«Заступивши дорогу в полі біля Довгова, за житом»: про луцьких отців домініканів середини ХVII століття
Однією з цікавих і малодосліджених сторінок луцької минувшини є історія заснування та функціонування у місті чернечих римо-католицьких орденів.
Так, найпершим конвентом «релігії римської» в Лучеську був осередок отців домініканів. Його появу в середньовічному Луцьку традиційно пов’язують із тим, що король Владислав Яґайло надав на користь духівників привілей від 1390 року на маєтність Городницю (нині – однойменне село у Млинівському районі на Рівненщині неподалік Луцька).
У королівському привілеї, однак, ідеться про фундацію, що вже існує. Орденські документи зафіксували запис від 1371 року про «Johannis luc’os (luc’nisios)», що може бути потрактований як ім’я члена чи абата-настоятеля луцького монастиря. Юридика отців домініканців (підвладні духівникам території із населенням) була доволі помітною в Луцьку першої половини ХVII століття. 3 грудня 1616 року половину Кучкоровця (нині – мікрорайон Луцька Кічкарівка) домініканському монастирю своїм тестаментом (заповітом) дарував шляхтич Станіслав Петровський.
Загалом, упродовж другої половини ХVІ – першої чверті ХVІІ століття луцькі домінікани володіли 15-20 дворами в місті. Отцям домініканам належала низка незаселених ґрунтів-пляців у Луцьку. З-поміж шляхів набуття маєтностей – пожертви, обмін, захоплення – спричинились до накопичення в руках духівників-домініканів значної кількості земельних володінь та підданого населення.
На ґрунтах юридики домініканів мешкали ремісники (шевці, перепечаї (пекарі)), аптекар Станіслав Клоцький та цирульник Ірій Келнор. Монастир володів лазнею та броварнею неподалік від Стиру. Цікавим аспектом діяльності луцьких отців домініканів було провадження торгівлі. Так, дрібний торг вів підданий домініканської юридики у Луцьку, «війт на ґрунті кляшторному» Іван Нагай.
31 жовтня 1638 року зі скаргою на нього до маґістрату приходив мешканець тієї ж юридики Іван Олексійович. Скаржник зазначав, що Нагай, «відкупившись від панщизни й осівши тут, в місті Луцькому, на ґрунті їх милості отців домініканів луцьких, оминувши всілякі міські повинності й віддаючи [податі] до кляштору, під приводом вольностей міських, торги і ярмарки тут, в Луцьку, як і в інших містах, провадить…».
Читати ще: До історії луцького собору Святої Трійці
Самі ж духівники вели торгівлю і поза межами Луцька. Свідченням тому є випадок, що стався із представниками луцького домініканського конвенту влітку 1649 року. 21 липня до ґродського суду задля подання протестації звернулися велебний у Бозі «лектор Письма Святого» Томаш Ґротовський і Микола Бонковський – законники кляштору святого Домініка і костелу Внебовзяття Богородиці у Луцьку. Чоловіки свідчили з відома та від імені домініканського пріора конвенту Берната Ґрибовського та кляшторного слуги Михайла Яблонського, який у тому часі був при смерті.
Винними у смертельних ранах слуги скаржники називали шляхтича Григорія Ґлембоцького і його поплічника – Матвія Дзиґаловського. Їхніми помічниками були піддані слуги Дем’яна та Олександра Гулевичів Дрозненських з маєтності Довге (нині – село Довгів на Горохівщині). 3 липня увесь конвент луцьких отців домініканців, як свідчили позивачі, вирядив їх до Львова задля продажу збіжжя й залагодження певних монастирських справ. Після вдалої торгівлі у Львові духівники поверталися до своєї луцької обителі. Дорогою отець Ґротовський вирішив навідати родичку, яка в тому часі мешкала у Довгові. Шляхетна Катерина Брамівна Миколайова Коротовська з Бочаниці (сьогодні – однойменне село в Гощанському районі на Рівненщині) приймала поважних, велебних у Бозі гостей у власному домі. Жінка розповіла святобливим мандрівникам про кривди, шкоди і прикрості, що їх заподіяв їй та її підданим слугам Григорій Ґлембоцький. Явище наїздів та пов’язаних із ними розбоїв і грабежів повсюдно супроводжувало життя людей середньовіччя та раннього Нового часу. Історики зауважують про специфічну й доволі цікаву культуру ворожості, притаманну панівним станам в означених історичних епохах (у західній історіографії її позначають терміном feud), де форми вияву насилля поміж землевласниками розцінюються не як бандитизм, а спосіб провадження регульованого конфлікту, що відбувався за певними правилами.
