«Важливо показати українцям, що вони не самі»: у луцькому виші працює лектор-волонтер зі США
У Луцьку працює лектор-волонтер зі Сполучених Штатів Америки Ерік Джеймс Грем Путціг – спеціаліст із упровадження демократії в країнах, які у стані війни. Він побував у Камбоджі, Іраку, Індонезії, Йорданії, Афганістані.
Із початком повномасштабного вторгнення містер Путціг виявив бажання працювати в Україні. Волонтер зі США обрав саме Луцьк і Волинський національний університет імені Лесі Українки. Тож представники університету вирішили поспілкуватися з американським гостем про його роботу та враження від України, міста та Лесиних студентів.
– Містере Путціг, Ви перебуваєте в Україні з волонтерською місією. Розкажіть докладніше про її суть.
– Насамперед хочу зазначити, що я не репрезентую жодної урядової організації США, а перебуваю тут із власної волі. Основна моя мета – пропагування демократичних цінностей. Коли розпочалася повномасштабна війна, я вирішив приїхати в Україну та зайнятися викладанням. Десь 25–26 років тому я був викладачем в одному з університетів Сан-Франциско, але перед тим працював на різних державних посадах у США. Як контрагент, відповідно, був у різних точках світу і пропагував демократичні цінності.
Читати ще: В університеті імені Лесі Українки вручили дипломи докторів філософії
Власне, постало питання, що я можу зробити без коштів, без фінансування? Я подумав, що можу викладати саме тут, у Волинському національному університеті імені Лесі Українки, або в інших навчальних закладах України, ділитися зі студентами своїми знаннями.– Як створювався Ваш курс лекцій? Чи адаптовували Ви свій матеріал для українських здобувачів освіти?
– Я приїхав до Луцька з двома курсами – «Юридичне письмо і дослідження» та «Законоскладання», але зрозумів, що ці курси потрібно адаптувати. Так постав новий курс «Розуміння демократії». Але це не те, чим я зазвичай займався, це новий бік роботи. Зазвичай я був менеджером із державних програм американського уряду в країнах, де є збройні конфлікти, війни. Я не класичний професор, не маю багато викладацького досвіду. Мій досвід – 22 роки поза межами США в 12 різних країнах. За цей час я зрозумів, що людям у цих країнах потрібно базове знання про демократію, а тим, хто має базові знання, їх потрібно поширити. Такий практичний досвід я можу принести. Він ґрунтується на перебуванні в різних країнах і сприянні розвитку демократичних інститутів там. Розуміння демократії важливе для людей.
Читати ще: «Моя єдина амбіція – вижити!» Сергій Притула – про Луцьк, освіту, донати і відсутність цивільних цілей на території РФ
– Ваша діяльність спрямована на країни, де є певна небезпека. Чи не важко працювати в таких обставинах? Як налаштовуєте себе?
– Звичайно, в Україні набагато безпечніше ніж у деяких країнах, де мені доводилося працювати.
В Афганістані я провів п’ять років. Під час мого останнього відрядження туди там було реально небезпечно. Було багато радикально налаштованих людей, які ставили собі за мету вбити, зокрема й мене. В Іраку картина була ідентичною. Там нас супроводжували 13 охоронців.
Ситуація в Україні протилежна. Не думаю, що якийсь українець йде спати і думає: «Як би вбити Еріка?» (сміється, – прим. авт.). Стосовно небезпеки, то це тільки російське «ефесбе» і російські ракети. Загалом тут безпечніше ніж в усіх інших місцях, де мені доводилося працювати.– Як виник варіант відправитися саме в Україну і чому обрали саме Волинь?
– Чому Україна? Очевидно, зважаючи на мої погляди. Демократія – наступний крок у людській еволюції. Якщо ми подивимося на рівні розвитку суспільства (печерне життя, сільське господарство, общини, міста, країни, королі, диктатори), наступний рівень – демократія. Зараз в Україні демократія під загрозою. Зважаючи на те, що немає офіційних посад від уряду США, я можу долучитися до підтримки України просто як громадянин.
