USD 41.40 41.75
  • USD 41.40 41.75
  • EUR 41.50 41.75
  • PLN 9.90 10.20

Молитися по-новому: що таке помісна церква і навіщо вона потрібна

18 Квітня 2018 09:25
Президент України Петро Порошенко звернувся до Вселенського Патріарха із проханням надати автономію Православній Церкві в Україні. Раніше, як цього вимагає процедура, із відповідним проханням до Патріарха вже звернулися ієрархи українських православних церков. Якщо патріарх погодиться, в Україні утворять помісну церкву.

Що це таке, як українці ставляться до цього утворення та чи підтримують церкви таке об'єднання — розбиралося Громадське.

Що таке помісна церква?

Помісна церква — це об'єднання всіх православних вірян, яке створюється за територіальним принципом. Помісна церква виступає на противагу вселенській, стає незалежною та самоврядною на території певної держави і зазвичай узгоджується з політико-адміністративним поділом та державними кордонами.

Як ставляться українці до ідеї об'єднання церков?

Станом на 2015 рік, як свідчать опитування Фонду «Демократичних ініціатив імені Ілька Кучеріва», більшість українців відносило себе до Православної церкви Київського патріархату — 44%. Водночас до Православної церкви Московського патріархату віднесли себе 21% вірян, до Української греко-католицької — 11%.

Створення єдиної незалежної української православної церкви, згідно з даними соціологічних опитувань групи «Рейтинг» 2017 року, підтримують майже 40% українців, 18% — проти цієї ініціативи, а 23% заявили, що їм байдуже.

Церква донедавна була лідером у рейтингу довіри українців. Від 2017 року, за даними центру Разумкова, із 64,4% вона поступилася місцем лише волонтерським організаціям (їм довіряють 66,7% опитаних). На третьому місці — Збройні сили (57,3%).
Очільник Української православної церкви Київського патріархату Патріарх Філарет (праворуч на передньому плані) і предстоятель Української православної церкви Московського Патріархату митрополит Онуфрій (ліворуч на передньому плані) під час акції «Перша хвилина світу» в День пам'яті і примирення в Меморіальному комплексі «Національний музей історії України у Другій світовій війні», Київ, 8 травня 2017 року Фото: Владислав Мусієнко/POOL/УНІАН

Як українські церкви можуть об'єднатися

Щоб утворити помісну церкву, має бути звернення від ієрархів українських православних церков про те, що вони готові об'єднатися. Потім президент, залучившись підтримкою парламенту, просить Вселенського Патріарха про підписання Томосу — декрету про створення помісної церкви й надання їй автономії. Відтак долю церкви вирішує вже Вселенський Патріарх.

Українські православні церкви — Київського Патріархату та Українська автокефальна православна церква — зі свого боку підтримують президента. Про це вже повідомила на своєму сайті УПЦ КП, висловивши сподівання, що Московський Патріархат також підтримає це рішення.

«Днями весь єпископат Київського Патріархату підписав звернення до Вселенського Патріарха Варфоломія з проханням надати Томос про автокефалію Православної Церкви в Україні. Аналогічне прохання також підписав єпископат Української Автокефальної Православної Церкви. Ми висловлюємо сподівання, що і серед єпископату УПЦ Московського Патріархату є відповідальні ієрархи, які справді турбуються про майбутнє Православ'я в Україні та підтримають зусилля щодо канонічного визнання Вселенським Патріархом української церковної незалежності».

Натомість протоієрей УПЦ МП Микола Данилевич у Facebook стверджує, що Московський Патріархат («Наша Українська Православна Церква», як ідеться в повідомлені) від самого початку розділення виступає за подолання розбіжностей та створення Єдиної Церкви, але «на канонічних засадах». Нині ж влада начебто хоче використати «цю тему, щоб залишитися на другий термін»:

«Провали на цій темі були, а виграшів щось я не пам'ятаю», — пише він.

Згадуючи, що президент збирав голів фракцій у Верховній Раді, щоб поставити питання щодо про створення єдиної церкви, протоієрей стверджує, що це — «різні компетенції»:

«Це звучить так само дивно, якби ми написали: «Митрополит Онуфрій зібрав засідання Священного Синоду УПЦ. Питання буде стосуватися вступу України в НАТО».