Ознаки культури ворожості київська дослідниця Наталя Старченко характеризує таким чином: практично будь-яку дію могли сприйняти як образу, що плямувала честь. Захистити честь можна було лише з допомогою помсти, яку описували як відповідь на ворожі дії супротивника, зазвичай тривалі. Під час скарги відбувалася апеляція до пов’язаних зі скривдженим осіб – родичів, приятелів, патрона тощо, які зобов’язувалися стати на захист члена своєї групи і продемонструвати силу й солідарність. Відповіді в помсті були відносно еквівалентними, вони мали бути публічні й провадитися за певними правилами, що дозволяло їх леґітимізувати в очах спільноти та робило честь її виконавцям.
Читати ще: Був власником половини Волинського воєводства: вчений назвав найбагатшу людину за всю історію України
Взаємообмін насильницькими актами могло припинити замирення через компроміс, а не суд, який чітко визначав ролі «кривдник – жертва» й розподіляв вину і сатисфакцію відповідно до цих позицій. Вербалізація насильства зазвичай передувала застосуванню безпосередньої сили, слова відігравали велику роль в культурі ворожості, адже сторони намагалися леґітимізувати свої дії; основні поняття, які озвучували під час «дебатів», – передовсім честь і сором. Тож конфлікти розгорталися за готовими моделями. Учасники, своєю чергою, проговорювали власну поведінку за допомогою клішованих формул, які були добре відомі та легко упізнавані.
Чимало елементів, притаманних культурі ворожості, спостерігаємо на прикладі випадку з луцькими домініканами в липні 1649 року. Так, шляхетна пані Катерина, яку скривдив Григорій Ґлембоцький, розуміючи необхідність засвідчення шкод перед ґродським судом, завбачливо і хитро вирішила з допомогою поважних та велебних гостей подарувати коня урядникам Луцького ґроду. Щедрий дарунок вочевидь мав сприяти залагодженню майбутнього судового позову і розгляду справи проти кривдника. Якраз цьому і взяв намір завадити шляхтич. Ґлембоцький, «з помічниками своїми, з шаблями, киями, рогатинами, сокирами, цепами – і хто з чим міг» перестрів ченців на дорозі, «заступивши дорогу в полі біля Довгова, за житом».
Зненацька захопивши духівників, Ґлембоцький почав до них кричати, ганьбити, потім продовжив образи шарпанням. У одного із скаржників – Миколу Бонковського – розбійники понівечили шкаплір (шкатулу, скриньку з грішми). Через це духівники втратили усі зароблені за продане у Львові збіжжя кошти – 300 злотих, а також постіль, що її отець Бонковський придбав за 10 злотих. У сутичці згинуло й кілька книг Томаша Ґротовського, куплених у Львові за 15 злотих.
Читати ще: Росія хотіла переписати історію Галицько-Волинської держави. У відомому YouTube-проєкті «Реальна історія» розвінчали міфи
Утратою для домініканів, разом із попередніми речами, стали ще 20 червоних золотих. Чи не найбільше у конфлікті посеред довгівського поля постраждав слуга домініканських духівників Луцька – Михайло Яблонський. Чоловік віддано боронив честь, гідність та здоровʼя отця Ґротовського.
Задля початку судового розслідування обурені таким свавіллям отці домінікани заручилися допомогою возного, шляхетного Миколая Козловича. 20 липня 1649 року він разом із «людьми добрими» Яном Сосновським та Андрієм Роґульським ходили до луцького конвенту. Там судові розпорядники бачили і засвідчили усі шкоди, завдані ченцям біля Довгова. Після реляції возного духівники подали скаргу на довгівського кривдника до Луцького ґроду. Тож намір луцьких отців домініканів збільшити матеріальні статки власного конвенту в липні 1649 року закінчився прикрою сутичкою – розбійницьким пограбуванням посеред житнього поля неподалік села Довгова у Луцькому повіті Волинського воєводства.
Цей випадок засвідчує водночас один із шляхів збільшення монастирських прибутків луцьких духівників ордену св. Домініка – торгівлю збіжжям, вирощеним на власних монастирських полях. Цікавою і цінною з точки зору деталізації міського/чернечого повсякдення бачаться також зауваги про постіль і книги, що їх велебні отці везли до свого релігійного осідку зі Львова.
Оксана ШТАНЬКО
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Так, найпершим конвентом «релігії римської» в Лучеську був осередок отців домініканів. Його появу в середньовічному Луцьку традиційно пов’язують із тим, що король Владислав Яґайло надав на користь духівників привілей від 1390 року на маєтність Городницю (нині – однойменне село у Млинівському районі на Рівненщині неподалік Луцька).
