USD 41.15 41.45
  • USD 41.15 41.45
  • EUR 41.35 41.70
  • PLN 10.28 10.45

«Це буде революцією не лише в українському кіно». Режисер та виконавиця головної ролі – про фільм «Крила», який зняли у Луцьку

12 Жовтня 2024 12:52
За останні півтора року Луцьк став майданчиком для знімань кіно. Повнометражний фільм про українську авіацію «Крила» від місцевого режисера – перший, що його зняли на територій обласного центру Волині. Задля створення сцен навіть перекривали деякі вулиці, а участь у знімальному процесі взяли близько 300 осіб.

До того ж, «Крила» – перший волонтерський фільм в Україні, тобто на його знімання не витрачали коштів, а прибутки повністю передадуть на потреби Збройних сил України. Сюжет знімальна група не розкриває, щоб глядачам потім було цікаво дивитися. Проте відомо, що це буде не типовий для України фільм, який кине виклик сучасному кінематографу.

Про створення стрічки, її важливість і соціальну місію, труднощі та виклики Волинським Новинам розповіли луцький режисер Олександр Стеренчук та виконавиця головної ролі Катерина Федорчук.
ФІЛЬМ «КРИЛА» НАРОДИВСЯ ІЗ ЖАРТУ ПРО ЛІТАК

Ідея зробити фільм виникла дуже спонтанно, розповів режисер. Місцем зародження вважають подвір’я Волинської духовної семінарії УПЦ, що на вулиці Драгоманова. Сталося це на початку 2023 року. Команда із режисера, акторки та оператора знімали там комерційне відео про оптику. У той момент над ними пролетів літак СУ-24.

«Я запитав у Каті: «Знаєш, що це за літак?» Вона відповіла: «F-16». Тоді ж усі ними марили. Ми посміялися, але ідея зробити кіно про авіацію почала крутитися в голові. Спершу думав про короткометражку на 3-5 хвилин. Під час написання сценарію вже було 16 хвилин. А в підсумку дійшло до повного метра на майже годину часу», – пригадав Олександр Стеренчук.
Після цього режисер зібрав команду, як сам зазначив, без жодного кастингу, а за типажами. На головну роль без вагань покликав Катерину Федорчук. Вона – професійна модель, має бездоганний вигляд у кадрі.

«У мене немає образу в житті, я є собою. Та й у фільмі важко сказати, що то була гра. Одяг, макіяж, локація – і я вже налаштована виконувати те, що від мене очікують. А далі завжди щиро дивуюся і не розумію, чому мене хвалять оператори. Ба більше, режисер наголошував, що наш фільм написано під типаж акторів, у тому числі – під мене. Тому особливої різниці між головною героїнею та мною немає», – відзначила акторка Катерина Федорчук.
«Кажу: «Катю, це займе вісім годин твого життя». А затягнулося на понад рік», – з усмішкою зазначив режисер.

Читати ще: Фільм, присвячений льотчику Андрію Пільщикову: у Луцьку презентували проєкт «Крила». Фото

Як додав, від жарту до знімань фільму знадобилося півтора року – це небагато для фільму з нульовим бюджетом, бо ж стрічки з повноцінним фінансуванням часто знімають від двох до п’яти років.

«КРИЛА» – ПЕРШИЙ ВОЛОНТЕРСЬКИЙ ФІЛЬМ В УКРАЇНІ

До знімань залучено близько трьох сотень людей. Усі вони, по суті, працювали на волонтерських засадах, тобто за ідею. Навіть техніку, як-от мікрофони, камери, фотоапарат, вдавалося дістати чи орендувати безоплатно. За словами режисера, для кожного з команди робота над фільмом не була постійною, а вони працювали у вільний від основної діяльності час. Шукати часу поміж зайнятістю найбільше довелося виконавиці головної ролі Катерині Федорчук.
«Вдавалося встигнути всюди завдяки навичкам тайм-менеджменту. Чесно кажучи, у мене є три роботи, але графік частково вільний, тому час був, якщо його пошукати. А ще знімання часто підлаштовували під мене, а я, своєю чергою, вибирала менш завантажені дні.

А найголовніше, заради чого ми всі виділяли час, – це для мистецтва, підтримки України та Збройних сил у цей складний період. Що не кажіть, та кінематограф є надважливим у суспільстві. Він формує думку соціуму і виконує функцію просвітництва. Кіно – один із видів інформаційної зброї. І саме нею ми боронимо свою країну», – поділилася акторка.

