Студентка з Бразилії шукала на Волині сліди втраченої сім'ї
Пожовкла метрична довідка, квиток на пароплав і старі фотографії – це всі артефакти минулого, з яких Керол Нойман намагається реконструювати дитинство і юність свого дідуся. Альберт Зігфрід Нойман народився у 1921 році – свідченням цього був запис в книзі лютеранської церкви Володимира-Волинського. У віці семи чи восьми років він назавжди покинув Волинь. Спершу сім’я Нойманів перебралася до Гамбурга, а там сіла на корабель, щоб пливти за океан у пошуках кращої долі. Збиралися до Канади, а потрапили зрештою у Бразилію.
Через більш ніж 80 літ звідти приїхала його онука Керол, аби відшукати бодай якісь свідчення про родину дідуся, про предків, які жили тут, на Волині, і зрозуміти, чому вони були змушені емігрувати. Про це йдеться на сторінках Слово правди.
Старі мапи направили у Вощатин…
– Я ніколи не бачила свого дідуся. Він помер у той рік, коли я народилася, – розповідає Керол, поки ми п’ємо лимонад у кав’ярні в центрі міста. – Він був етнічним німцем. Чому сім’я мешкала на Волині, чому вирішила емігрувати і замість Канади, на яку націлилися, потрапили до Бразилії – не знаю. Батько розповідав, що дідусева сім’я в Південній Америці спершу жила дуже бідно. Дідусь найнявся до фермера, важко працював у полі. Згодом вивчився на будівельника, зводив будинки. Одружився з місцевою дівчиною й пустив своє коріння у Бразилії.
Керол каже, що сини Альберта Ноймана, її батько і дядько, німецькою не розмовляють – мова далеких європейських предків у сонячній Бразилії була їм не потрібна, тому й не вчили. Дівчину ж, навпаки, тягне до витоків. Закінчивши навчання на факультеті медіа на батьківщині, дівчина продовжила освіту в Німеччині – отримала стипендію в університеті Берліна, вивчає відео-журналістику. Позаяк під час навчання студенти мають знімати документальні фільми, дівчина вирішила зафільмувати історію свого діда. Тож, «озброївшись» відеокамерою і диктофоном, приїхала до Володимира. Її пошуки почалися сонячного пообіддя 27 липня – у п’ятницю перед Днем міста.Біля історичного музею імені Омеляна Дверницького, куди ми з Керол навідалися насамперед, нас зустрічає його директор Володимир Стемковський. Одразу погоджується допомогти, хоча й зауважує, що працювати з оригіналом документів було б легше, аніж із їхнім фото. Втім, везти через океан благенькі папірці – сімейну реліквію і пам’ять про далеку дідову батьківщину – Керол не ризикнула, тому намагаємося з її телефону роздивитися знімки метрики, написаної у двох екземплярах – німецькою і польською. Адже той факт, що документ Альберту Нойману видали у Володимирі, зовсім не означає, що його родина жила тут.
Зрештою відчитуємо напис польською «Народився у Янові». Що це – містечко, село, хутір чи німецька колонія? Володимир Стемковський розгортає старі мапи – і біля сучасного Вощатина знаходить аж два населені пункти із такою назвою. Директор музею радить їхати туди і порозпитувати старожилів. Але спершу ми йдемо до державного історико-культурного заповідника «Стародавній Володимир», наукова співробітниця якого Орися Вознюк
кілька років тому досліджувала голендри – так волиняни називали німецькі колонії (слово це походить від назви першого поселення волинських німців у Володимир-Волинському повіті – Голендрах, заснованого у 1797 році). Вона підтверджує: біля Вощатина справді було поселення, і було б корисно спробувати поговорити про нього зі старшими жителями села.
…а в архіві скерували у Кисилин
Оскільки Керол завітала до міста напередодні його 1030-річчя, то на вихідні зупинитися в готелі не могла – усі номери були зайняті. Житло на цей час підшукала на каучсерфінгу – її запросив до себе студент Назар Вишняк. Дівчину вразила гостинність родини Вишняків, а сам хлопець виявився чудовим напарником у пригодах: разом з ним Керол вирушила до Вощатина, аби продовжити свої пошуки.
