Чи побудують Європу у Луцьку: думка архітектора
Яким чином час впливає на розбудову міста, як врятувати історичну частину Луцька та хто замість «багатоповерхових халабуд» нарешті починає будувати Європу у Луцьку, напередодні Дня будівельника розповів заслужений архітектор України Андрош Бідзіля.
Ми знаємо, що Ви брали участь в проектуванні низки житлових кварталів Луцька в минулому та до сьогодні. Як час вплинув на концепцію розбудови міста?
Час вплинув у гірший бік. Раніше велася комплексна забудова – якщо будували житло, будували і садочок, школи та всю інфраструктуру. Наразі будують тільки житло, квадратні метри і більше нічого (хіба що кафе, бари та магазини), тобто, містобудівельні закони не діють.
На Вашу думку, за радянських часів більш комплексно підходили до містобудування?
Варто говорити не про часи, а швидше про генеральний план та містобудівну політику. Закони практично не змінюються, тогочасні державні будівельні норми та сучасні українські ДБН такі ж самі. Під час комплексної забудови ДБН передбачають разом із будівництвом житла зведення шкіл, садочків, спортивних закладів тощо. Наприклад, будують багатоповерхівки на березі Стиру, а де будуть школа та садочок? В одному такому будинку мешкатиме фактично одне велике село. Вважаю, що повинна вестися така політика – якщо будуєш житло, повинен вкладати кошти в соціальні об’єкти. Натомість за 22 роки у Луцьку збудували один маленький садочок та жодної школи.
Чи є об’єкти, серед тих, які будуються, якими місто могло б пишатися?
На мою думку, є низка об’єктів, якими місто може пишатися. Зараз ми працюємо над житловим комплексом «Яровиця». Нам пощастило з замовником, який захотів не просто продавати квадратні метри, а й створити архітектурний об’єкт. Ми намагалися зробити щось гарне для міста, розробити генеральний план, що відповідає сьогоднішнім запитам, і будинки, що відповідатимуть 21-му сторіччю. Це - серйозний об’єкт, житловий та торговельний комплекс, що за нашим проектом буде побудований на Яровиці. Він змінить обличчя центральної частини міста, де досі була неприваблива промислова зона.
Які сучасні будівельні технології застосовуються зараз?
У цій сфері Луцьк значно відстав від Європи, але на об’єкті на Яровиці планують застосувати сучасні технології. Фасад побудують з облицювальної цегли, якої практично не використовували за радянських часів, скла та інших довговічних матеріалів. Замовник пішов на витрати, але будівля з облицювальної цегли буде вічною. Наприклад, поштукатурений будинок потрібно регулярно ремонтувати. Раніше будували з білої силікатної цегли, а це взагалі не матеріал для будинків. Натомість, сучасна облицювальна цегла дає можливість створити цікаву палітру кольорів та є довговічною. До того ж, це - перший замовник, який задумався над парковками – кожну квартиру забезпечать паркомісцем у підземній парковці. Таким чином, мікрорайон буде комфортним, перш за все, для пішоходів.
Якими проектами, вже втіленими в життя, Ви можете найбільше пишатися?
Архітектор повинен пишатися усім, що створив. Мені не соромно за жоден свій об’єкт, які я побудував у Луцьку та загалом на Волині протягом 44 років, що я тут працюю. Об’єкти мої знають усі – це, наприклад, увесь комплекс Київського майдану, один з містобудівельних комплексів, які не кожен архітектор за своє життя запроектує. Реконструкція Залізничного вокзалу та реконструкція «Променя» теж є проектами нашої фірми.
Архітектура, на жаль, була нікому не потрібна останніми роками - жили від виборів до виборів. Тепер з’явилася еліта, яка хоче не лише квадратні метри, а й залишити після себе щось красиве. Так, з’явиться ЖК «Яровиця», - замовник хоче лишити після себе щось, аби не було соромно, щоб можна було пишатися.
Яким Ви бачите майбутній європейський Луцьк? Наприклад, зараз активно впроваджують облаштування велодоріжок у місті.
Було б дуже добре, щоб у Луцьку з’явилися велодоріжки, але їх можна робити вибірково. Потрібно, щоб у нас не було війни і гроші могли вкладати не в розбудову армії, а, наприклад, у велодоріжки. Я говорив та говорю: не в тому місті затишно жити, де можна проїхати на джипі, «Хаммері», а там, де на трьохколісному велосипеді дитині безпечно. Доки ми їздимо в «Хаммерах», а дітям, велосипедистам та пішоходам нікуди подітися, тому що джипи стоять на тротуарах, Луцьк не буде європейським.
