Музика вільних людей у Луцьку: війна почалася через шансон у серцях українців
Війна почалася з того, що українці слухали шансон, - переконана режисер фільму «Вільні люди» про сучасних кобзарів та лірників Ганна Яровенко, яка разом з героями кінострічки презентувала фільм лучанам.
Показ фільму «Вільні люди» та зустріч з режисером Ганною Яровенко, кобзарем Ярославом Криськом і лірником Андрієм Ляшуком відбулися 26 квітня у Палаці культури міста Луцька.
Попри те, що до зали Палацу культури завітало вкрай небагато глядачів, знайомство із сучасною кобзарсько-лірницькою традицією було захоплюючим. Перед початком сеансу режисер закликала публіку замислитися над тим, яку музику ми слухаємо, що ми слухаємо у маршрутках, адже музика – це стан душі і музика, яку ми впускаємо в себе, змушує нас робити певні вчинки.
Нагадаємо, раніше Інформаційне агентство Волинські Новини писало про те, що лучани змушені слухати «шансон» у маршрутках.
У фільмі глядачі побачили історію декількох сучасних продовжувачів давніх кобзарсько-лірницьких традицій та їхні мандри, кобзарювання Черкащиною та спілкування з місцевими мешканцями, які не завжди приязно ставилися до музикантів. Дехто із сільських мешканців поважного віку, почувши гру на колісній лірі, згадував лірників, або ж старців, яких доводилося бачити у дитинстві. Варто зауважити, що фільм є не стільки біографією кобзарів та лірників, скільки дослідженням інформаційно-музичного простору, в якому жили українці ще за рік до революційних подій на Майдані. Сучасні продовжувачі українських традицій Тарас Компаніченко, Андрій Ляшук, Ярослав Крисько, Ярема Шевчук та Тарас Дороцький – люди різних професій, яких єднає спільна справа - відновлення та продовження кобзарсько-лірницької традиції.
Знаковим є те, що дія фільму розпочинається на Майдані Незалежності, де лунає російськомовна попса, а завершується на тому ж Майдані за декілька годин до переломних подій в історії України – жорстокого розгону студентів беркутівцями.
Герої фільму зазначають, що кобзар грає для Бога та людей – якщо Бог чує його завжди, то до людей потрібно йти, а зіграти кобзар готовий навіть для одного слухача. Тарас Компаніченко говорить у фільмі про те, що дітям нині нав’язують спотворені образи кобзарів як пафосних співців, а він волів би повернути природній образ кобзаря, змивши з нього фальшивий глянц та пафос, аби залишилася справжня велич. Цікаво, що ніхто з дітей, з якими спілкувалися кобзарі та лірники у фільмі, не назвав народних пісень серед улюблених – школярі слухають переважно сучасну попсу, реп або інші стилі, нав’язані телебаченням та радіо. Боротьба за уми, зі слів Тараса Компаніченка, досі триває, а такі інструменти, як кобза, бандура та ліра покликані повернути своє до своїх на те місце, на якому воно повинно стояти.
Після перегляду режисер розповіла, що один із героїв фільму, Ярема Шевчук, батько трьох дітей, який, окрім музики, займається розписуванням церков, пішов добровольцем на фронт, а учасники Кобзарського цеху ініціюють концерти на його підтримку.
Фільм «Вільні люди» - не перший на кобзарську тему для Ганни Яровенко, до того ж, вона любить археологію, історію, тому завжди була у цьому руслі. Вона спочатку планувала зробити кінопортрет сучасних кобзарів, але швидко зрозуміла, що без слухачів фільм не відбудеться: важливо дослідити, що саме слухають українці.
«Все те, що зараз відбувається, розпочалося не минулого року, війна почалася з того, як ми почали слухати шансон, пустили його у свою душу. Ми маємо свого ворога там, але маємо свого ворога і всередині. Треба починати з себе», - вважає Ганна Яровенко.
Фільм знімали впродовж року, останній знімальний день припав на 29 листопада 2013 року. Проблема полягає в тому, що, хоч Міністерство профінансувало зйомки фільму, але для того, щоб кіно побачив український глядач, займатися цим доводиться режисеру та героям фільму. Зі слів режисера, державі навіть нині, коли усі потребують українського продукту, це не треба.