– Але вони не виявилися успішними, – розповідає дівчина. – Ми знайшли місцеву жінку, дядько якої народився в тому ж році, що й мій дідусь, – у 1921. Він згадав, що поблизу села справді була колонія, але не німецька, а польська. І припустив, що ми шукаємо в неправильному напрямку. Отож, за порадою співробітниці заповідника Орисі я вирішила пошукати інформацію в архіві у Луцьку.
До обласного центру Керол Нойман супроводжувала випускниця гімназії Яна Мохончук, яка рік провела в США і легко впоралася з роллю перекладачки. «Співробітник архіву погодився нам допомогти і взявся відшукати місце, в якому народився дідусь, у реєстрі населених пунктів Волині, в якому їхні назви значаться українською, польською, німецькою та іншими мовами, якими розмовляли тутешні жителі у міжвоєнний час, – розповідає Керол. – І там ми з’ясували, що село, яке значиться у дідусевих документах, проіснувало до 1937 року. На жаль, точне місце розташування його невідоме, але було воно не на Володимирщині, а поблизу міста Кисилин у Локачинському районі».
Наступного дня разом з Назаром Керол поїхала туди. Була вражена руїнами костелу у Кисилині і трішки засмучена тим, що на місці колишнього Яновіча, як називалося поселення, де народився Альберт Нойман, – засіяне поле. «Дуже красиве, – каже Керол, – але жодного сліду від людей, які там жили». Місцевий житель, який захоплюється краєзнавством, Василь Сокол розповів, що і сам Кисилин був мультикультурним містечком, і поблизу нього були поселення поляків, німців та чехів. Звідси й походить німецький рід Нойманів, який продовжився у далекій Бразилії.
Керол повернулася на навчання в Німеччину, але пошуків не припинила.
Дівчина сподівається, що зможе знайти більше інформації про Яновіч, людей, які жили в ньому, а може, і про своїх предків в обласному архіві. Але щоб отримати доступ до документів, які там зберігаються, треба подати запит – цим дівчина наразі і займається.
Проблеми зі спілкуванням, але не з гостинністю
Гуляючи з Керол по місту, розпитувала її про враження від України. «Дуже складно порозумітися з місцевими людьми», – зізналася дівчина. Адже більшість із тих, з ким їй довелося спілкуватися одразу по приїзді – від перехожих у Львові, які допомагали знайти хостел, до жіночки на рецепції у нашому готелі, – англійською не розмовляли. Та, попри мовний бар’єр, всіляко намагалися допомогти – провести, підбадьорити, бодай на мигах підказати щось чи порадити. «Ви, українці, надзвичайно щирі, відкриті і гостинні», – підсумувала гостя.
Багато розмовляли ми і про російську агресію. На її батьківщині не знають нюансів того, що відбувається у нас, але про те, що частина України охоплена війною, в курсі навіть у Бразилії. Тому батько і застерігав Керол, що подорож сюди може бути небезпечною. Дівчина з’ясувала в Інтернеті, що на Західній Україні спокійно. Але так і не могла зрозуміти, чому Росія на нас напала.
– От дивися, у Бразилії якою мовою говорять? Португальською. Уяви, якби Португалія заявила: якщо ви розмовляєте цією мовою, значить ви португальці – і вирішила б зробити вашу країну частиною своєї… – спробувала я пояснити, провівши аналогію. «Та ну, це нонсенс», – розсміялася Керол. «А Росія, – кажу, – отак і зробила».
Володимир справив на дівчину приємне враження. «У вашому місті багато церков, і їхні золоті куполи так по-святковому сяють! Але для мене дивно, що жінки, ідучи до храму, закутуються у шарфи, майже як мусульманки. У вас всюди із цим так строго? Адже католицькі і протестантські жінки ходять до храму простоволосі», – дивувалася гостя. А ще Керол зайшла до нас у редакцію і заявила, що «старомодні» кабінети їй набагато більше до душі, аніж суперсучасні ньюзруми: адже так круто мати на роботі трохи приватного простору!
Віталіна МАКАРИК
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Через більш ніж 80 літ звідти приїхала його онука Керол, аби відшукати бодай якісь свідчення про родину дідуся, про предків, які жили тут, на Волині, і зрозуміти, чому вони були змушені емігрувати. Про це йдеться на сторінках Слово правди.