Очільниця ж ініціативної групи за Єдину помісну церкву та парафіянка МП Ярослава Міщенко впевнена, що незалежна церква вирішить конфлікти в парафіях Київського та Московського патріархату, які виникають у регіонах країни.

«Одна сторона вважає другу неповноцінною, саме тому в регіонах різні люди починають боротьбу за церкви. Помісна церква передбачатиме діалог між парафіянами, створення автокефального священства в регіонах допоможе збудувати одну лінію, за якою йтимуть парафіяни», — впевнена вона.

Соціолог Олександр Вишня, заввідділу Інституту соціології НАН, розповів, що не бачить реальних шансів створення помісної церкви в Україні. Адже за 26 років ще жодному президенту не вдалось об’єднати православ’я в Україні. Причина тому — постійний супротив церковної громади Московського Патріархату:

«З подачі Москви, віряни Московського Патріархату вважають себе єдиною українською церквою, а всі інші церковні громади мають тягнутися до них, а не навпаки. Ієрархи не хочуть і не будуть об'єднуватися».

Водночас соціолог припускає: якщо 70% вірян московського патріархату все ж вирішать приєднатися до автокефалії, створення помісної церкви буде можливим, ба більше, ідею підтримають навіть греко-католики.

Попри це, президент закликав депутатів підтримати звернення до Вселенського Патріарха щодо створення в Україні помісної церкви. Він сподівається, що Єдина Українська Незалежна Церква отримає Томос до 1030 річниці хрещення Русі, влітку 2018 року.
Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть


Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу


Коментарів: 31
Володим ир Показати IP 18 Квітня 2018 09:34
Все правильно сказав: «Це звучить так само дивно, якби ми написали: «Митрополит Онуфрій зібрав засідання Священного Синоду УПЦ. Питання буде стосуватися вступу України в НАТО».
123 до Володим ир Показати IP 18 Квітня 2018 11:59
Свіжа новина, а скільки трольні мацковської набігло. І навіть україномоної .. Хахаха, як чорти під час служби біснуються... це добре, - буде в Україні єдина православна Церква, буде !!!
888 до Володим ир Показати IP 18 Квітня 2018 12:20
президенту треба займатися економікою і піднімати державу, а не лізти в церковні справи...4 рік тільки бла-бла
Пенсіонер до 888 Показати IP 2 Травня 2018 10:20
Прочитай конституцію про обов’язки президента . Економікою має займатися уряд . В Україні переважна більшість неуків усю відповідальність про економічний стан в країні вішають на президента і забувають що є ще інші гілки влади які мають свої обов’язки і відповідальність
Вік Показати IP 18 Квітня 2018 10:05
Церква відділена від політмики і від влади!!!! Чому президент вирішує кому і як молитись?? Це є наш вибір! Хай займається Економікою і Війною в країні! і не пхає носа до церкви!
! до Вік Показати IP 18 Квітня 2018 12:01
Радує така кількість біснуватих московітів під цією новиною, дуже радує. На вірному шляху значить Україна, все робиться правильно!!!
лучанин Показати IP 18 Квітня 2018 10:08
А до кого сектантантів приєднаєте?
От так от до лучанин Показати IP 18 Квітня 2018 11:57
Секту фсбшників в рясах ? До фсб і приєднаємо, можна до кадировців.
От так до лучанин до От так от Показати IP 20 Квітня 2018 07:44
Пастор і Кулявлоб ФСБшники?!
varga до лучанин Показати IP 20 Квітня 2018 06:26
мацковських, найбільш оголтілих, "пакусаних алєнямі" та "особливо обдарованих"? до "дідька" лисого, їм там саме й місце - у ПЕКЛІ...
Автокуку Показати IP 18 Квітня 2018 10:28
- Все, Галя, ми тут вирішили що створюємо автокефальну сім'ю. Тепер я зможу спати не тільки з тобою, а й з Наташею і Інгою. І не супереч, бо соціологи сказали що 40% твого нутра згідно переспати з Миколою, а Грицько взагалі сказав що йому байдуже.
лучанин Показати IP 18 Квітня 2018 10:52
Перед тим як створювати Помісну церкву потрібно провести об"єднання церков самостійно. Чому УПЦ КП не може об"єднатись з УАПЦ? Вони ніби в однаковому становищі? Ніби обидві за автономію. Тоді якщо дві подібні організації не можуть об"єднатись, то навіщо говорити про Помісну церкву? Коли в Україні стане дві православні Церкви: УПЦ і УПЦ(об"днанна КП і автокефальна), тоді можна говорити про подальше об"днанні і створення Помісної Церкви. Це так само, коли починати будівництво не звівши фундамент.
123 до лучанин Показати IP 18 Квітня 2018 12:47
Патаму шо церква в реаліях нашої країни, крім релігійної функції, є ще яскраво виреженим бізнес-проектом. І ніякий лох так просто тобі свою кармушку не віддасть. Всім їм їсти хочеться, і їздити, причому жилатільно на великому чорному мерсі, шоп виходити з нього з важним відом і давати руку іншим, шоб вони її лобизали. Тище спитай - чого голови сільрад не хочуть об'єднуватись з містом. Все ж ясно - там він царьок, хоч і села, але царьок. А тут буде ніхто, по великому рахунку. Все вже давно придумали і описали. "Краще бути першим в провінції, ніж другим в Римі" - 2 тис роки вже словам, а до цих пір актуальні.
Вік Показати IP 18 Квітня 2018 10:52
В нас Церка відділена від політики і влади! То чому президент вирішує як мені молитись??? Хай займається Економікою і Війною в країні! і не пхає свого носа до віри!!!! Це вирішувати тільки людям! Взагалі обнагліли!
Цинік до Вік Показати IP 18 Квітня 2018 13:02
Знаєте, я би був дуже радий коли церкву ПОВНІСТЮ відділили від держави. Від влади, від економіки, освіти. Так, це вирішувати тільки людям - як, де, коли, скільки, і якому ктулху молитись. Але не тільки це. Треба вам 135-й храм в місті - купуєте землю на загальних підставах (як і всі інші, відділені від держави), збираєте гроші і будуєте. Хоче ваш піп обвішатись позолоченими цяцьками, як дурень фантіками, - купуєте скільки і яких захоче, за свої. І ніколи, ні за яких обставин - з жодного бюджету не виділяються кошти на будівництво будь-яких релігійних споруд. І тим більше - ніякого впливу церкви на освіту. "Християнська етика" може бути лише як вільний факультатив, за ініціативою батьків.
Макс Показати IP 18 Квітня 2018 11:05
Раскольники
скептик до Макс Показати IP 18 Квітня 2018 13:14
пакі, пакі. іже херувіми. раскольнікі - це в маацкві з 1448 року
Лучанин Показати IP 18 Квітня 2018 11:38
А де хоч слово про те, як ви, ідіоти, повинні молитись? хто вам вказує? чи без упоминання Кірілкі і пожертв йому молитва до Бога не долине?
лучанин до Лучанин Показати IP 18 Квітня 2018 11:45
