Як ставиться церква до занурення в ополонку на Водохреще. Думка священників
19 січня православні християни святкують Богоявлення, або ж Водохреще. Вважається, що цього дня вода набуває цілющих властивостей і може змити всі гріхи. Тож так повелось, що частина вірян йде до водойм, щоб зануритись у крижану воду просто неба. Та чи правильно це і що каже з приводу такого екстриму церква?
Про це Інформаційне агентство Волинські Новини запитало у священників.
«Ми називаємо свято Хрещенням Господнім, але більш правильно його називати Богоявленням, коли Бог явився в трьох іпостасях. Бог-Отець говорив з неба голосом, Син – Ісус Христос, який увійшов у воду і Дух Святий у вигляді голуба зійшов на нього. Це побачив Іван Хреститель. У цьому вся суть і духовний сенс свята», – розповідає настоятель Свято-Михайлівського храму ПЦУ у селі Дачне, ієрей Володимир Горбачук.Духівник зазначає, що традиція занурюватися в ополонку у день Богоявлення Господнього з’явилася в Україні не так давно.
«Вона не є прадавньою традицією українців, бо про неї не згадано у козацьких літописах. Не пам'ятають такого і старожили. Наша церква вважає, що такий обряд став популярним на території країни в другій половині 90-х років. Це традиція людей, які йдуть до ополонок подібно до наших північних сусідів, які після лазні пірнали в холодну воду і таким чином загартовували організм. Окрім того, вважаю, що занурювання у крижану воду – данина моді або новітня традиція, яка нічого спільного з церковним життям не має. Вода не змиває гріхів, тому що це відбувається лише через таїнство покаяння. Водночас церква не забороняє цього. Людина має робити вибір самостійно, враховуючи всі за і проти свого організму. Є дуже багато загроз, зокрема і пандемія. До того ж, не кожен організм здатен витримати такий стрес. Церква у жодному разі не заохочує людей до цього, а навпаки, намагається застерегти», – наголошує священник.
Отець Володимир зауважує, що освяченою на Богоявлення водою священнослужителі окроплюють ікони, чашу для причастя, її п’ють з молитвою для здоров’я фізичного та духовного, а от купатися в ній, на думку душпастиря, не зовсім правильно.
«У християнському житті все відбувається з подяки Богу. І освячення води на Богоявлення ніби прообразує епізод з Євангелія, коли Ісус прийшов на йорданські води і люди, які приходили до Івана Хрестителя, також сповідали свої гріхи. Хоча Христос і не мав потреби сповідатися, але він виконував закон, ішов для того, щоб Іван Хреститель визнав його як того, хто хреститиме не лише водою, а й Духом Святим. І ми, наслідуючи цю подію з життя Ісуса Христа, з молитвою освячуємо воду, оскільки вона є складовою нашого організму, а згодом споживаємо її і робимо з нею інші церковні дії», – каже духівник.
Водночас голова Просвітницького відділу Волинської єпархії УПЦ, настоятель Свято-Миколаївського храму міста Луцька, протоієрей Валентин Марчук зазначає, що найкраще з приводу святкувань на Водохреще висловився його приятель, кандидат історичних наук, доктор теології, директор Міжнародного інституту афонської спадщини Сергій Шумило.
«Знаєте, як відзначали свято Водохреще запорозькі козаки? Думаєте, роздягались і пірнали у мороз в ополонки? Ні! Пірнання у ополонку на свято Богоявлення не є і ніколи раніше не було українською християнською традицією.
Наші предки у мороз не пірнали в ополонки, а тим паче, не роздягалися в присутності священників і не бруднили щойно освячену воду (яку після освячення набирали, щоб пити, а не купатись).
Про такий ритуал ми не знайдемо в серйозних наукових дослідженнях українських релігійних традицій. Це є швидше постсовковським спотворенням наших багатовікових національно-релігійних традицій.
Ця мода з’явилася у нас в 1990-ті роки й особливо в 2000-ні завдяки деяким політикам і ЗМІ, які нав’язали цей стереотип під виглядом «багатовікової народної традиції». У результаті «моржівство» стало підмінювати сенс і зміст великого християнського свята, перетворившись на якийсь безглуздий ритуал, який більше схожий на язичництво, аніж на християнство», – процитував знаного історика та релігієзнавця священник.Він запропонував ознайомитись із описом того ж теолога, у якому йшлося про те, як насправді відзначали свято Богоявлення українські козаки на Запорозькій Січі: «Це спогади старого запорожця Микити Коржа, які колись в ХІХ ст. записано з вуст очевидця в працях історика козацтва проф. Д. Яворницького та ін. Так от, зі спогадів Микити Коржа ми дізнаємось, що кожного нового року на свято Водохреще у цей день із самого ранку на Запорозькій Січі «всі козаки, піхота, артилерія й кавалерія, збиралися на площі перед церквою і стояли тут рядами по куренях, без шапок, до завершення богослужіння; всі одягали найкращий одяг, озброювалися найкращою зброєю; над кожним куренем майоріли особливі розмальовані прапори, котрі тримали хорунжі, сидячі на гарячих, чудово прибраних конях.