Завершальною частиною вечору став концерт сучасних кобзаря та лірника. Древній український інструмент колісну ліру виготовив для Андрія Ляшука майстер з Волині Віктор Іщук. Інструмент має три струни, дві з яких (бурдон) тримають один тон, а третя (співаниця) створює мелодію. Волинська лірницька традиція, зі слів Андрія Ляшука, збереглася найдовше. Так, існують аудіозаписи останнього волинського лірника Івана Власюка, які зробили у 1970-их роках. Сліпий лірник мешкав у Старовижівському районі та помер у 1993 році, а ліра, яка лунала цього вечора, є точною копією його інструмента. До слова, уродженцями Волині є двоє героїв фільму – лірник Андрій Ляшук та Ярема Шевчук.
Розпочався виступ із традиційного волинського канту про події 1675 року «Про Матір Божу Почаївську». На третю добу облоги турками Почаївського монастиря відбулося диво – люди, які перебували всередині, були озброєні лише молитвами до Матері Божої, але віра допомогла їм перемогти переважаюче та добре озброєне військо, що є метафорою для подій у сучасній Україні. У мажорному звучанні пролунав наступний кант «Святому Юрію Змієборцю» про представника небесного воїнства, що покровительствував козакам. Це теж є символом перемоги над злою силою, адже нині теж злий змій суне на Україну зі сходу, забираючи життя людей. Потрібно вірити у те, що небесне воїнство з українцями і ми переможемо.
Репертуар лірників, зі слів музиканта, був переважно релігійної тематики, однак, є і сатиричні твори, що з часів козаччини виконували лірники. Так, Андрій Ляшук виконав відому сатиричну пісню «Полтавський сотник» – «передвиборчу програму» людини, яка претендувала на посаду сотника, обіцяючи ковбаси, які ростимуть на деревах. Окрім давніх творів виконав лірник і сучасну сатиричну пісню продовжувачів кобзарсько-лірницької традиції «Про московського дурня», у головному персонажі якої легко впізнати Путіна.
Ярослав Крисько тішив луцьку публіку грою на старосвітській бандурі (вона відрізняється від кобзи тим, що грають на ній, як на арфі, не притискаючи струни до грифу). З його слів, аби отримати право на кобзарювання, учень колись мусив виконати 12 псальм та одну думу, а інший репертуар він набував із плином часу. Інший іспит здавали за право мати учня – для цього потрібно було виконувати 2-3 думи та значно більше псальм. Кобзар виконав цього вечора «суть кобзарства», «Христу на хресті» - псальму, яку знав колись кожен кобзар та лірник, «баладу-кінофільм у часи, коли не було кіно», «Балада про Бондарівну», яку співали на всіх теренах від Слобожанщини до Гуцульщини.
Насамкінець, окрасою вечора стала дума «Про Марусю Богуславку». Кобзар зауважив, що, попри пафосні слова про те, що «наша дума, наша пісня, не вмре, не загине», навряд чи хтось з глядачів чув думу. Це, з його слів, робили навмисно, аби українці не знали своїх героїв та своєї історії.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Показ фільму «Вільні люди» та зустріч з режисером Ганною Яровенко, кобзарем Ярославом Криськом і лірником Андрієм Ляшуком відбулися 26 квітня у Палаці культури міста Луцька.
Попри те, що до зали Палацу культури завітало вкрай небагато глядачів, знайомство із сучасною кобзарсько-лірницькою традицією було захоплюючим. Перед початком сеансу режисер закликала публіку замислитися над тим, яку музику ми слухаємо, що ми слухаємо у маршрутках, адже музика – це стан душі і музика, яку ми впускаємо в себе, змушує нас робити певні вчинки.
Нагадаємо, раніше Інформаційне агентство Волинські Новини писало про те, що лучани змушені слухати «шансон» у маршрутках.
