Небачене кіно. Як виник Палац культури міста Луцька
Однією з ключових інфраструктурних точок на культурній мапі є Палац культури міста Луцька. Великий зал у центрі міста, одна із найважливіших культурних локацій. Його історія почалася від ідеї звести кінотеатр однієї поважної єврейки, яка представляла потужну династію Глікліхів.
Після Першої світової війни на Волині стали з’являтися нові кінотеатри. Спочатку вони нічим особливим не відрізнялися від електротеатрів, заснованих ще за царської Російської імперії. Хіба кіноапарати були сучаснішими. Та з кінця 1920-х років їх уже можна назвати повноцінними кінотеатрами, адже в прокаті з’явилися стрічки зі звуком, а самі стаціонарні приміщення вже були розраховані на кількасот місць.
Моду в кіноіндустрії з початку 1920-х років задавав Голівуд, де на той час сконцентрувалися найбільші кінокомпанії, які не тільки знімали кіно, а й утримували власні мережі кінотеатрів. Найзначнішим проривом того часу було започаткування звукового кіно. Це сталося у 1927 році. Першим повнометражним звуковим фільмом був The jazz singer кінокомпанії Warner Brothers. Перше польське звукове кіно було створене за твором волинянки Габріелі Запольської, яка народилася неподалік Луцька. Це відома стрічка «Мораль пані Дульської». Прем'єра відбулася у березні 1930 року в Варшаві.
Читати ще: Луцька вулиця імені загадкового народу. Фото
Найбільшим і найсучаснішим у Луцьку був кінотеатр «Сонце». Його запроектував один із найвідоміших луцьких архітекторів міжвоєння Францішек Кокеш. Кінотеатр було заплановано на 480 місць, він мав три рівні – партер і два балкони. Перший рівень балконів – з ложами. Адміністративні кабінети, кіноапаратна, фоє, гардероб, технічні приміщення, туалети.
Ще одне творіння Кокеша мало не відставати від попередника і також стати одним із найбільших кінотеатрів Луцька. Новий кінотеатр мав називатися Polon.
Луцьк перед війною активно розвивався. Виникали нові райони, тривала забудова центральних вулиць три- та чотириповерховими торгово-офісними і житловими будівлями, також великий попит був на однородинні котеджі в сусідніх із центром районах. У місті працювала велика когорта архітекторів, які за роки виробили собі ім’я і широку популярність серед замовників.
Громадські споруди тридцятих у Луцьку в певному значенні стилістично були більш розмаїтими, ніж житлові. Бо їх проєктувала ширша група творців. Нерідко саме цей тип споруд виражав ще не випробувані у місті модерністичні напрямки, які яскраво виділялися на фоні іншої забудови й задавали ритм подальшого проєктування. З іншого боку, ці передові споруди залишалися самобутніми одиницями і на тлі сьогоднішнього міста видаються дуже цінними.
Читати ще: Втрати війни: порицька резиденція Чацьких
Не всім, правда, пощастило «дожити» в більш-менш первинному вигляді до наших днів. Це стосується проєктованого у 1938 році кінотеатру Polon на вулиці Красінського. Сьогодні такої вулиці не існує. Частково вона поглинута Театральним майданом, а частково західний кінець колишньої вулиці Красінського збігається із початком нинішньої вулиці Богдана Хмельницького.
Отже, вулиця Красінського була в центрі досить жвавої ділянки міста, поряд із міським парком і обабіч головної міської артерії – вулиці Ягеллонської. На цій вулиці стояв маєток однієї з найбільш заможних і впливових єврейських родин тодішнього Луцька – Глікліхів. Вони займали досить значну ділянку вулиці, до того ж, ділянка простягалася вглиб кварталу і різними клаптиками виходила на сусідні вулиці. Поряд із Глікліхами розташувалася садиба лікаря Абрамського. Саме біля цієї ділянки Софія Глікліх, дружина луцького адвоката Олександра Глікліха, надумала звести новий кінотеатр.
По проєкт звернулася до одного з найбільш популярних луцьких архітекторів – Францішка Кокеша. У червні 1939 року луцький магістрат затвердив його проєкт будови кінотеатру Polon на замовлення Софії Глікліх. Францішек Кокеш народився 1892 року в Кракові. Випускник Львівської політехніки. Розпочав архітектурну практику у Кракові та Львові. Зокрема в останньому працював у приватній архітектурній фірмі знаних львівських архітекторів Євгена Червінського та Альфреда Захаревича, які високо оцінили талант Кокеша.
У 1925 році почав працювати в будівельному відділі Дирекції публічних робіт у Луцьку на різних посадах, зокрема начальником. Через два роки після конфлікту з Волинським воєводою про нібито неякісний ремонт приміщення воєводства покинув посаду в Дирекції публічних робіт і далі провадив приватну архітектурну практику та громадську діяльність. Так, довгий час був редактором часопису «Волинські відомості технічні», який видавало Волинське товариство техніків. Працював у комітеті з оцінки творів мистецтва, який діяв при луцькому кафедральному костелі.