Хтось казав, що Україна – другий Китай, Україна у Європі і вона ще пробудиться та буде попереду Європи. Я думаю, що потенціал України - дуже великий, тільки поки з керівництвом нам не щастить. Якщо ми нормально торгуватимемо з Європою, будуть і кошти на велодоріжки. Я вірю, що молодь хоче не в Росію, а в Європу. Українці були геть бідними, тому й пішли одразу не в тому напрямку – намагалися стати одразу багатими.
До слова, величезні садочки та величезні школи непотрібні. Я вірю, що з’являться приватні невеликі садочки і це - Європа. Якщо у школі 1600-2000 учнів, вона не готує особистостей. У житловому комплексі, що будується у районі вулиць Франка та Яровиці, планують облаштувати дитячий клуб, де діти мешканців зможуть залишатися під наглядом вихователя.
На щастя, місто вже обростає не лише халабудами, а й гарними архітектурними спорудами. Так, цікавий житловий комплекс виникає на Львівській, 106, у комфортному тихому передмісті. Сучасні будинки на місці ветхих споруд дають старт для освоєння мікрорайону багатоповерхівками (тобто, розвитку не лише центру, а й передмість Луцька), туди проводять нові мережі. Мікрорайон матиме свою індивідуальність – нова забудова буде зведена не за типовими, а за індивідуальними проектами, у яких враховувався, передусім, комфорт для мешканців.
Зараз активно обговорюється питання збереження історичної частини міста, зокрема облаштування парковок. Багато хто погоджується, що Центральний ринок під мурами Луцького замку у такому вигляді, як зараз, існувати не може. Як Ви бачите вирішення цієї проблеми?
Я прийшов, коли робили перший генплан Старого міста, ще не було заповідника. На мою думку, перший генеральний план історико-культурного заповідника був найвдалішим та перспективним. Я його дуже добре тоді вивчав і вважаю, що варто було б повернутися до нього. Архітектор Ростислав Метельницький, хоч і займався історією, але спроектував шестиповерхівку на колишній площі Возз’єднання. Будівля «Зосі» також не прикрасила місто.
Старе місто не має господаря та досі існує без опорного плану. Не визначені історичні ареали, є лише посилання на генеральний план зразка 1985 року. Я казав депутатам, що генеральний план Луцька зроблений, а опорного плану, що повинен йому передувати, немає. Отже, ми робимо, а потім думаємо, а потрібно спочатку думати, а потім робити.
Ринку не місце там, де він зараз розташований, на мою думку, там повинно бути якесь містечко майстрів. Але коли мені вже протягом 20 років кожен наступний мер говорить, що це - робочі місця, я не погоджуюся. Такий ринок у центрі Луцька із торгівлею з автомобілів, торгівлею секонд-хендом на парковці я вважаю жахом для влади та міського управління архітектури.
До кожної дрібниці потрібен комплексний підхід. Так, зараз займаємося реконструкцією ЦНАПу та проектуванням під’їзду транспорту до нього.
Попри усі проблеми, які Ви назвали, чи бачите позитивні тенденції у розбудові Луцька?
Як кажуть, за одягом зустрічають, а за розумом проводжають, а місто і зустрічають і проводжають «за одягом», за архітектурою. Тому добре, що після епохи, коли найважливішими вважали квадратні метри, у місті з’являються люди, які дбають про те, щоб будівлею можна було пишатися як архітектурною спорудою. Замість того, щоб говорити про Європу, вони будують її у Луцьку.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Ми знаємо, що Ви брали участь в проектуванні низки житлових кварталів Луцька в минулому та до сьогодні. Як час вплинув на концепцію розбудови міста?
Час вплинув у гірший бік. Раніше велася комплексна забудова – якщо будували житло, будували і садочок, школи та всю інфраструктуру. Наразі будують тільки житло, квадратні метри і більше нічого (хіба що кафе, бари та магазини), тобто, містобудівельні закони не діють.
На Вашу думку, за радянських часів більш комплексно підходили до містобудування?