У фільмі глядачі побачили історію декількох сучасних продовжувачів давніх кобзарсько-лірницьких традицій та їхні мандри, кобзарювання Черкащиною та спілкування з місцевими мешканцями, які не завжди приязно ставилися до музикантів. Дехто із сільських мешканців поважного віку, почувши гру на колісній лірі, згадував лірників, або ж старців, яких доводилося бачити у дитинстві. Варто зауважити, що фільм є не стільки біографією кобзарів та лірників, скільки дослідженням інформаційно-музичного простору, в якому жили українці ще за рік до революційних подій на Майдані. Сучасні продовжувачі українських традицій Тарас Компаніченко, Андрій Ляшук, Ярослав Крисько, Ярема Шевчук та Тарас Дороцький – люди різних професій, яких єднає спільна справа - відновлення та продовження кобзарсько-лірницької традиції.
Знаковим є те, що дія фільму розпочинається на Майдані Незалежності, де лунає російськомовна попса, а завершується на тому ж Майдані за декілька годин до переломних подій в історії України – жорстокого розгону студентів беркутівцями.
Герої фільму зазначають, що кобзар грає для Бога та людей – якщо Бог чує його завжди, то до людей потрібно йти, а зіграти кобзар готовий навіть для одного слухача. Тарас Компаніченко говорить у фільмі про те, що дітям нині нав’язують спотворені образи кобзарів як пафосних співців, а він волів би повернути природній образ кобзаря, змивши з нього фальшивий глянц та пафос, аби залишилася справжня велич. Цікаво, що ніхто з дітей, з якими спілкувалися кобзарі та лірники у фільмі, не назвав народних пісень серед улюблених – школярі слухають переважно сучасну попсу, реп або інші стилі, нав’язані телебаченням та радіо. Боротьба за уми, зі слів Тараса Компаніченка, досі триває, а такі інструменти, як кобза, бандура та ліра покликані повернути своє до своїх на те місце, на якому воно повинно стояти.
Після перегляду режисер розповіла, що один із героїв фільму, Ярема Шевчук, батько трьох дітей, який, окрім музики, займається розписуванням церков, пішов добровольцем на фронт, а учасники Кобзарського цеху ініціюють концерти на його підтримку.
Фільм «Вільні люди» - не перший на кобзарську тему для Ганни Яровенко, до того ж, вона любить археологію, історію, тому завжди була у цьому руслі. Вона спочатку планувала зробити кінопортрет сучасних кобзарів, але швидко зрозуміла, що без слухачів фільм не відбудеться: важливо дослідити, що саме слухають українці.
«Все те, що зараз відбувається, розпочалося не минулого року, війна почалася з того, як ми почали слухати шансон, пустили його у свою душу. Ми маємо свого ворога там, але маємо свого ворога і всередині. Треба починати з себе», - вважає Ганна Яровенко.
Фільм знімали впродовж року, останній знімальний день припав на 29 листопада 2013 року. Проблема полягає в тому, що, хоч Міністерство профінансувало зйомки фільму, але для того, щоб кіно побачив український глядач, займатися цим доводиться режисеру та героям фільму. Зі слів режисера, державі навіть нині, коли усі потребують українського продукту, це не треба.
Завершальною частиною вечору став концерт сучасних кобзаря та лірника. Древній український інструмент колісну ліру виготовив для Андрія Ляшука майстер з Волині Віктор Іщук. Інструмент має три струни, дві з яких (бурдон) тримають один тон, а третя (співаниця) створює мелодію. Волинська лірницька традиція, зі слів Андрія Ляшука, збереглася найдовше. Так, існують аудіозаписи останнього волинського лірника Івана Власюка, які зробили у 1970-их роках. Сліпий лірник мешкав у Старовижівському районі та помер у 1993 році, а ліра, яка лунала цього вечора, є точною копією його інструмента. До слова, уродженцями Волині є двоє героїв фільму – лірник Андрій Ляшук та Ярема Шевчук.
Розпочався виступ із традиційного волинського канту про події 1675 року «Про Матір Божу Почаївську». На третю добу облоги турками Почаївського монастиря відбулося диво – люди, які перебували всередині, були озброєні лише молитвами до Матері Божої, але віра допомогла їм перемогти переважаюче та добре озброєне військо, що є метафорою для подій у сучасній Україні. У мажорному звучанні пролунав наступний кант «Святому Юрію Змієборцю» про представника небесного воїнства, що покровительствував козакам. Це теж є символом перемоги над злою силою, адже нині теж злий змій суне на Україну зі сходу, забираючи життя людей. Потрібно вірити у те, що небесне воїнство з українцями і ми переможемо.