Кокеш був одним із семи волинських архітекторів, які мали право виконувати проєкти будівель усіх типологічних груп.
Був одним із найбільш популярних архітекторів у Луцьку. За період приватної практики виконав під сотню проєктів будинків: приватні житлові чи комерційні адміністративні, а також школи, кінотеатри. Багато його творінь збереглися до нашого часу в центральному районі міста. Будівництво розпочалося, але у вересні 1939 року було законсервоване. Перед початком війни встигли звести залу, стіни, частково перекриття, прокласти інженерні мережі.
У 1940-х поряд із недобудованим кінотеатром розмістилися пожежна частина та музей. Та вже у 1951 році вирішили завершити споруду, а пожежну частину перенести.
Того ж року луцький архітектор Юрій Бородін склав проєкт відновлення кінотеатру і реконструкції його фасадів. Він був автором та головним інженером проєкту. Канон сталінського дизайну ще був чинним, тож зрозуміло, що новий фасад Бородін виконав у класицистичному стилі, відійшовши від модернізму Кокеша. З якихось причин такий масштабний проєкт не реалізували. Більше того, відмовилися і від ідеї кінотеатру. Через короткий час тут влаштували будинок культури зі значно скромнішим фасадом. Маловідомо, що в радянський час була ідея добудувати приміщення тоді Будинку культури. Архітектор Ростислав Метельницький створив ескіз добудови приміщення у вигляді космічного корабля, або якогось двигуна чи турбіни. Для тих часів це було досить стильне рішення. Хоча кінотеатру з цієї споруди так і не вийшло, але культурною точкою на мапі міста вона точно стала. Зараз це Палац культури міста Луцька. Правда, до сьогодні на другому поверсі фоє зала оздоблена розкішними колонами з ліпниною. Можливо, це спадок проєкту Бородіна.
Олександр КОТИС
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Після Першої світової війни на Волині стали з’являтися нові кінотеатри. Спочатку вони нічим особливим не відрізнялися від електротеатрів, заснованих ще за царської Російської імперії. Хіба кіноапарати були сучаснішими. Та з кінця 1920-х років їх уже можна назвати повноцінними кінотеатрами, адже в прокаті з’явилися стрічки зі звуком, а самі стаціонарні приміщення вже були розраховані на кількасот місць.
Моду в кіноіндустрії з початку 1920-х років задавав Голівуд, де на той час сконцентрувалися найбільші кінокомпанії, які не тільки знімали кіно, а й утримували власні мережі кінотеатрів. Найзначнішим проривом того часу було започаткування звукового кіно. Це сталося у 1927 році. Першим повнометражним звуковим фільмом був The jazz singer кінокомпанії Warner Brothers. Перше польське звукове кіно було створене за твором волинянки Габріелі Запольської, яка народилася неподалік Луцька. Це відома стрічка «Мораль пані Дульської». Прем'єра відбулася у березні 1930 року в Варшаві.
Читати ще: Луцька вулиця імені загадкового народу. Фото
Найбільшим і найсучаснішим у Луцьку був кінотеатр «Сонце». Його запроектував один із найвідоміших луцьких архітекторів міжвоєння Францішек Кокеш. Кінотеатр було заплановано на 480 місць, він мав три рівні – партер і два балкони. Перший рівень балконів – з ложами. Адміністративні кабінети, кіноапаратна, фоє, гардероб, технічні приміщення, туалети.
Ще одне творіння Кокеша мало не відставати від попередника і також стати одним із найбільших кінотеатрів Луцька. Новий кінотеатр мав називатися Polon.
Луцьк перед війною активно розвивався. Виникали нові райони, тривала забудова центральних вулиць три- та чотириповерховими торгово-офісними і житловими будівлями, також великий попит був на однородинні котеджі в сусідніх із центром районах. У місті працювала велика когорта архітекторів, які за роки виробили собі ім’я і широку популярність серед замовників.
Громадські споруди тридцятих у Луцьку в певному значенні стилістично були більш розмаїтими, ніж житлові. Бо їх проєктувала ширша група творців. Нерідко саме цей тип споруд виражав ще не випробувані у місті модерністичні напрямки, які яскраво виділялися на фоні іншої забудови й задавали ритм подальшого проєктування. З іншого боку, ці передові споруди залишалися самобутніми одиницями і на тлі сьогоднішнього міста видаються дуже цінними.
Читати ще: Втрати війни: порицька резиденція Чацьких
Не всім, правда, пощастило «дожити» в більш-менш первинному вигляді до наших днів. Це стосується проєктованого у 1938 році кінотеатру Polon на вулиці Красінського. Сьогодні такої вулиці не існує. Частково вона поглинута Театральним майданом, а частково західний кінець колишньої вулиці Красінського збігається із початком нинішньої вулиці Богдана Хмельницького.