Після закінчення Божественної Літургії з церкви виходив настоятель із хрестом у руці, за ним парами йшли ієромонахи з євангеліями, іконами, у дорогому одязі; за духовенством злагоджено, рядами, з хоругвами та важкими гарматами ступали козаки; за козаками – маси простого люду, і всі разом висипали на середину Дніпра, на Йордан. Тут усі ставали шеренгами й слухали службу Божу. Коли архімандрит уперше занурював хрест у воду, козаки одночасно гримали таким залпом, що від того удару аж земля стогнала. А глядачів укривав густий дим, мов пітьма… Заспокоївшись на кілька хвилин, поки розвіювався дим, а настоятель ще раз занурював хрест у воду, козаки знов стріляли, цього разу скільки кому заманеться. Як бачимо, жодного роздягання і пірнання в ополонку. А у козаків здоров’я і міці було побільше нашого. Але навіть у них не виникало думки в мороз пірнати в ополонку без будь-якої потреби».
Священник закликав волинян шанувати справжні національні традиції, не спотворювати їх та не перетворювати на безглуздий шабаш у день великого християнського свята.
Вікторія СЕМЕНЮК
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Про це Інформаційне агентство Волинські Новини запитало у священників.
«Ми називаємо свято Хрещенням Господнім, але більш правильно його називати Богоявленням, коли Бог явився в трьох іпостасях. Бог-Отець говорив з неба голосом, Син – Ісус Христос, який увійшов у воду і Дух Святий у вигляді голуба зійшов на нього. Це побачив Іван Хреститель. У цьому вся суть і духовний сенс свята», – розповідає настоятель Свято-Михайлівського храму ПЦУ у селі Дачне, ієрей Володимир Горбачук.Духівник зазначає, що традиція занурюватися в ополонку у день Богоявлення Господнього з’явилася в Україні не так давно.
«Вона не є прадавньою традицією українців, бо про неї не згадано у козацьких літописах. Не пам'ятають такого і старожили. Наша церква вважає, що такий обряд став популярним на території країни в другій половині 90-х років. Це традиція людей, які йдуть до ополонок подібно до наших північних сусідів, які після лазні пірнали в холодну воду і таким чином загартовували організм. Окрім того, вважаю, що занурювання у крижану воду – данина моді або новітня традиція, яка нічого спільного з церковним життям не має. Вода не змиває гріхів, тому що це відбувається лише через таїнство покаяння. Водночас церква не забороняє цього. Людина має робити вибір самостійно, враховуючи всі за і проти свого організму. Є дуже багато загроз, зокрема і пандемія. До того ж, не кожен організм здатен витримати такий стрес. Церква у жодному разі не заохочує людей до цього, а навпаки, намагається застерегти», – наголошує священник.
Отець Володимир зауважує, що освяченою на Богоявлення водою священнослужителі окроплюють ікони, чашу для причастя, її п’ють з молитвою для здоров’я фізичного та духовного, а от купатися в ній, на думку душпастиря, не зовсім правильно.
«У християнському житті все відбувається з подяки Богу. І освячення води на Богоявлення ніби прообразує епізод з Євангелія, коли Ісус прийшов на йорданські води і люди, які приходили до Івана Хрестителя, також сповідали свої гріхи. Хоча Христос і не мав потреби сповідатися, але він виконував закон, ішов для того, щоб Іван Хреститель визнав його як того, хто хреститиме не лише водою, а й Духом Святим. І ми, наслідуючи цю подію з життя Ісуса Христа, з молитвою освячуємо воду, оскільки вона є складовою нашого організму, а згодом споживаємо її і робимо з нею інші церковні дії», – каже духівник.
Водночас голова Просвітницького відділу Волинської єпархії УПЦ, настоятель Свято-Миколаївського храму міста Луцька, протоієрей Валентин Марчук зазначає, що найкраще з приводу святкувань на Водохреще висловився його приятель, кандидат історичних наук, доктор теології, директор Міжнародного інституту афонської спадщини Сергій Шумило.
«Знаєте, як відзначали свято Водохреще запорозькі козаки? Думаєте, роздягались і пірнали у мороз в ополонки? Ні! Пірнання у ополонку на свято Богоявлення не є і ніколи раніше не було українською християнською традицією.
Наші предки у мороз не пірнали в ополонки, а тим паче, не роздягалися в присутності священників і не бруднили щойно освячену воду (яку після освячення набирали, щоб пити, а не купатись).
Про такий ритуал ми не знайдемо в серйозних наукових дослідженнях українських релігійних традицій. Це є швидше постсовковським спотворенням наших багатовікових національно-релігійних традицій.
