!В вас е недавно обраний депутат до ВерховноI Ради ГУЗЬ I,чому ж ви ранiше до нього не звернулися щоб викупити цей будинок?(я думаю вiн знайшов би необхiднI кошти на цей будинок 5000$) Iвахiв С дав йому щоб вiн нейшов на вибори по Ковелю сумму з бiобщими нулями,нехай би допомiг громадI!!! А попереднiй депутат вiд Свободи. Мельник ???,шановнI друзI думайте кого ви вибераете
Жителька міста до До Петра,до Любомля Показати IP 9 Травня 2015 18:35
Та вам ніхто не входить.
Свідомий Показати IP 9 Травня 2015 10:19
... Ще не все втрачено. Музей імені Н. Ужвій можна зробити (так як це й планувалося раніше) в одній із кімнат палацу Браницьких. Та і сам палац вже давно потребує ремонту, і коли він завалиться тоже будем кричати, шо то міська влада винувата. А самі ми що зробили?....Будь-ласка ось Вам (звертаюсь до критиків) жива робота покажіть себе....
Любомль до Свідомий Показати IP 9 Травня 2015 10:59
Свідомий,якщо ти не орієнтуєшся по питанню Палацу Браницького, то й не починай ля-ля. Усі патріоти міста, краєзнавці вже десятки років звертаються в міську,районну, обласну владу, з питання його реставрації. Директор музею Остапюк (наскільки мені відомо) свого часу особисто їздив в Міністерство культури, був на прийомі в Климчука Б.П по цьому питанню(який до слова вже навіть присилав реставраторів, взявся за цей проект). От і до тебе питання що ж ти сам зробив??
До Сам Показати IP 9 Травня 2015 10:26
Яке вiдношення новий мер мае до приватноI власностI,може вiн i тобI буде давати вказiвки що тобi строiти чи зносити на приватнiй територii,як що за стiльки рокiв ви неспромоглися викупити цей будинок при чотирьох мерах,а цього робите крайнiм.....
777 Показати IP 9 Травня 2015 10:55
Любомльська гімназія названа в честь Н.Ужвій , чому там не зробити кімнату-музей!? Де кожна дитина може прийти і поцікавитися життям і творчістю.А вести дітей в притон де багато битого скла і шприців, це не краща думка.
випускниця до 777 Показати IP 9 Травня 2015 11:29
підтримую !!!!!!!!!!!!!!! сраколизкаТишичка директриска тільки вміє бабло за медалі і оцінки брати і не малі .могла і за свій кошт зробити кімнату -музей.
любомльчанка до 777 Показати IP 9 Травня 2015 14:07
Хм...а в гімназії є музей,час від часу цікавтеся життям шкіл міста!!!!!!! Зайдіть і помилуйтеся- скільки там зібрано матеріалів про відому нашу любомльську актрису
любомльчанин до любомльчанка Показати IP 9 Травня 2015 14:34
то не музей а кабінет за 10 замками
Вєнтєль Показати IP 9 Травня 2015 17:59
Поздно пить боржоми если почки отказали:) Раніше треба було все ворушити!
сусідка Показати IP 9 Травня 2015 18:09
За 24 роки незалежної України ніхто нею не цікавився.Хата декілька раз міняла власників і в бажаючих зробити музей було багато можливостей її купити.І коли вона вже розвалилась,всі спохватились.Нічого робити з мухи слона.Можна зробити Н.Ужвій памятник і поставити в центрі міста.
Депутат Показати IP 9 Травня 2015 20:05
В 2012р. На день міста Любомль вручалось 30медалей ,,Почесний громадян Любомль,, Депутати не захотіли надати таке званя Наталі Ужвiй так як вона при житті цуралась міста свого народження відмовлялась від запрошення приїздити на свята в Любомль. В нашому місті люди не однорідної думки про неї!