Читати ще: Делегація ВНУ у Страсбурзі взяла участь в обговоренні перспектив співпраці європейських та українських університетів
У час, коли почалася війна в Україні, я був у Марокко. Я захотів бути тут, подивився на карту, вивчив, де найчастіше прилітають ракети, це переважно схід, центр. Далі я погуглив університети на заході України і написав до 12–15 з них. Декан юридичного факультету ВНУ імені Лесі Українки був першим, хто відгукнувся та відповів мені.
– Розкажіть про свої враження від України та Луцька.
– Мені дуже подобається тут. Якщо відкинути цю жахливу та несправедливу війну, то Україна й українські люди чудові. Люблю їх, закоханий у них.– Якусь частину свого часу ви проводите зі студентами. Як можете їх схарактеризувати?
– По-перше, тут хороші студенти. І не лише студенти, а й люди. Так можна сказати про всіх українців – це хороші люди. Вони мають чітко окреслене визначення моральних якостей. Я не розумів, наскільки освічені українці. Дуже освічені. Для їхнього віку – це реально дуже освічені люди, якщо порівнювати з їхніми ровесниками з країн, у яких я працював раніше. Іноді я шокований рівнем інтелекту, розумом 17-річної людини, з якою дискутую на заняттях.
Розкажу одну веселу історію. Іноді ми втомлюємося під час занять. На одному з них було завдання, призом за правильне розв’язання якого були гроші. Усі раптово оживилися (сміється, – прим. авт.). Усі правильно склали цей пазл із юридичного письма і закінчили раніше на три хвилини ніж було потрібно. Це завдання я давав в інших країнах і його розв’язували працівники місцевих рад тощо. Для них потрібно було більше часу, щоб впоратися з цим, ніж для луцьких студентів.Читати ще: PRofessional Small Talks: студентів-журналістів ВНУ навчали кризових комунікацій під час війни
Ще одна річ, яку варто додати про українських студентів, – вони вирішили зароблені гроші пожертвувати на ЗСУ. Це не була моя пропозиція, а їхнє рішення. Цей випадок я можу використати як підсумок, що українці – люди з гарними моральними цінностями, розумом і відкритими, щирими серцями.
– Ви тепло і по-товариськи розмовляли зі студентом. Ви так відкрито спілкуєтеся зі всіма здобувачами освіти, без бар’єрів?
– Найбільша проблема для мене – незнання української мови. Я розумію, що треба її вивчити, але не приділяю цьому достатньо часу. Треба вивчити мову, щоб бути ближчим для людей. Щодо інших проблем, то їх не було, ми працюємо і спілкуємося просто і невимушено.
Є одна проблема, яка насправді не є проблемою. Іноді я хочу допомогти студентам фінансово. Наприклад, купити обід або заплатити за проїзд, але це перша країна, де люди відмовляються від таких пропозицій. Не знаю, чи це пов’язано з віком, але я отримував кілька таких відмов. Це дуже достойно, я вражений. Для мене це не благодійність, а інвестиція в майбутнє України. Я хочу, щоб українці розуміли – вони не самі, багато таких людей як я підтримують їх.
– Ще стосовно мови. Чи вивчили Ви якісь слова українською за час перебування на Волині?
– Я знаю слово «Луцьк» (сміється, – прим. авт.). Насправді моя українська жахлива. Мав одну маленьку і веселу історію. Коли я купував продукти в одному із супермаркетів Луцька, то чув, як покупці до касира часто кажуть: «Добре». Я був упевнений, що це означає «Дякую» і почав так говорити теж, але дивувався, чому продавці та касири дивно на мене дивляться. Потім мені пояснили значення цих слів студенти (усміхається, – прим. авт.).– Як керівництво факультету взаємодіє з Вами?
– Чудово. Пан Антон Демчук робить більше ніж можливо, щоб представити мене людям. Наприклад, за допомогою організації пана Антона я був на конференції на Шацьких озерах, їздив до Львова, де зустрічався з ректорами, викладачами та студентами інших навчальних закладів. Я вдячний йому, що побував не лише в Луцьку, а й у багатьох містах заходу України. Я з нетерпінням чекаю моменту, коли можна буде прогулятися вулицями Харкова чи будь-якого міста на сході України, не остерігаючись ракет.