Варто говорити не про часи, а швидше про генеральний план та містобудівну політику. Закони практично не змінюються, тогочасні державні будівельні норми та сучасні українські ДБН такі ж самі. Під час комплексної забудови ДБН передбачають разом із будівництвом житла зведення шкіл, садочків, спортивних закладів тощо. Наприклад, будують багатоповерхівки на березі Стиру, а де будуть школа та садочок? В одному такому будинку мешкатиме фактично одне велике село. Вважаю, що повинна вестися така політика – якщо будуєш житло, повинен вкладати кошти в соціальні об’єкти. Натомість за 22 роки у Луцьку збудували один маленький садочок та жодної школи.
Чи є об’єкти, серед тих, які будуються, якими місто могло б пишатися?
На мою думку, є низка об’єктів, якими місто може пишатися. Зараз ми працюємо над житловим комплексом «Яровиця». Нам пощастило з замовником, який захотів не просто продавати квадратні метри, а й створити архітектурний об’єкт. Ми намагалися зробити щось гарне для міста, розробити генеральний план, що відповідає сьогоднішнім запитам, і будинки, що відповідатимуть 21-му сторіччю. Це - серйозний об’єкт, житловий та торговельний комплекс, що за нашим проектом буде побудований на Яровиці. Він змінить обличчя центральної частини міста, де досі була неприваблива промислова зона.
Які сучасні будівельні технології застосовуються зараз?
У цій сфері Луцьк значно відстав від Європи, але на об’єкті на Яровиці планують застосувати сучасні технології. Фасад побудують з облицювальної цегли, якої практично не використовували за радянських часів, скла та інших довговічних матеріалів. Замовник пішов на витрати, але будівля з облицювальної цегли буде вічною. Наприклад, поштукатурений будинок потрібно регулярно ремонтувати. Раніше будували з білої силікатної цегли, а це взагалі не матеріал для будинків. Натомість, сучасна облицювальна цегла дає можливість створити цікаву палітру кольорів та є довговічною. До того ж, це - перший замовник, який задумався над парковками – кожну квартиру забезпечать паркомісцем у підземній парковці. Таким чином, мікрорайон буде комфортним, перш за все, для пішоходів.
Якими проектами, вже втіленими в життя, Ви можете найбільше пишатися?
Архітектор повинен пишатися усім, що створив. Мені не соромно за жоден свій об’єкт, які я побудував у Луцьку та загалом на Волині протягом 44 років, що я тут працюю. Об’єкти мої знають усі – це, наприклад, увесь комплекс Київського майдану, один з містобудівельних комплексів, які не кожен архітектор за своє життя запроектує. Реконструкція Залізничного вокзалу та реконструкція «Променя» теж є проектами нашої фірми.
Архітектура, на жаль, була нікому не потрібна останніми роками - жили від виборів до виборів. Тепер з’явилася еліта, яка хоче не лише квадратні метри, а й залишити після себе щось красиве. Так, з’явиться ЖК «Яровиця», - замовник хоче лишити після себе щось, аби не було соромно, щоб можна було пишатися.
Яким Ви бачите майбутній європейський Луцьк? Наприклад, зараз активно впроваджують облаштування велодоріжок у місті.
Було б дуже добре, щоб у Луцьку з’явилися велодоріжки, але їх можна робити вибірково. Потрібно, щоб у нас не було війни і гроші могли вкладати не в розбудову армії, а, наприклад, у велодоріжки. Я говорив та говорю: не в тому місті затишно жити, де можна проїхати на джипі, «Хаммері», а там, де на трьохколісному велосипеді дитині безпечно. Доки ми їздимо в «Хаммерах», а дітям, велосипедистам та пішоходам нікуди подітися, тому що джипи стоять на тротуарах, Луцьк не буде європейським.
Хтось казав, що Україна – другий Китай, Україна у Європі і вона ще пробудиться та буде попереду Європи. Я думаю, що потенціал України - дуже великий, тільки поки з керівництвом нам не щастить. Якщо ми нормально торгуватимемо з Європою, будуть і кошти на велодоріжки. Я вірю, що молодь хоче не в Росію, а в Європу. Українці були геть бідними, тому й пішли одразу не в тому напрямку – намагалися стати одразу багатими.
До слова, величезні садочки та величезні школи непотрібні. Я вірю, що з’являться приватні невеликі садочки і це - Європа. Якщо у школі 1600-2000 учнів, вона не готує особистостей. У житловому комплексі, що будується у районі вулиць Франка та Яровиці, планують облаштувати дитячий клуб, де діти мешканців зможуть залишатися під наглядом вихователя.