Старі мапи направили у Вощатин…
– Я ніколи не бачила свого дідуся. Він помер у той рік, коли я народилася, – розповідає Керол, поки ми п’ємо лимонад у кав’ярні в центрі міста. – Він був етнічним німцем. Чому сім’я мешкала на Волині, чому вирішила емігрувати і замість Канади, на яку націлилися, потрапили до Бразилії – не знаю. Батько розповідав, що дідусева сім’я в Південній Америці спершу жила дуже бідно. Дідусь найнявся до фермера, важко працював у полі. Згодом вивчився на будівельника, зводив будинки. Одружився з місцевою дівчиною й пустив своє коріння у Бразилії.
Керол каже, що сини Альберта Ноймана, її батько і дядько, німецькою не розмовляють – мова далеких європейських предків у сонячній Бразилії була їм не потрібна, тому й не вчили. Дівчину ж, навпаки, тягне до витоків. Закінчивши навчання на факультеті медіа на батьківщині, дівчина продовжила освіту в Німеччині – отримала стипендію в університеті Берліна, вивчає відео-журналістику. Позаяк під час навчання студенти мають знімати документальні фільми, дівчина вирішила зафільмувати історію свого діда. Тож, «озброївшись» відеокамерою і диктофоном, приїхала до Володимира. Її пошуки почалися сонячного пообіддя 27 липня – у п’ятницю перед Днем міста.Біля історичного музею імені Омеляна Дверницького, куди ми з Керол навідалися насамперед, нас зустрічає його директор Володимир Стемковський. Одразу погоджується допомогти, хоча й зауважує, що працювати з оригіналом документів було б легше, аніж із їхнім фото. Втім, везти через океан благенькі папірці – сімейну реліквію і пам’ять про далеку дідову батьківщину – Керол не ризикнула, тому намагаємося з її телефону роздивитися знімки метрики, написаної у двох екземплярах – німецькою і польською. Адже той факт, що документ Альберту Нойману видали у Володимирі, зовсім не означає, що його родина жила тут.
Зрештою відчитуємо напис польською «Народився у Янові». Що це – містечко, село, хутір чи німецька колонія? Володимир Стемковський розгортає старі мапи – і біля сучасного Вощатина знаходить аж два населені пункти із такою назвою. Директор музею радить їхати туди і порозпитувати старожилів. Але спершу ми йдемо до державного історико-культурного заповідника «Стародавній Володимир», наукова співробітниця якого Орися Вознюк
кілька років тому досліджувала голендри – так волиняни називали німецькі колонії (слово це походить від назви першого поселення волинських німців у Володимир-Волинському повіті – Голендрах, заснованого у 1797 році). Вона підтверджує: біля Вощатина справді було поселення, і було б корисно спробувати поговорити про нього зі старшими жителями села.
…а в архіві скерували у Кисилин
Оскільки Керол завітала до міста напередодні його 1030-річчя, то на вихідні зупинитися в готелі не могла – усі номери були зайняті. Житло на цей час підшукала на каучсерфінгу – її запросив до себе студент Назар Вишняк. Дівчину вразила гостинність родини Вишняків, а сам хлопець виявився чудовим напарником у пригодах: разом з ним Керол вирушила до Вощатина, аби продовжити свої пошуки.
– Але вони не виявилися успішними, – розповідає дівчина. – Ми знайшли місцеву жінку, дядько якої народився в тому ж році, що й мій дідусь, – у 1921. Він згадав, що поблизу села справді була колонія, але не німецька, а польська. І припустив, що ми шукаємо в неправильному напрямку. Отож, за порадою співробітниці заповідника Орисі я вирішила пошукати інформацію в архіві у Луцьку.
До обласного центру Керол Нойман супроводжувала випускниця гімназії Яна Мохончук, яка рік провела в США і легко впоралася з роллю перекладачки. «Співробітник архіву погодився нам допомогти і взявся відшукати місце, в якому народився дідусь, у реєстрі населених пунктів Волині, в якому їхні назви значаться українською, польською, німецькою та іншими мовами, якими розмовляли тутешні жителі у міжвоєнний час, – розповідає Керол. – І там ми з’ясували, що село, яке значиться у дідусевих документах, проіснувало до 1937 року. На жаль, точне місце розташування його невідоме, але було воно не на Володимирщині, а поблизу міста Кисилин у Локачинському районі».