Репертуар лірників, зі слів музиканта, був переважно релігійної тематики, однак, є і сатиричні твори, що з часів козаччини виконували лірники. Так, Андрій Ляшук виконав відому сатиричну пісню «Полтавський сотник» – «передвиборчу програму» людини, яка претендувала на посаду сотника, обіцяючи ковбаси, які ростимуть на деревах. Окрім давніх творів виконав лірник і сучасну сатиричну пісню продовжувачів кобзарсько-лірницької традиції «Про московського дурня», у головному персонажі якої легко впізнати Путіна.
Ярослав Крисько тішив луцьку публіку грою на старосвітській бандурі (вона відрізняється від кобзи тим, що грають на ній, як на арфі, не притискаючи струни до грифу). З його слів, аби отримати право на кобзарювання, учень колись мусив виконати 12 псальм та одну думу, а інший репертуар він набував із плином часу. Інший іспит здавали за право мати учня – для цього потрібно було виконувати 2-3 думи та значно більше псальм. Кобзар виконав цього вечора «суть кобзарства», «Христу на хресті» - псальму, яку знав колись кожен кобзар та лірник, «баладу-кінофільм у часи, коли не було кіно», «Балада про Бондарівну», яку співали на всіх теренах від Слобожанщини до Гуцульщини.
Насамкінець, окрасою вечора стала дума «Про Марусю Богуславку». Кобзар зауважив, що, попри пафосні слова про те, що «наша дума, наша пісня, не вмре, не загине», навряд чи хтось з глядачів чув думу. Це, з його слів, робили навмисно, аби українці не знали своїх героїв та своєї історії.
Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Коментарів: 22
москалик
Показати IP
26 Квітня 2015 23:01
Лісапедний батальон рулить файні баби
українець
Показати IP
27 Квітня 2015 00:26
Шансон в маршрутках - це дійсно неприємно. і тому що співають російською мовою і тому що пропагують і рекламують стиль життя кримінальних злочинців, одним із яких був і віктор янукович. Але в чому тепер проблема? Ми ж вільні люди, чому депутати не приймуть у верховній раді закон, який би забороняв у маршрутках, в таксі та на радіостанціях вмикати шансон (особливо російською мовою) і замість цього на законодавчому рівні вимагав би у маршрутках вмикати виключно твори українських авторів і виключно українською мовою. Адже тепер верховна рада із народом - там же і козак Гаврилюк і сотник Парасюк і навіть виходець із Волині Ігор Гузь - невже вони проголосують проти такого закону і дозволять і далі знущатись із людей, вмикаючи їм російський шансон? Якщо народні обранці нічого не роблять для вирішення цієї проблеми - значить вони підтримують існуючий стан речей із шансоном? А проблему можна вирішити дуже просто, всього лише прийнявши відповідний закон. Думаю що і партія "Свобода" буде зовсім не проти заборони шансону у маршрутках.
з красноволi до українець
Показати IP
27 Квітня 2015 00:35
Змахуєеш на жидка провкатора з ключем вiд церкви
українець до з красноволi
Показати IP
27 Квітня 2015 00:48
А в чому проблема із шансоном? якщо совітську символіку заборонили - в тому числі і гімн і т.п., - чому не можуть заборонити оспівування і пропаганду кримінального стилю життя та пропаганду криміналу? для чого це нам? наприклад: https://www.youtube.com/watch?v=tGrzQW21zWA
альона до українець
Показати IP
27 Квітня 2015 01:21
Не будем чипати село красноволя i чорниж( а хто переведе)давай зобороним.я **ка красноволя це не просто червона свобода,це бл може всiх спалити iзабути.
українець до альона
Показати IP
27 Квітня 2015 03:36
про перейменування населених пунктів я нічого не говорив - це вимагає багато грошей і створює велику кількість незручностей. а які можуть бути незручності від заборони шансону? і грошей на створення такого закону багато не потрібно. А позитивний ефект має бути - не буде у суспільстві пропагуватись "тюремна романтика", та "воровской закон" і т.п. кримінал.