На щастя, місто вже обростає не лише халабудами, а й гарними архітектурними спорудами. Так, цікавий житловий комплекс виникає на Львівській, 106, у комфортному тихому передмісті. Сучасні будинки на місці ветхих споруд дають старт для освоєння мікрорайону багатоповерхівками (тобто, розвитку не лише центру, а й передмість Луцька), туди проводять нові мережі. Мікрорайон матиме свою індивідуальність – нова забудова буде зведена не за типовими, а за індивідуальними проектами, у яких враховувався, передусім, комфорт для мешканців.
Зараз активно обговорюється питання збереження історичної частини міста, зокрема облаштування парковок. Багато хто погоджується, що Центральний ринок під мурами Луцького замку у такому вигляді, як зараз, існувати не може. Як Ви бачите вирішення цієї проблеми?
Я прийшов, коли робили перший генплан Старого міста, ще не було заповідника. На мою думку, перший генеральний план історико-культурного заповідника був найвдалішим та перспективним. Я його дуже добре тоді вивчав і вважаю, що варто було б повернутися до нього. Архітектор Ростислав Метельницький, хоч і займався історією, але спроектував шестиповерхівку на колишній площі Возз’єднання. Будівля «Зосі» також не прикрасила місто.
Старе місто не має господаря та досі існує без опорного плану. Не визначені історичні ареали, є лише посилання на генеральний план зразка 1985 року. Я казав депутатам, що генеральний план Луцька зроблений, а опорного плану, що повинен йому передувати, немає. Отже, ми робимо, а потім думаємо, а потрібно спочатку думати, а потім робити.
Ринку не місце там, де він зараз розташований, на мою думку, там повинно бути якесь містечко майстрів. Але коли мені вже протягом 20 років кожен наступний мер говорить, що це - робочі місця, я не погоджуюся. Такий ринок у центрі Луцька із торгівлею з автомобілів, торгівлею секонд-хендом на парковці я вважаю жахом для влади та міського управління архітектури.
До кожної дрібниці потрібен комплексний підхід. Так, зараз займаємося реконструкцією ЦНАПу та проектуванням під’їзду транспорту до нього.
Попри усі проблеми, які Ви назвали, чи бачите позитивні тенденції у розбудові Луцька?
Як кажуть, за одягом зустрічають, а за розумом проводжають, а місто і зустрічають і проводжають «за одягом», за архітектурою. Тому добре, що після епохи, коли найважливішими вважали квадратні метри, у місті з’являються люди, які дбають про те, щоб будівлею можна було пишатися як архітектурною спорудою. Замість того, щоб говорити про Європу, вони будують її у Луцьку.
Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Коментарів: 17
я дуже
Показати IP
31 Липня 2015 18:49
шанную бидзилю як архитектрора але колы він почав працювати на гунчика та іншіх комсомольцівто став непоррібдом..можетте опровергнуть
Анонім
Показати IP
31 Липня 2015 19:28
А школу і садочок Бідзіля теж запроектував?
iван олесю до Анонім
Показати IP
1 Серпня 2015 22:48
А що побудував Метельньцький? Вiн же писав книги та займався старим мiстом.
е
Показати IP
31 Липня 2015 22:33
6-поверхiвку проектував iнший архiтектор. а забудову на яровицi проектували в 1972-1975р.р. в дiпромiстi. автор проекту василь маловиця. вiн же створив i ''промiнь'' виходить. використовують чужi напрацювання...
ё до е
Показати IP
1 Серпня 2015 06:38
те ж саме з залізничним вокзалом......
Бля
Показати IP
1 Серпня 2015 00:59
Сумнівний проектант.ой сумнівний
Олесь
Показати IP
1 Серпня 2015 10:00
У перемог багато авторів. ( Це про вокзал). Проектувала йогоо фірма НЕ БІДЗІЛІ. Бедзіля... Типу співавтор. керівник групи . Багатьох об"єктів Дуже дивує , що і тут є критика "папередніків"---.. Навіть тут Метельницького згадав "не зовсім коректно".... А йому до Метельницького - не дотягнутись ніколи. (як Архітектору). Та й Р. Метельницький - НА ПРАВДІ, вже давно. (Шкода). Отак. Не такий вже і метр.... Метельницький - був МЕТР. Легенда. А тут- понтів забагато!