– Скільки часу плануєте провести у Луцьку?
– Коли я приїхав в Україну, виникла ідея створити громадську організацію. Ми створили її разом із паном Антоном і вона називається «Будувати українську демократію». Вона офіційно зареєстрована в Україні та США, але, на жаль, ми зараз не маємо фінансування. В ідеалі, якщо зібрати кошти, щоб могти оплачувати роботу людей в організації, то я б залишився ще на п’ять років. Стосовно університету та викладання, то теж би це продовжував. У 27 років я починав як учитель у Камбоджі й зараз це люблю.– Чи бачите результати свого перебування в Україні?
– Це важко сказати, я не знаю, що студенти думають після занять, але є добрі показники. Діти, які слухали мій курс у першому семестрі, записалися на наступні. Це добрий знак. Важливо показати українцям, що інші люди турбуються про них, що вони не самі. Тому я завжди маю цей значок із прапором України та США (показує на світшот, – прим. авт.). Також маю кепку з нашими прапорами. Це такий ідентифікатор, що українці не самі. Сподіваюся, що я допомагаю українським студентам. Думаю, що жоден із них не ображається на мене (сміється, – прим. авт.).– Зважаючи на причину Вашого перебування тут, хочу запитати про тих, через кого наша демократія і наша державність в зоні ризику. Чи є шанс у росії та російського суспільства також побудувати демократичну країну?
– Ніхто не може передбачити розвиток війни. Але як зі світовою силою з росією покінчено. Їхня економіка цілком і повністю покладається на нафту, вони мають демографічні проблеми, швидке «старіння» населення. У наступні роки ситуація погіршуватиметься і люди бунтуватимуть проти цього режиму. На мою думку, ця країна приречена. Російське суспільство заполонене дезінформацією і вони не розуміють, що відбувається за межами росії. Інформація постійно контрольована і люди мають доступ тільки до тієї інформації, яку влада вважає доречною.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Із початком повномасштабного вторгнення містер Путціг виявив бажання працювати в Україні. Волонтер зі США обрав саме Луцьк і Волинський національний університет імені Лесі Українки. Тож представники університету вирішили поспілкуватися з американським гостем про його роботу та враження від України, міста та Лесиних студентів.
– Містере Путціг, Ви перебуваєте в Україні з волонтерською місією. Розкажіть докладніше про її суть.
– Насамперед хочу зазначити, що я не репрезентую жодної урядової організації США, а перебуваю тут із власної волі. Основна моя мета – пропагування демократичних цінностей. Коли розпочалася повномасштабна війна, я вирішив приїхати в Україну та зайнятися викладанням. Десь 25–26 років тому я був викладачем в одному з університетів Сан-Франциско, але перед тим працював на різних державних посадах у США. Як контрагент, відповідно, був у різних точках світу і пропагував демократичні цінності.
Читати ще: В університеті імені Лесі Українки вручили дипломи докторів філософії
Власне, постало питання, що я можу зробити без коштів, без фінансування? Я подумав, що можу викладати саме тут, у Волинському національному університеті імені Лесі Українки, або в інших навчальних закладах України, ділитися зі студентами своїми знаннями.– Як створювався Ваш курс лекцій? Чи адаптовували Ви свій матеріал для українських здобувачів освіти?
– Я приїхав до Луцька з двома курсами – «Юридичне письмо і дослідження» та «Законоскладання», але зрозумів, що ці курси потрібно адаптувати. Так постав новий курс «Розуміння демократії». Але це не те, чим я зазвичай займався, це новий бік роботи. Зазвичай я був менеджером із державних програм американського уряду в країнах, де є збройні конфлікти, війни. Я не класичний професор, не маю багато викладацького досвіду. Мій досвід – 22 роки поза межами США в 12 різних країнах. За цей час я зрозумів, що людям у цих країнах потрібно базове знання про демократію, а тим, хто має базові знання, їх потрібно поширити. Такий практичний досвід я можу принести. Він ґрунтується на перебуванні в різних країнах і сприянні розвитку демократичних інститутів там. Розуміння демократії важливе для людей.