Жителька Показати IP 11 Травня 2015 19:23
Пригадую, було таке, що в Любомль завітала відома артистка Н. Ужвій. А ще, містом ширилися чутки, що вона навіть не побувала на тій вулиці, де жила колись і біля того будинку її ніхто й не бачив. Що не кажіть, але вона народилася в нашому місті і вона наша землячка, наш талант. Я підтримую " Вєнтєля", - позно пить боржоми... і сусіди правильно кажуть. Спохватилися! Чого клювати того молодого мера? Просто заважаєте молодій людині працювати. Одна тільки травля кругом. А скільки проблем у місті, які накопичувалися роками? Не тільки мер повинен за все відповідати. Хай кожен хоч би щось малесеньке зробить для свого міста.
Читач коментарів Показати IP 11 Травня 2015 19:38
А в нашому місті тенденція така: спочатку збудуємо, потім зруйнуємо, спохватимося. Опа! Вже хтось щось нарисував, а остальних жаба душить. Так було з биткомбінатом по вул. Травневій. Добре, що віруючі воскресили цей будинок, який став окрасою цілої вулиці. То кінотеатр гнив у болоті десятки років, а тепер зогляділися - осередок культури пропав. То за хату Н.Ужвій узялися. А ще я помітив, що до всього , що є промашкою чи то влади попередньої, чи то ще когось у минулому часі, обов"язково приточать молодого мера якого не вспіли обрати, як усі шишки на ньому.
Вєнтєль до Читач коментарів Показати IP 17 Травня 2015 02:46
Согласен, рано чи пізно бомжи спалили б цю хату
Правда Показати IP 12 Травня 2015 09:42
На рахунок музею, в гімназії є музей Ужвій, але там знаходяться ксерокопії рукописів і фото. Це більше нагадує архівну кімнату))) а на рахунок будинку то правда, що він вже згнив і розвалювався!!! Якщо хтось дійсно переймається пам'ятками любомля то нехай попробує сам щось для цього зробити, проявити хоч якусь ініціативу, зібрати однодумців, кошти і спробувати щось зберегти. "Говорити не мішки носити!!!" Я думаю, що це не саме нагальне питання, яке так турбує серце кожного з нас. Попросіть свого Гуся нехай допоможе матеріально. Попросіть Латковського, обл. депутата... Але говорити це одне, а щось зробити це інше, а якби Наталія Ужвій хотіла щоб там був музей то сама би і дала вказівки, щоб після її смерті створила музей!!! А міський голова не алігарх і не всемогучий, щоб викупляти будинки!!! А створити музеї можливо і нові, а не з старого порохна! Не обливайте брудом міську раду безпітставно, і не приписуйте наших молодих спеціалістів до євреїв а краще підтримайте молодь!!!
Микола Показати IP 12 Травня 2015 10:40
Щось ті шанувальники історичних пам"яток дуже довго були у літаргічному сні, а тепер шукають крайнього. За стільки десятки років як не зробили нічого з тої хати, то й ще стільки пройшло б часу і все залишилось би без змін. А чому ніхто не згадує про правічного дуба біля бувшої спортшколи (зараз там квартири), який був прадавнім живим свідком історичних змін у місті. Спиляли і оком не моргнули.
Давид Бурим до Микола Показати IP 12 Травня 2015 14:32
Микола ще залишився один дуб якому більше 100 років він на вул. Самохіна 7
Давид Бурим Показати IP 12 Травня 2015 15:28
Місцева влада не поставила до відома директора Любомльського краєзнавчого музею Олександра Остап`юка "обійшла" його тому що ЗНАЮТЬ він не дав би дозволу а тепер обвинувачують його що він недогледів. НА КІЛ ТАКИХ ЛЮДЕЙ
Читач коментарів. Показати IP 12 Травня 2015 19:24
Прочитавши статтю. для мене теж залишається загадкою, який саме мер міста дозволив приватизувати територію і сам будинок. Про кого тут конкретно йдеться мова? Це про нинішнього чи про його попередників?
Сусідка. Показати IP 13 Травня 2015 08:51
Як це не знав?Колишня власниця пропонувала йому знайти гроші ,щоб викупити.Але 2 роки бездіяльності хата розвалювалась.Він не домовився з владою,не знайшов спонсорських грошей.А тепер пише гнівні статті,підключає телебачення,щоб прикрити свою ж бездіяльність.Всі чомусь пропускають головне,що це приватна власність.уже 70 років,з них 24 при незалежній Україні.Чи владі треба було просто забрати хату,порушити закон?Таку владу ви хочете бачити?