Бубен
Показати IP
1 Серпня 2015 11:44
Головна помилка на Київському майдані це світло! Ключова адмін-будівля проти сонця! А територія перед тою будівлею разом з дзвіницею скоріше нагадує меморіал. А як чоловік пнувся щоб перевершити "обкомівський" комплекс. Ні однієї зацепки про Дворець, село яке було на місці майдану. Те саме чекає і Яровицю! На новий, ще не завершений "сільский універмаг" типу Промінь, гидко дивитись. Амбіційно критикує Метельницького а самому до нього як до Европи рачки. Ні слова не згадав про те що в місті всетаки вийшло гарно - наприклад Там-Там. Жаба давить людину по справжньому.
ольга
Показати IP
1 Серпня 2015 12:59
В чому краса "Там-таму? Це архітектурна споруда?
федя
Показати IP
1 Серпня 2015 22:53
Дзвiниця така сама як в Харковi в Парку Слави (1975р) Виходить видає чуже за своє
Анонім
Показати IP
1 Серпня 2015 22:58
а що побудував метельницький? вiн же розробляв проект старого мiста
ага
Показати IP
2 Серпня 2015 15:51
Забагато самопіару. Самолюбовання. Про Р. Метельницького- недостойно. А ПО СУТІ_- До речі- афтор " славного" кафе над туалетом біля драмтеатру - ХТО? Малювала Таня Бедзіля. "Спецпроект"- фірма Бедзілі.( До речі- вокзал проектувала компанія "Глорі Плюс"- є фото з інформаціонного стенду будівництва. Прізвища Бідзілі -там нема взагалі)- Так от про ГОЛОВНЕ- кафе над туалетом- достоййний витвір заслуженого архітектора? Апофеоз творчих зусиль.... Соромно! ( Мало би бути!)
Небайдужа
Показати IP
3 Серпня 2015 13:03
Ой.Таня Бідзіля-то щось віддалене від архітектури взагалі!!!! Могла би і щось хоч трохи навчитися біля батька,хоч би техніки проектування,мінімум як.Але що говорити.коли вона вийшла заміж за СанСенича Романюка!!!!!!!!!!!!! Який точно не підніме її до архітектурних висот.а ще опустить нижче плінтуса! Бо людина,яка живе лише авантюрною брехнею,і і видає бажане за дійсне,не уявляю як ввійшла до все-таки поважної сім"ї,немає навіть права знаходитися на території України!!!!!!!Має проблеми з законом Польщі,жив там 10 років і накосячив здорово.А ПРИКРИВСЯ В лУЦЬКУ Бідзілями!!!!!!!!Але то проблема Тані.яку все-таки шкода з маленькою дитиною!!!!!!!
Небайдужий до Небайдужа
Показати IP
3 Серпня 2015 19:25
Ты никогда не пройдёшь свой путь до конца, если будешь останавливаться, чтобы бросить камень в каждую тявкающую собаку.
Уинстон Черчилль
Олег
Показати IP
3 Серпня 2015 18:43
Людину цінують по тому що після неі лишається. Щось занадно багато скавчання. Йде мова про розвиток міста а не про особистості. На особистість переводять мову лише ті хто за себе нічого не скаже і за собою нічого не лишить. Знаю Андруша Яновича не один десяток років і поважаю за його талант і принциповість. Так,можливо інколи обставини і змушують нас повестись на поводу замовника чи партіі але справжній майстер всерівно доведе свою думку і це буде видно в результатах його творчості. Мова йде в статті про розвиток міста , про нові віяння , про перспективи. Нові часи, нові технологіі, нові стратегіі. Шкода що старе анонімне скавчання ще присутнє. Але є східна приказка щодо цього: собака лає а караван іде. Дяюю таким метрам за своє місто в якому хочеться жити і яке хочеться розбудовувати. Побудуємо Європу в свому місті!!!!
угу до Олег
Показати IP
3 Серпня 2015 23:59
" Людину цінують по тому що після неі лишається" - все правильно написали! Коментарі якраз про ту "шану"
лучанин
Показати IP
4 Серпня 2015 11:46
У місті повний бардак, нем ні мера ні влади одне стадо ділків, типу яковлевлєва біля корита, які рвуться до виборів та старих реваншистів яким давно на нарах місце
Додати коментар:
УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.