У королівському привілеї, однак, ідеться про фундацію, що вже існує. Орденські документи зафіксували запис від 1371 року про «Johannis luc’os (luc’nisios)», що може бути потрактований як ім’я члена чи абата-настоятеля луцького монастиря. Юридика отців домініканців (підвладні духівникам території із населенням) була доволі помітною в Луцьку першої половини ХVII століття. 3 грудня 1616 року половину Кучкоровця (нині – мікрорайон Луцька Кічкарівка) домініканському монастирю своїм тестаментом (заповітом) дарував шляхтич Станіслав Петровський.
Загалом, упродовж другої половини ХVІ – першої чверті ХVІІ століття луцькі домінікани володіли 15-20 дворами в місті. Отцям домініканам належала низка незаселених ґрунтів-пляців у Луцьку. З-поміж шляхів набуття маєтностей – пожертви, обмін, захоплення – спричинились до накопичення в руках духівників-домініканів значної кількості земельних володінь та підданого населення.
На ґрунтах юридики домініканів мешкали ремісники (шевці, перепечаї (пекарі)), аптекар Станіслав Клоцький та цирульник Ірій Келнор. Монастир володів лазнею та броварнею неподалік від Стиру. Цікавим аспектом діяльності луцьких отців домініканів було провадження торгівлі. Так, дрібний торг вів підданий домініканської юридики у Луцьку, «війт на ґрунті кляшторному» Іван Нагай.
31 жовтня 1638 року зі скаргою на нього до маґістрату приходив мешканець тієї ж юридики Іван Олексійович. Скаржник зазначав, що Нагай, «відкупившись від панщизни й осівши тут, в місті Луцькому, на ґрунті їх милості отців домініканів луцьких, оминувши всілякі міські повинності й віддаючи [податі] до кляштору, під приводом вольностей міських, торги і ярмарки тут, в Луцьку, як і в інших містах, провадить…».
Читати ще: До історії луцького собору Святої Трійці
Самі ж духівники вели торгівлю і поза межами Луцька. Свідченням тому є випадок, що стався із представниками луцького домініканського конвенту влітку 1649 року. 21 липня до ґродського суду задля подання протестації звернулися велебний у Бозі «лектор Письма Святого» Томаш Ґротовський і Микола Бонковський – законники кляштору святого Домініка і костелу Внебовзяття Богородиці у Луцьку. Чоловіки свідчили з відома та від імені домініканського пріора конвенту Берната Ґрибовського та кляшторного слуги Михайла Яблонського, який у тому часі був при смерті.
Винними у смертельних ранах слуги скаржники називали шляхтича Григорія Ґлембоцького і його поплічника – Матвія Дзиґаловського. Їхніми помічниками були піддані слуги Дем’яна та Олександра Гулевичів Дрозненських з маєтності Довге (нині – село Довгів на Горохівщині). 3 липня увесь конвент луцьких отців домініканців, як свідчили позивачі, вирядив їх до Львова задля продажу збіжжя й залагодження певних монастирських справ. Після вдалої торгівлі у Львові духівники поверталися до своєї луцької обителі. Дорогою отець Ґротовський вирішив навідати родичку, яка в тому часі мешкала у Довгові. Шляхетна Катерина Брамівна Миколайова Коротовська з Бочаниці (сьогодні – однойменне село в Гощанському районі на Рівненщині) приймала поважних, велебних у Бозі гостей у власному домі. Жінка розповіла святобливим мандрівникам про кривди, шкоди і прикрості, що їх заподіяв їй та її підданим слугам Григорій Ґлембоцький. Явище наїздів та пов’язаних із ними розбоїв і грабежів повсюдно супроводжувало життя людей середньовіччя та раннього Нового часу. Історики зауважують про специфічну й доволі цікаву культуру ворожості, притаманну панівним станам в означених історичних епохах (у західній історіографії її позначають терміном feud), де форми вияву насилля поміж землевласниками розцінюються не як бандитизм, а спосіб провадження регульованого конфлікту, що відбувався за певними правилами.
Ознаки культури ворожості київська дослідниця Наталя Старченко характеризує таким чином: практично будь-яку дію могли сприйняти як образу, що плямувала честь. Захистити честь можна було лише з допомогою помсти, яку описували як відповідь на ворожі дії супротивника, зазвичай тривалі. Під час скарги відбувалася апеляція до пов’язаних зі скривдженим осіб – родичів, приятелів, патрона тощо, які зобов’язувалися стати на захист члена своєї групи і продемонструвати силу й солідарність. Відповіді в помсті були відносно еквівалентними, вони мали бути публічні й провадитися за певними правилами, що дозволяло їх леґітимізувати в очах спільноти та робило честь її виконавцям.