Читати ще: «Моя єдина амбіція – вижити!» Сергій Притула – про Луцьк, освіту, донати і відсутність цивільних цілей на території РФ
– Ваша діяльність спрямована на країни, де є певна небезпека. Чи не важко працювати в таких обставинах? Як налаштовуєте себе?
– Звичайно, в Україні набагато безпечніше ніж у деяких країнах, де мені доводилося працювати.
В Афганістані я провів п’ять років. Під час мого останнього відрядження туди там було реально небезпечно. Було багато радикально налаштованих людей, які ставили собі за мету вбити, зокрема й мене. В Іраку картина була ідентичною. Там нас супроводжували 13 охоронців.
Ситуація в Україні протилежна. Не думаю, що якийсь українець йде спати і думає: «Як би вбити Еріка?» (сміється, – прим. авт.). Стосовно небезпеки, то це тільки російське «ефесбе» і російські ракети. Загалом тут безпечніше ніж в усіх інших місцях, де мені доводилося працювати.– Як виник варіант відправитися саме в Україну і чому обрали саме Волинь?
– Чому Україна? Очевидно, зважаючи на мої погляди. Демократія – наступний крок у людській еволюції. Якщо ми подивимося на рівні розвитку суспільства (печерне життя, сільське господарство, общини, міста, країни, королі, диктатори), наступний рівень – демократія. Зараз в Україні демократія під загрозою. Зважаючи на те, що немає офіційних посад від уряду США, я можу долучитися до підтримки України просто як громадянин.
Читати ще: Делегація ВНУ у Страсбурзі взяла участь в обговоренні перспектив співпраці європейських та українських університетів
У час, коли почалася війна в Україні, я був у Марокко. Я захотів бути тут, подивився на карту, вивчив, де найчастіше прилітають ракети, це переважно схід, центр. Далі я погуглив університети на заході України і написав до 12–15 з них. Декан юридичного факультету ВНУ імені Лесі Українки був першим, хто відгукнувся та відповів мені.
– Розкажіть про свої враження від України та Луцька.
– Мені дуже подобається тут. Якщо відкинути цю жахливу та несправедливу війну, то Україна й українські люди чудові. Люблю їх, закоханий у них.– Якусь частину свого часу ви проводите зі студентами. Як можете їх схарактеризувати?
– По-перше, тут хороші студенти. І не лише студенти, а й люди. Так можна сказати про всіх українців – це хороші люди. Вони мають чітко окреслене визначення моральних якостей. Я не розумів, наскільки освічені українці. Дуже освічені. Для їхнього віку – це реально дуже освічені люди, якщо порівнювати з їхніми ровесниками з країн, у яких я працював раніше. Іноді я шокований рівнем інтелекту, розумом 17-річної людини, з якою дискутую на заняттях.
Розкажу одну веселу історію. Іноді ми втомлюємося під час занять. На одному з них було завдання, призом за правильне розв’язання якого були гроші. Усі раптово оживилися (сміється, – прим. авт.). Усі правильно склали цей пазл із юридичного письма і закінчили раніше на три хвилини ніж було потрібно. Це завдання я давав в інших країнах і його розв’язували працівники місцевих рад тощо. Для них потрібно було більше часу, щоб впоратися з цим, ніж для луцьких студентів.Читати ще: PRofessional Small Talks: студентів-журналістів ВНУ навчали кризових комунікацій під час війни
Ще одна річ, яку варто додати про українських студентів, – вони вирішили зароблені гроші пожертвувати на ЗСУ. Це не була моя пропозиція, а їхнє рішення. Цей випадок я можу використати як підсумок, що українці – люди з гарними моральними цінностями, розумом і відкритими, щирими серцями.
– Ви тепло і по-товариськи розмовляли зі студентом. Ви так відкрито спілкуєтеся зі всіма здобувачами освіти, без бар’єрів?
– Найбільша проблема для мене – незнання української мови. Я розумію, що треба її вивчити, але не приділяю цьому достатньо часу. Треба вивчити мову, щоб бути ближчим для людей. Щодо інших проблем, то їх не було, ми працюємо і спілкуємося просто і невимушено.