Наступного дня разом з Назаром Керол поїхала туди. Була вражена руїнами костелу у Кисилині і трішки засмучена тим, що на місці колишнього Яновіча, як називалося поселення, де народився Альберт Нойман, – засіяне поле. «Дуже красиве, – каже Керол, – але жодного сліду від людей, які там жили». Місцевий житель, який захоплюється краєзнавством, Василь Сокол розповів, що і сам Кисилин був мультикультурним містечком, і поблизу нього були поселення поляків, німців та чехів. Звідси й походить німецький рід Нойманів, який продовжився у далекій Бразилії.
Керол повернулася на навчання в Німеччину, але пошуків не припинила.
Дівчина сподівається, що зможе знайти більше інформації про Яновіч, людей, які жили в ньому, а може, і про своїх предків в обласному архіві. Але щоб отримати доступ до документів, які там зберігаються, треба подати запит – цим дівчина наразі і займається.
Проблеми зі спілкуванням, але не з гостинністю
Гуляючи з Керол по місту, розпитувала її про враження від України. «Дуже складно порозумітися з місцевими людьми», – зізналася дівчина. Адже більшість із тих, з ким їй довелося спілкуватися одразу по приїзді – від перехожих у Львові, які допомагали знайти хостел, до жіночки на рецепції у нашому готелі, – англійською не розмовляли. Та, попри мовний бар’єр, всіляко намагалися допомогти – провести, підбадьорити, бодай на мигах підказати щось чи порадити. «Ви, українці, надзвичайно щирі, відкриті і гостинні», – підсумувала гостя.
Багато розмовляли ми і про російську агресію. На її батьківщині не знають нюансів того, що відбувається у нас, але про те, що частина України охоплена війною, в курсі навіть у Бразилії. Тому батько і застерігав Керол, що подорож сюди може бути небезпечною. Дівчина з’ясувала в Інтернеті, що на Західній Україні спокійно. Але так і не могла зрозуміти, чому Росія на нас напала.
– От дивися, у Бразилії якою мовою говорять? Португальською. Уяви, якби Португалія заявила: якщо ви розмовляєте цією мовою, значить ви португальці – і вирішила б зробити вашу країну частиною своєї… – спробувала я пояснити, провівши аналогію. «Та ну, це нонсенс», – розсміялася Керол. «А Росія, – кажу, – отак і зробила».
Володимир справив на дівчину приємне враження. «У вашому місті багато церков, і їхні золоті куполи так по-святковому сяють! Але для мене дивно, що жінки, ідучи до храму, закутуються у шарфи, майже як мусульманки. У вас всюди із цим так строго? Адже католицькі і протестантські жінки ходять до храму простоволосі», – дивувалася гостя. А ще Керол зайшла до нас у редакцію і заявила, що «старомодні» кабінети їй набагато більше до душі, аніж суперсучасні ньюзруми: адже так круто мати на роботі трохи приватного простору!
Віталіна МАКАРИК
Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Коментарів: 0
У Помпеях знайшли одну з найбільших термальних купалень
Сьогодні 00:16
Сьогодні 00:16
На 70-му році життя помер колишній голова Волинської ОДА Анатолій Француз
18 Січня 2025 23:31
18 Січня 2025 23:31
Трамп оголосив про запуск власної криптовалюти
18 Січня 2025 23:02
18 Січня 2025 23:02
Нігерія стала країною-партнером БРІКС
18 Січня 2025 22:33
18 Січня 2025 22:33
У Тель-Авіві терорист з ножем напав на перехожих, є постраждалі
18 Січня 2025 22:05
18 Січня 2025 22:05
Студенти, які не складуть іспит із БЗВП, не зможуть продовжити навчання, – Міноборони
18 Січня 2025 21:36
18 Січня 2025 21:36
На Волині провели в останню дорогу військового Андрія Симчука
18 Січня 2025 21:10
18 Січня 2025 21:10
Меркель заявила, що без підтримки США Україна не збережеться як незалежна держава
18 Січня 2025 20:42
18 Січня 2025 20:42
На Волині попрощалися з Героєм Сергієм Бубелою
18 Січня 2025 20:13
18 Січня 2025 20:13
Додати коментар:
УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.