Якщо висловлюватись так як ви, то точно не долине... А про рівень статті свідчить фраза "Помісна церква виступає на противагу вселенській".
Вік до Лучанин Показати IP 18 Квітня 2018 12:11
Ну от і що сказати людині яка нас називає ІДІОТАМИ!!????
Густав до Вік Показати IP 20 Квітня 2018 14:46
Раскалывают страну окончательно те, кто болтает о "единстве" и "соборности". Соборности не было и не будет, до тех пор, пока у власти люди, ломающие через колено менталитет и чувства инакомыслящих. Чем националисты отличаются от коммунистов, которых они ненавидят? Только принципом вражды: у тех была ненависть классовая, к этих-национальная. Так коммунисты хоть строили, а эти - разрушают то, что имеется.
Пенсіонер до Густав Показати IP 2 Травня 2018 10:27
Ти погано знаєш історію . "Строили" не комуністи а народ , комуністи лише здирали вершки , приписуючи усе собі .
Камік Показати IP 18 Квітня 2018 12:29
Це просто щоб більше туди грошей нести.
Анонім Показати IP 18 Квітня 2018 12:38
Об'єднання - це краще, ніж розбрат і ворожнеча. Але це має бути з суворим дотриманням канонів, без самодіяльності. Бо щось таке створять, все, що можна порушать, потім знов не будуть знати, в кого ще просити визнання.
13 апостол Показати IP 20 Квітня 2018 11:57
Крім того, цинічно звернувся за "від нації" за помісну православну церкву від атеїстів і іншовірців при тому, що в Конституції України, що ВРУ прийняла Конституцію України "усвідомлюючи відповідальність перед Богом" при тому, що держава відділена від релігій, та, де за не самих релігій, як певних принципів і т.д. окремих людей, а, як вбачається, то церкви і т.д. діють протидержавно-антилюдські/протилюдськихКонвенційноДеклараційноправ з порушенням рівності громадян та з їх впевненням в їх гріховності-винуватості з відповідними каяттям і т.д., де державні органи зобов'язані здійснювати від імені народу правом соціалізацію людей-суспільства і т.д. з певними нормами моралі і т.д., бо з діяльності церков вбачається їх фактичне психолого-психотерапевтичне безліцензійне державою лікування з введенням людей молитвами і т.д. в певний стан з зомбуванням людей безкритичністю в інтересах економічноправлячого осередку людей певних партій-окремих монополій і т.д. з наданням неоподатковваного прибутку і звільнення від оподаткування з порушенням рівності людей-громадян і т.д., що, зокрема, підтвердилось і під час агресії проти України в співучасті-підбурюванні церквами-церквою (ст. 27 КК України) до невиконання законів України щодо захисту України проти агресії-тероризму ...? При цьому, відсутнє обґрунтування повноваженнями Президента-ВРУ взагалі подібна діяльність з фактичним визнанням обов'язковості діяльності участі державиУкраїни в громадській діяльності, бо церкви є неприбутковимим громадськими організаціями, та визнанням відсутності самостійності громадських організацій, на кшталт, прибуткових юридичних осіб - дочірніми-..., ...? Вивід грошей з України церквами до своїх московсько-константинопольсько/стамбульських-ватиканських-... центрів керівництва взагалі є, навіть, алогічним для державиУкраїни з неконтрольованістю потоку грошей з впливом і на гривню і на економіку України і т.д.? ...?
нострадамус Показати IP 20 Квітня 2018 11:58
усе по плану: реформа в поліції, реформа в медицині, тепер ще реформа в релігії...
Схаменіться всі Показати IP 20 Квітня 2018 15:02
Релігія - ЦЕ ПОЛІТИКА. Більше 2000 років християн ділять ... на групи, релігійні громади Якщо людина вірує в Бога, Христа - вона ХРИСТИЯНИН. А бути християнином істинним- це ЛЮБИТИ ОДИН ОДНОГО. Ще пройдуть роки і люди зрозуміють, що християн ділили на релігійні громади, ділили священники, пасторі , і т.д , щоб вони мали - дохід, прихожан, церковні посади . " ДЕ ДВОЄ ЧИ ТРОЬЄ В МОЛИТВІ ЗІЙДУТЬСЯ В ІМ'Я МОЄ ТАМ Я ПОСЕРЕД ВАС"- Ісус ХРИСТОС сказав. Не робіть з віри в Христа бізнесу і політики. Я розумію, що йде боротьба за пожертви, церковні посади , прихожан ....
маловірним Показати IP 20 Квітня 2018 15:04
Де та любов поміж людьми.... Звірі і тварини один одного не так нервують і ГРИЗУТЬ МОРАЛЬНО... ОТО ЧАСИ НАСТАЛИ !!!
Останні дні Показати IP 20 Квітня 2018 15:06
Владолюбство,грошелюбство, розбрат.... Ми люди чи нелюди ?
Усякі війни Показати IP 20 Квітня 2018 15:10
В країні - війна з окупантом, сімейні війни, релігійні війни, сусідські війни..... ОТО часи .... Люди перестали бути людьми. МИ НЕЛЮДИ СТАЛИ ?! - ГІРШЕ ТВАРИН. ГІРШЕ в рази. НЕЛЮДИ АГРЕСИВНІ МИ НА КОЖНОМУ КРОЦІ ЗА МАТЕРІАЛЬНЕ ....
Яка все дурня.... Показати IP 21 Квітня 2018 09:33
Понабудували церквов, храмів, понастворювали сект, гуртів, зборів, молитовних будинків.... А тільки більшає вбивств, важких злочинів, правопорушень, падає култура в сім'ї, на сулицях, йде війна, самогубств - зашкалює, розлучення, аборти, мати....... Не туди йдете, товариші - вже вам казали.

Додати коментар:

УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.


Система Orphus