Є одна проблема, яка насправді не є проблемою. Іноді я хочу допомогти студентам фінансово. Наприклад, купити обід або заплатити за проїзд, але це перша країна, де люди відмовляються від таких пропозицій. Не знаю, чи це пов’язано з віком, але я отримував кілька таких відмов. Це дуже достойно, я вражений. Для мене це не благодійність, а інвестиція в майбутнє України. Я хочу, щоб українці розуміли – вони не самі, багато таких людей як я підтримують їх.
– Ще стосовно мови. Чи вивчили Ви якісь слова українською за час перебування на Волині?
– Я знаю слово «Луцьк» (сміється, – прим. авт.). Насправді моя українська жахлива. Мав одну маленьку і веселу історію. Коли я купував продукти в одному із супермаркетів Луцька, то чув, як покупці до касира часто кажуть: «Добре». Я був упевнений, що це означає «Дякую» і почав так говорити теж, але дивувався, чому продавці та касири дивно на мене дивляться. Потім мені пояснили значення цих слів студенти (усміхається, – прим. авт.).– Як керівництво факультету взаємодіє з Вами?
– Чудово. Пан Антон Демчук робить більше ніж можливо, щоб представити мене людям. Наприклад, за допомогою організації пана Антона я був на конференції на Шацьких озерах, їздив до Львова, де зустрічався з ректорами, викладачами та студентами інших навчальних закладів. Я вдячний йому, що побував не лише в Луцьку, а й у багатьох містах заходу України. Я з нетерпінням чекаю моменту, коли можна буде прогулятися вулицями Харкова чи будь-якого міста на сході України, не остерігаючись ракет.
– Скільки часу плануєте провести у Луцьку?
– Коли я приїхав в Україну, виникла ідея створити громадську організацію. Ми створили її разом із паном Антоном і вона називається «Будувати українську демократію». Вона офіційно зареєстрована в Україні та США, але, на жаль, ми зараз не маємо фінансування. В ідеалі, якщо зібрати кошти, щоб могти оплачувати роботу людей в організації, то я б залишився ще на п’ять років. Стосовно університету та викладання, то теж би це продовжував. У 27 років я починав як учитель у Камбоджі й зараз це люблю.– Чи бачите результати свого перебування в Україні?
– Це важко сказати, я не знаю, що студенти думають після занять, але є добрі показники. Діти, які слухали мій курс у першому семестрі, записалися на наступні. Це добрий знак. Важливо показати українцям, що інші люди турбуються про них, що вони не самі. Тому я завжди маю цей значок із прапором України та США (показує на світшот, – прим. авт.). Також маю кепку з нашими прапорами. Це такий ідентифікатор, що українці не самі. Сподіваюся, що я допомагаю українським студентам. Думаю, що жоден із них не ображається на мене (сміється, – прим. авт.).– Зважаючи на причину Вашого перебування тут, хочу запитати про тих, через кого наша демократія і наша державність в зоні ризику. Чи є шанс у росії та російського суспільства також побудувати демократичну країну?
– Ніхто не може передбачити розвиток війни. Але як зі світовою силою з росією покінчено. Їхня економіка цілком і повністю покладається на нафту, вони мають демографічні проблеми, швидке «старіння» населення. У наступні роки ситуація погіршуватиметься і люди бунтуватимуть проти цього режиму. На мою думку, ця країна приречена. Російське суспільство заполонене дезінформацією і вони не розуміють, що відбувається за межами росії. Інформація постійно контрольована і люди мають доступ тільки до тієї інформації, яку влада вважає доречною.
Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Коментарів: 0
У російській Калузі після атаки горіли нафтобаза та завод, який виготовляє компоненти для ракетних систем
Сьогодні 10:07
Сьогодні 10:07
Коли ілюзія кохання вартує більше за життя: у Волинському театрі ляльок відбулася прем’єра «дорослої» вистави. Фото
Сьогодні 09:34
Сьогодні 09:34
Польські фермери припинили блокувати кордон із Україною
Сьогодні 09:17
Сьогодні 09:17
У Вільнюсі на будинок упав вантажний літак, пілот загинув
Сьогодні 09:01
Сьогодні 09:01
За добу окупаційні війська втратили 1610 солдатів, – Генштаб
Сьогодні 08:44
Сьогодні 08:44
Додати коментар:
УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.