Анонім до українець
Показати IP
27 Квітня 2015 07:36
"Ми ж вільні люди," від достатку, навіть того, що був при янику. І чому тобі не сподобається россійска мова? Тільки не теревень пр чистоту української мови, бо вийди на вулицю та глянь на засилля іноземної мови на різних табличках. Таким чином, англіськгою мовою - це гарно, а російкою - зась?
українець до Анонім
Показати IP
27 Квітня 2015 13:14
я кажу не про російську мову, а про шансон, або іншими словами "блатняк" - це виглядає огидно не залежно від того, якою мовою його співають - українською, російською чи будь-якою іншою. Проти російської мови нічого не говорить зараз навіть Ірина Фаріон, бо зараз 62% вояків, які воюють в АТО - російськомовні, - це не мої слова, а так говорив Порошенко: https://www.youtube.com/watch?v=7a9Cl4oVFIs
Анонім до українець
Показати IP
27 Квітня 2015 15:00
Блатные песни действительно по какой то причине числятся в разряде "Шансон". Но шансон далеко не исчерпывается блатными песнями.
Анонім до Анонім
Показати IP
27 Квітня 2015 15:26
у нас терміни "шансон" і "блатняк" фактично є синонімами: "Как правило, блатной фольклор воспевает, пытается придать определенный романтизм образу заключенного или вора и оправдать преступный образ жизни. В песнях авторы показывают представителей криминального мира с положительной стороны, рассказывая о жизни, быте, переживаниях преступников — как находящихся на воле, так и заключённых".
Анонім до Анонім
Показати IP
27 Квітня 2015 18:08
Ну кто тебе и вам остальным виноват, что вы предпочитаете блатные песенки, а не знакомы с творчеством, например, Шульженко. Это тоже шансон.
Хлоп
Показати IP
27 Квітня 2015 07:48
А в Білорусі шансон заборонений? Війна почалася коли людей, в серцях яких
"Моя ти люба бебі Не можу я без тебе Не можу я без тебе, Чуєш, що кажу?
Смажений кабанчик, Курка з майонезом,
Овочі, салати, Сядем біля хати.
Вип’ємо по чарці, Заспіваєм пісню,
Ти не пожалкуєш, Що за мене вийшла" добрі дяді з заходу із допомогою ЗМІ на кшталт ВН та "капел бандуристів" запевнили, що вони то і є справжні українці, і голі-босі вони через тих, хто слухає шансон((
українець до Хлоп
Показати IP
27 Квітня 2015 13:25
В Білорусії - диктаторський режим, при владі там - диктатор Лукашенко, і він мало того що входить в таможений та евразійський союз, а навіть створили союзне "государство" Росії та Білорусії. І там вже багато разів цивілізований захід намагається провести демократичні зміни, наприклад, таку ж революцію гідності, яку зробиил в Україні коли скинули диктатора Януковича і заборонили будь-яку символіку країни-агресора та країни-окупанта. Якщо можна і треба заборонити гімн совітського союзу - то чому не можна і не треба заборонити шансон, - по суті ці пісні є гімном кримінального світу та пропагуванням "тюремної романтики" та кримінального способу життя. Для чого це нам?
Хлоп до українець
Показати IP
27 Квітня 2015 15:13
Мда...Ну нiчого тут вже не зробиш...Для тих, хто не боiться "диктаторського" режиму: 13.05 - Def Leppard, 19.05- Guano Apes, 10.06 - Scorpions, 25.06 - Dream Theater, 27.08 - Linkin Park, 7.12 - Nickelback.
правда
Показати IP
27 Квітня 2015 07:49
Да аншлаг в залі)на шансон на багато більше народу пришло)
777
Показати IP
27 Квітня 2015 08:52
В нас же демократія. Що хочу, те і слухаю. Конституція не забороняє і всілякі депутати не заборонять. Біда в тому, що на д.н. людини у нас співають "хеппі бьоздей ту ю" а не "многії літа"!