Через те, що фільм волонтерський, люди працювали над ним, доки мали можливість. Відтак хтось із різних причин полишав роботу, а натомість з’являлися нові обличчя.
Наприклад, над стрічкою від початків працював оператор Антон Аношин. Проте зараз чоловік захищає Україну зі зброєю в руках. Операторську роботу також виконували Андрій Дмитрук, Тарас Киричук і Олександр Слобода, композитори – Сергій Мінаєв і Мікаель Гюлазян. Допомагали волонтер Павло Цапюк, акторка Яна Бренич та чимало інших.

Читати ще: До знятого в Луцьку фільму «Крила» представили трек, проморолик та пиво. Фоторепортаж

Режисер анонсував, що в «Крилах» з’являться справжні пілоти, заслужений артист України Петро Савош, актори зі знаних українських фільмів і відомий музичний гурт, соліст якого нині воює (назву теж не розкривають).

ПОНАД 90% СЦЕН ФІЛЬМУ «КРИЛА» ЗНЯЛИ В ЛУЦЬКІЙ ГРОМАДІ

«Перший повнометражний фільм, відзнятий у Луцьку», – це один із рядків проморолика. Саме в цьому місті та навколишніх селах створювали нетиповий для кінематографа продукт. Дехто казав творцям, що Луцьк не пристосований до кіно, однак ця теза виявилася хибною.

Основними локаціями стали вулички Старого міста. Глядачі побачать стіни Замку Любарта, скульптури з Будинку Голованя, балкон дому родини Драгоманових, де в одній зі сцен стоятиме пілот винищувача. Нещодавно для дознімань кількох сцен біля собору Петра й Павла на кілька годин перекривали вулицю Кафедральну.
«Написав міському голові Луцька Ігорю Поліщуку з питанням, чи взагалі реально перекрити вулицю. Він відповів, що таке можна зробити, тільки треба подати звернення. Фільм «Крила» на слуху, тому нам, звісно ж, не відмовили. Хоча до останнього переживав, аби дали екіпаж поліції, щоб сказати їм, що саме робити. Патрульні, за що їм подяка, добре відпрацювали», – зазначив Олександр Стеренчук.

За межами міста було простіше, каже режисер, бо ж там усі локації відкриті, тому нічого перекривати не довелося. Дещо знімали вдома в Катерини – її будинок додавав атмосфери сценам. А ще у фільмі будуть кадри з фронту й документальні відео.

«Хотіли, щоби було схоже на фільм Паоло Соррентіно «Велика краса». У нас недарма є католицький собор. Така собі маленька частинка Італії на картинці. Але якщо й показувати, то архітектуру свого міста», – акцентував режисер.
«Найбільше запамʼяталися знімання з кобилою. Вона дуже нервувала, тому ми акуратно поводилися з нею, намагалися заспокоїти. Сподіваюся, вона без пригод доїхала додому і вже забула пережитий стрес.

А найважче, коли в мене була висока температура, але переносити знімання не було як, не хотілося підводити людей. Ще мені довелося усміхатися – це теж непросто. Втім усе минуло добре, бо тішила думка, що це остання сцена. Щоправда, після того ми зняли ще пʼять», – пригадала Катерина Федорчук.
ФІЛЬМ ПРО УКРАЇНСЬКУ АВІАЦІЮ ПРИСВЯЧЕНИЙ ЛЬОТЧИКУ ДЖУСУ

Кінострічка «Крила» матиме присвяту загиблому пілоту 40-ї бригади тактичної авіації Андрію Пільщикову на псевдо Джус. Хлопець родом із Харкова, з початку повномасштабного вторгнення захищав небо України на винищувачах МіГ-29.

Він брав участь у повітряній обороні Києва в складі підрозділу, який називали «Привиди Києва». Андрій Пільщиков та ще двоє льотчиків загинули внаслідок зіткнення українських літаків ввечері 25 серпня на Житомирщині. Йому посмертно надали звання Героя України.

Олександр Стеренчук особисто знав Джуса, а його трагічна загибель стала для режисера одним із найболючіших моментів цієї війни. Розповів: запам’яталося, як Джус казав, що літак МіГ уже застарів, тому Україні потрібні винищувачі F-16.
«Коли він загинув, то я зрозумів, що фільм треба присвятити йому. Ця людина жила авіацією. Він – один із перших, ще до війни, коли це не було так актуально, опанував літак F-16. Андрій мав першим літати на них. І є багато питань, чому саме його командування послало на ті навчання під Житомиром і посадило в тренувальний літак. Можливо, це будуть з’ясовувати після війни відповідні органи», – поділився лучанин.