Ця мода з’явилася у нас в 1990-ті роки й особливо в 2000-ні завдяки деяким політикам і ЗМІ, які нав’язали цей стереотип під виглядом «багатовікової народної традиції». У результаті «моржівство» стало підмінювати сенс і зміст великого християнського свята, перетворившись на якийсь безглуздий ритуал, який більше схожий на язичництво, аніж на християнство», – процитував знаного історика та релігієзнавця священник.Він запропонував ознайомитись із описом того ж теолога, у якому йшлося про те, як насправді відзначали свято Богоявлення українські козаки на Запорозькій Січі: «Це спогади старого запорожця Микити Коржа, які колись в ХІХ ст. записано з вуст очевидця в працях історика козацтва проф. Д. Яворницького та ін. Так от, зі спогадів Микити Коржа ми дізнаємось, що кожного нового року на свято Водохреще у цей день із самого ранку на Запорозькій Січі «всі козаки, піхота, артилерія й кавалерія, збиралися на площі перед церквою і стояли тут рядами по куренях, без шапок, до завершення богослужіння; всі одягали найкращий одяг, озброювалися найкращою зброєю; над кожним куренем майоріли особливі розмальовані прапори, котрі тримали хорунжі, сидячі на гарячих, чудово прибраних конях.
Після закінчення Божественної Літургії з церкви виходив настоятель із хрестом у руці, за ним парами йшли ієромонахи з євангеліями, іконами, у дорогому одязі; за духовенством злагоджено, рядами, з хоругвами та важкими гарматами ступали козаки; за козаками – маси простого люду, і всі разом висипали на середину Дніпра, на Йордан. Тут усі ставали шеренгами й слухали службу Божу. Коли архімандрит уперше занурював хрест у воду, козаки одночасно гримали таким залпом, що від того удару аж земля стогнала. А глядачів укривав густий дим, мов пітьма… Заспокоївшись на кілька хвилин, поки розвіювався дим, а настоятель ще раз занурював хрест у воду, козаки знов стріляли, цього разу скільки кому заманеться. Як бачимо, жодного роздягання і пірнання в ополонку. А у козаків здоров’я і міці було побільше нашого. Але навіть у них не виникало думки в мороз пірнати в ополонку без будь-якої потреби».
Священник закликав волинян шанувати справжні національні традиції, не спотворювати їх та не перетворювати на безглуздий шабаш у день великого християнського свята.
Вікторія СЕМЕНЮК
Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Коментарів: 10
Попа в ополонку
Показати IP
18 Січня 2022 18:25
Якщо випливе, то богоугодний. І вода освячена. А якщо ні, то ні.
Послухай пцуна
Показати IP
18 Січня 2022 18:28
І зроби навпаки. Ми ж не турки якісь. А козаків на Волині чи Галичині зроду не було. Не той дух.
Дідо до Послухай пцуна
Показати IP
19 Січня 2022 16:35
Якраз і з Волині і з Галичини було дуже багато козаків. А от духу гне мають твої свівгромадяни, що бліни з лопати їдять.
совкова традиція лізти у грязних труселях у освячену воду....роздіваються привседюдно- срамота та розпуста...
луцьк до дідо
Показати IP
19 Січня 2022 11:42
Ага, совкова традиція теж була колись горілку пити, а тепер і діти і всі колються. Ну да все по новому.
ботоксШМЯК до луцьк
Показати IP
19 Січня 2022 16:37
Ну і що ви розумного сказали. Просто два сорта г*вна, - пияцтво і наркоманія. І що, при совку не було наркотів? Були, менше, але були.
Тільки факти
Показати IP
18 Січня 2022 18:54
А як пояснити велелюдну ходу з краснопєніями на чолі з владикою по центральній алеї парку до міського пляжу і намісника бога на землі у рясі на човні на Стиру з окропленням занурювачів у вишиванках ! Підніміть фото за минулі роки ! Як то розуміти ?
ботоксШМЯК до Тільки факти
Показати IP
19 Січня 2022 16:38
Сказано ж тобі, свобода волі і свобода вибору. Ніхто нікого ні до чого не змушує. А традиція ця мокшанська, до Водохреща і Християнства відношення не має.
Ані етнографи, ані історики ще до середини XX століття не фіксували нібито "традиційних" масових пірнань українців у крижану воду з нагоди свята Хрещення Господнього.
Немає описів такого дійства ані у давніх джерелах, ані у дослідження про традиції козацької України, ані у спогадах людей старшого віку
Климкин
Показати IP
19 Січня 2022 17:08
нет горячей воды - мойся в холодной
Як вибрати піцу на замовлення: поради та рекомендації
Сьогодні 08:27
Сьогодні 08:27
17-річний лучанин став наймолодшим українським футболістом, який зіграв у Лізі чемпіонів
Сьогодні 08:10
Сьогодні 08:10
У Луцьку запрошують на презентацію муралу «Іван Гончарук»
Сьогодні 06:48
Сьогодні 06:48
На Волині ефективна діяльність бізнесу додала бюджету 1,3 млрд грн податку на прибуток
Сьогодні 06:18
Сьогодні 06:18
В Африці існував природний ядерний реактор: як це можливо
Сьогодні 00:32
Сьогодні 00:32
27 листопада: свята, події, факти. День захисту черепах та перший рейс львівського трамвая
Сьогодні 00:00
Сьогодні 00:00
У Новій Зеландії врятували понад 30 китів, які викинулися на берег
26 Листопада 2024 23:38
26 Листопада 2024 23:38
Додати коментар:
УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.