До всіх до Сусідка. Показати IP 14 Травня 2015 18:20
Шановна, давайте на чистоту. Про те, аби викупити будинок,де народилась Н.Ужвій, директор Остапюк звертався багато разів в районну раду, РДА, відділ культури Волинської ОДА. Наявні документи присутні, сам їх бачив. Навіть був запит на закладення для цього коштів в бюджеті 2013 року. Ніхто серед влади не підтримав рішення. Прогавили. Їх вина очевидна. То які до нього претензії? Що вболіває за історію свого міста і хоче бачити його туристичним об'єктом? Далі, про яку бездіяльність пишете? Відповідальність за охорону памяток історії в місті лежить на міському голові, а також на відділі охорони памяток історії та культури Любомльської РДА. В даному випадку питанням продажу землі в місті займається міськрада. Коли є охоронна зона, продаж приватній особі заборонений, лише державі. От міські можновладці і обійшли цей пункт. Який голова це зробив - невідомо. Одначе вже готується подання депутата облради В.Блінової до обласної прокуратури. Тоді все стане ясно. Ще раз усіх уклінно прошу - коли не володієте інформацією, не запускайте нікчемних чуток.
Олексій до До всіх Показати IP 14 Травня 2015 20:36
Ви що всі подуріли? як це продажем займається міська рада? щоб продати землю людина звертається до нотаріуса і міська влада цього навіть не знає.
читач Показати IP 13 Травня 2015 10:32
Що буде з хатою Наталії Ужвій
До читач Показати IP 13 Травня 2015 17:32
УМЕЛИ ХОТЕТЬ, НО НЕ УМЕЛИ ИМЕТЬ.
До читачів Показати IP 13 Травня 2015 18:09
Дякуючи свідомим жителям нашого міста, землячка не обділена нашою увагою. Є вулиця, школа, названа її ім"ям, пам"ятна дошка. На мою думку, зараз усім тяжко-важко і не до музеїв. Миру, спокою нам треба. Нікого не потрібно поливати грязюкою, тим більше нашу владу. Прийде час і ми всі разом обговоримо іші варіанти. А без поваги не буде нічого. А стаття не щира.З розумінням ставлюся до історичних пам"яток, до стремлінь і намагань директора музею і поважаю владу нашого міста.
До читач коментарів. Показати IP 14 Травня 2015 13:09
Звісно, що не про сьогоднішнього. То тільки стаття написана так, щоб усі думали, що саме сьогоднішня влада є яскравим прикладом бездіяльності.
мистецтвознавець Показати IP 14 Травня 2015 20:40
коментар було видалено
До читачів і до ВСІХ Показати IP 15 Травня 2015 12:55
Прочитайте в нашій газеті "Волинь" за 14 травня на стор. 4 статтю під заголовком "На будинок-музей Н. Ужвій влада Любомля грошей так і не знайшла...", яку написала депутат Волинської облради Валентина Блінова. Доступно, зрозуміло, без загадок і інтригуючих помислів кожному з нас, а точніше для кого це цікаво, надана інформація по наболівшому питанню. Зверніть увагу на фотографії та підписи під ними, на рубрику (чи як там правильно сказати), розміщену вгорі у лівому куточку статті над фото. Порівняйте. Одна тема, одна сповідь, один біль, а сприймається по-іншому. Я простий читач і не маю права щось обсуждати, бо може я щось не так і розумію. Не маю на меті нікому нав"язувати свою думку про те, що як преподнесуть інформацію, так вона і сприймається. З однакової крупи можна зварити кашу різну за смаком. До речі, прочитайте і в нашій районній газеті статтю, яка вийшла з друку теж 14 травня. Вважаю, що кожен, хто тут живе і жив раніше, в певній мірі упустив важливий момент, тому так і сталося.
олександр Показати IP 19 Травня 2015 12:40
Цікаво скільки коштує такий дозвіл на знесення історичної памятки !!!!?
Рожищанин Показати IP 30 Серпня 2016 12:30
Ага тіпа ніхто з влади не знав кому передали памятку

Додати коментар:

УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.


Система Orphus