Читати ще: Був власником половини Волинського воєводства: вчений назвав найбагатшу людину за всю історію України
Взаємообмін насильницькими актами могло припинити замирення через компроміс, а не суд, який чітко визначав ролі «кривдник – жертва» й розподіляв вину і сатисфакцію відповідно до цих позицій. Вербалізація насильства зазвичай передувала застосуванню безпосередньої сили, слова відігравали велику роль в культурі ворожості, адже сторони намагалися леґітимізувати свої дії; основні поняття, які озвучували під час «дебатів», – передовсім честь і сором. Тож конфлікти розгорталися за готовими моделями. Учасники, своєю чергою, проговорювали власну поведінку за допомогою клішованих формул, які були добре відомі та легко упізнавані.
Чимало елементів, притаманних культурі ворожості, спостерігаємо на прикладі випадку з луцькими домініканами в липні 1649 року. Так, шляхетна пані Катерина, яку скривдив Григорій Ґлембоцький, розуміючи необхідність засвідчення шкод перед ґродським судом, завбачливо і хитро вирішила з допомогою поважних та велебних гостей подарувати коня урядникам Луцького ґроду. Щедрий дарунок вочевидь мав сприяти залагодженню майбутнього судового позову і розгляду справи проти кривдника. Якраз цьому і взяв намір завадити шляхтич. Ґлембоцький, «з помічниками своїми, з шаблями, киями, рогатинами, сокирами, цепами – і хто з чим міг» перестрів ченців на дорозі, «заступивши дорогу в полі біля Довгова, за житом».
Зненацька захопивши духівників, Ґлембоцький почав до них кричати, ганьбити, потім продовжив образи шарпанням. У одного із скаржників – Миколу Бонковського – розбійники понівечили шкаплір (шкатулу, скриньку з грішми). Через це духівники втратили усі зароблені за продане у Львові збіжжя кошти – 300 злотих, а також постіль, що її отець Бонковський придбав за 10 злотих. У сутичці згинуло й кілька книг Томаша Ґротовського, куплених у Львові за 15 злотих.
Читати ще: Росія хотіла переписати історію Галицько-Волинської держави. У відомому YouTube-проєкті «Реальна історія» розвінчали міфи
Утратою для домініканів, разом із попередніми речами, стали ще 20 червоних золотих. Чи не найбільше у конфлікті посеред довгівського поля постраждав слуга домініканських духівників Луцька – Михайло Яблонський. Чоловік віддано боронив честь, гідність та здоровʼя отця Ґротовського.
Задля початку судового розслідування обурені таким свавіллям отці домінікани заручилися допомогою возного, шляхетного Миколая Козловича. 20 липня 1649 року він разом із «людьми добрими» Яном Сосновським та Андрієм Роґульським ходили до луцького конвенту. Там судові розпорядники бачили і засвідчили усі шкоди, завдані ченцям біля Довгова. Після реляції возного духівники подали скаргу на довгівського кривдника до Луцького ґроду. Тож намір луцьких отців домініканів збільшити матеріальні статки власного конвенту в липні 1649 року закінчився прикрою сутичкою – розбійницьким пограбуванням посеред житнього поля неподалік села Довгова у Луцькому повіті Волинського воєводства.
Цей випадок засвідчує водночас один із шляхів збільшення монастирських прибутків луцьких духівників ордену св. Домініка – торгівлю збіжжям, вирощеним на власних монастирських полях. Цікавою і цінною з точки зору деталізації міського/чернечого повсякдення бачаться також зауваги про постіль і книги, що їх велебні отці везли до свого релігійного осідку зі Львова.
Оксана ШТАНЬКО
Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Коментарів: 0
$13 тис. за виїзд до Румунії: на Волині затримали двох чоловіків, які переправляли ухилянтів через кордон
Сьогодні 15:36
Сьогодні 15:36
Завтра у Луцьку прощатимуться з Героєм Юрієм Шаблевським
Сьогодні 14:47
Сьогодні 14:47
«Кєдр», «Орєшнік» чи таки «Рубєж»: що відомо про балістику, якою Росія вдарила по Дніпру
Сьогодні 14:30
Сьогодні 14:30
На Волині військовий і цивільний намагалися переправити трьох чоловіків до Білорусі через «зеленку»
Сьогодні 14:13
Сьогодні 14:13
Затримали бабусю і онучку з Волині, які обікрали 87-річну одеситку на понад 100 тисяч
Сьогодні 13:41
Сьогодні 13:41
Додати коментар:
УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.