українець до 777
Показати IP
27 Квітня 2015 13:38
Конституція не забороняє депутатам прийняти закон, який би забороняв шансон. Точно так же - як прийняли недавно закон про заборону Гімну СРСР. Демократія у нас була би, в першому наближенні тільки в тому випадку, якби всіх депутатів ми обирали за відкритими списками і якби була можливість відкликати будь-якого депутата, який не виконує своїх обіцянок. А так - немає навіть закону про імпічмент президента. Що і було однією із причин революції гідності - якби була можливіть відправити януковича у відставку законним шляхом - не потрібно було би робити майдан і революцію. Зараз ситуація в точності така ж сама - закону про імпічмент до сих пір немає і немає можливості відправити Порошенка у відставку за те що його заводи працюють у росії і платять гроші у бюджет країни-агресора та фінансують російську армію. Референдуму про підписання асоціації із ЄС не було, референдуму про вступ України в НАТО - не було. Яка ж це демократія, якщо народ в цій країні нічого не вирішує і є повністю безправним, а країною в кабінеті міністрів керують іноземні громадяни із грузії, США та Євросоюзу. Хіба це демократія? Вони будуть діяти хіба в інтересах народу України? Чи в інтересах своїзх власних держав, громадянами яких вони є?
Свирид
Показати IP
27 Квітня 2015 09:21
Краще слухати про українців, які не мають хат, хочуть ставити хату із лободи і там все життя жити. Про сусіда, у якого є хата, бо в пана працював і гроші заробив, а у МЕНЕ НІ ХАТИНКИ! Ну про що ще ті українські пісні? Нема щастя, нема долі? Та й так її немає від часів Шевченка нефутболіста.
українець до Свирид
Показати IP
27 Квітня 2015 13:42
Якщо немає що слухати - краще в маршрутках взагалі ніякі пісні не включати. Шансон / "блатняк" - це є зовсім не доречно, тому що це пропагує і рекламує кримінал, "тюремну романтику" і рекламує стиль життя кримінальних злочинців. У нас і так зараз великі проблеми із криміналітетом в країні. Весільні пісні в даний час в маршрутках включати також не доречно, коли в Україні кожен день гинуть люди...
Сьогодні, дві зброї тримаю.
Сьогодні - так треба. Та знаю:
Не та, що вбиває - сильніша.
Для мене ж: гітара - рідніша!
...Якби чужі пісні ми не співали,
Війни цієї - може б і не мали.
Кому ж, співала мати колискові,
На нашій рідній, українській мові,
Співав хто про Дніпро, про Україну :
За Батьківщину - треба - і загине!
Та не віддасть в наругу рідну землю.
Бо рідне - це від Бога, й не від'ємне!
Ю.Щербик.(з зони АТО)
Анонім до Щербик Юрій
Показати IP
27 Квітня 2015 15:02
Та не віддасть в наругу рідну землю, як ви віддали за печенюшки.
Анонім до Щербик Юрій
Показати IP
27 Квітня 2015 16:00
Юра, вибач, але у війні проти Росії - Україна не зможе перемогти, занадто не рівні сили.
А США воювати за Україну не будуть: http://fakty.ictv.ua/ua/index/read-news/id/1549172
Продовження війни призведе тільки до розпаду України як держави - і так вже економіка знаходиться у преддефолтному стані і зараз міністри випрошують у кредиторів відстрочку оплати кредитів. А війна - це дуже затратна справа, яка вимагає дуже багато грошей.
Лучанина судитимуть за зґвалтування неповнолітньої
Сьогодні 21:53
Сьогодні 21:53
Міський голова Луцька зустрівся зі спортсменами та викладачами Академії рекреаційних технологій і права
Сьогодні 21:15
Сьогодні 21:15
Як Луцька громада відзначатиме різдвяно-новорічні свята
Сьогодні 20:56
Сьогодні 20:56
Україна отримала $4,8 мільярда від Світового банку
Сьогодні 20:37
Сьогодні 20:37
Графік вимкнення електроенергії на Волині 28 листопада
Сьогодні 20:18
Сьогодні 20:18
У Луцькому районі авто збило велосипедистку
Сьогодні 19:59
Сьогодні 19:59
Додати коментар:
УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.