У фільмі зробили сцену-реквієм льотчикам, які загинули, захищаючи Україну від російської навали. Творці зібрали портрети всіх представників авіації, про кого було відомо на момент знімань.
«КРИЛА» – ІННОВАЦІЙНИЙ ФІЛЬМ, ЩО ЗБИРАЄ НА ДРОНИ

Як вказано в анонсах, фільм «Крила» відзнято у стилі сюрреалізму з елементами українського поетичного кіно. Крім того, це ще й перший контркультурний фільм. Режисер запевняє, що глядачів очікує щось незвичне: «З-поміж цілей фільму було кинути виклик Держкіно й зробити плювок усьому кінематографу в обличчя. Тобто зламати стандартну структуру, зробити карколомний сюжет. Держкіно в нас створило монополію, а це вбиває українське кіновиробництво».
Мовляв, буде частинка схожого зі шведським кінематографом, роботами Сергія Параджанова і Юрія Іллєнка.

«Принцип кіно, як і мистецтва, – це інновація. Якщо ти щось робиш, а до того це вже хтось робив, то сенс у цій праці? Фільм має нести щось нове. У нас же буде атипове кіно», – акцентував Олександр Стеренчук.

У тому, що майбутній фільм має стати інноваційним для українського кінематографа, переконана й Катерина Федорчук: «Крила» – перший волонтерський фільм про українську авіацію. Не думаю, що в нас ще є фільми, які знімають з нульовим бюджетом, і, крім того, збирають гроші на дрони. Сподіваюся, скоро всі охочі зможуть його побачити, бо таким чином вдасться купити ще більше «пташок» для знищення російського сміття, що незаконно перебуває на нашій землі».
До слова, творці фільму відкрили банку, на яку збирають кошти, щоби придбати дрони українським захисникам. За час знімань та благодійних івентів уже назбирали на кілька безпілотників і передали їх військовим. Крім того, усі прибутки з прокату майбутньої стрічки теж підуть на потреби ЗСУ.

ТРИВАЄ ПОШУК КОШТІВ АБО ЛЮДСЬКОГО РЕСУРСУ НА ПОСТПРОДАКШН

Зараз фільм «Крила» перебуває на стадії постпродакшну. Основну частину знімань завершено. Залишається якісний монтаж, що вартує десятки або й сотні тисяч гривень. Зі слів Олександра Стеренчука, матеріал, найімовірніше, доведеться відправити в Київ, де будуть працювати над звуком.

«Якщо ми хочемо показувати фільм у кінотеатрах України та закордоння, то треба довести продукт до кіношних стандартів. Волонтерство волонтерством, але є люди, які постійно зайняті. То їм або кидати роботу, або маємо заплатити окупність. Графіка, спецефекти – це роблять тривалий час і, відповідно, коштує дорого. Знайти людей, які це зроблять у швидкий період на волонтерських засадах, – дуже важке завдання», – пояснив режисер.
Читати ще: Реставрація кінотеатру «Батьківщина»: що там буде і коли розпочнуть роботи

Команда творців на такі речі планує шукати спонсорів. За попередніми підрахунками, фільм обійшовся приблизно в три мільйони гривень. Тобто таку суму могли б витратити на роботу знімальної групи й оренду техніки за мінімальним тарифом, але все робили на волонтерських засадах.

«Якщо нам вдасться зробити постпродакшн безплатно, то чудово, якщо ні – шукатимемо меценатів. Думаю, в Україні знайти на 60 хвилин фільму засобів не буде проблемою. І, звісно, ми відкриті до пропозицій. Імена людей, які допоможуть довести стрічку до фіналу, буде зазначено, якщо вони цього забажають» – зауважив Олександр Стеренчук.
Очікують, що роботу над монтажем зможуть втілити найближчими місяцями, щоб у 2025 році вже представити «Крила» на широкий загал.

«Потрібно чекати виходу фільму «Крила», бо це буде революцією не лише в українському кіно. Ми робили все, щоб він був інноваційним, а не стандартним. Мистецтво без провокацій (а вони є у фільмі) – мертве. Кінематограф без провокацій теж мертвий. І робити те, що людина раз гляне й забуде, ми не будемо. Привідкрию завісу: після «Крил» над майбутніми проєктами працюватиме та сама команда», – резюмував Олександр Стеренчук.

Дмитро КЛИМЧУК

Фото Олександра ДУРМАНЕНКА та з архіву Олександра Стеренчука
Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть


Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу


Коментарів: 1
пан Показати IP 12 Жовтня 2024 14:21
та то вопше буде

Додати коментар:

УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.


Система Orphus