Отже, вулиця Красінського була в центрі досить жвавої ділянки міста, поряд із міським парком і обабіч головної міської артерії – вулиці Ягеллонської. На цій вулиці стояв маєток однієї з найбільш заможних і впливових єврейських родин тодішнього Луцька – Глікліхів. Вони займали досить значну ділянку вулиці, до того ж, ділянка простягалася вглиб кварталу і різними клаптиками виходила на сусідні вулиці. Поряд із Глікліхами розташувалася садиба лікаря Абрамського. Саме біля цієї ділянки Софія Глікліх, дружина луцького адвоката Олександра Глікліха, надумала звести новий кінотеатр.
По проєкт звернулася до одного з найбільш популярних луцьких архітекторів – Францішка Кокеша. У червні 1939 року луцький магістрат затвердив його проєкт будови кінотеатру Polon на замовлення Софії Глікліх. Францішек Кокеш народився 1892 року в Кракові. Випускник Львівської політехніки. Розпочав архітектурну практику у Кракові та Львові. Зокрема в останньому працював у приватній архітектурній фірмі знаних львівських архітекторів Євгена Червінського та Альфреда Захаревича, які високо оцінили талант Кокеша.
У 1925 році почав працювати в будівельному відділі Дирекції публічних робіт у Луцьку на різних посадах, зокрема начальником. Через два роки після конфлікту з Волинським воєводою про нібито неякісний ремонт приміщення воєводства покинув посаду в Дирекції публічних робіт і далі провадив приватну архітектурну практику та громадську діяльність. Так, довгий час був редактором часопису «Волинські відомості технічні», який видавало Волинське товариство техніків. Працював у комітеті з оцінки творів мистецтва, який діяв при луцькому кафедральному костелі.
Кокеш був одним із семи волинських архітекторів, які мали право виконувати проєкти будівель усіх типологічних груп.
Був одним із найбільш популярних архітекторів у Луцьку. За період приватної практики виконав під сотню проєктів будинків: приватні житлові чи комерційні адміністративні, а також школи, кінотеатри. Багато його творінь збереглися до нашого часу в центральному районі міста. Будівництво розпочалося, але у вересні 1939 року було законсервоване. Перед початком війни встигли звести залу, стіни, частково перекриття, прокласти інженерні мережі.
У 1940-х поряд із недобудованим кінотеатром розмістилися пожежна частина та музей. Та вже у 1951 році вирішили завершити споруду, а пожежну частину перенести.
Того ж року луцький архітектор Юрій Бородін склав проєкт відновлення кінотеатру і реконструкції його фасадів. Він був автором та головним інженером проєкту. Канон сталінського дизайну ще був чинним, тож зрозуміло, що новий фасад Бородін виконав у класицистичному стилі, відійшовши від модернізму Кокеша. З якихось причин такий масштабний проєкт не реалізували. Більше того, відмовилися і від ідеї кінотеатру. Через короткий час тут влаштували будинок культури зі значно скромнішим фасадом. Маловідомо, що в радянський час була ідея добудувати приміщення тоді Будинку культури. Архітектор Ростислав Метельницький створив ескіз добудови приміщення у вигляді космічного корабля, або якогось двигуна чи турбіни. Для тих часів це було досить стильне рішення. Хоча кінотеатру з цієї споруди так і не вийшло, але культурною точкою на мапі міста вона точно стала. Зараз це Палац культури міста Луцька. Правда, до сьогодні на другому поверсі фоє зала оздоблена розкішними колонами з ліпниною. Можливо, це спадок проєкту Бородіна.
Олександр КОТИС
Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Коментарів: 8
лучанка
Показати IP
5 Березня 2023 11:34
Це не Будинок культури а якась Совкова гробниця що утримують за кошти бюджету
Анонім до лучанка
Показати IP
5 Березня 2023 12:17
А що ти зробила?В тебе все совкове,що ти внесла в історію?Напевно крім народжувати нічого і то не факт.
сторож до лучанка
Показати IP
6 Квітня 2023 13:56
Там сидять старі совкові хранителі-жриці з бабетами на голові вони знають тайну розвинутого соціалізму і бачили парад
Сувора правда
Показати IP
5 Березня 2023 13:38
Автору статті і журналістам перед тим, як присвоювати якийсь статус і озвучувати чиєсь визнання чи то спеціалісту - як відомий, видатний, знаний, популярний чи то споруді - такій як ключова інфраструктурна точка чи творіння, необхідно хоча би заручитись професійним експертним висновком спеціалістів чи то дійсно так воно є, як воно їм видається ! Адже є багато тонких професійних критеріїв, які при всій повазі до авторів, м'ягко кажучи, з трудом можна віднести до якихось значних мистецьких творів, і в тому числі, такі будівлі як і луцький палац культури. Навіть при всій повазі до Р. Метельницького як до талановитого архітектора, ота його проектна пропозиція однозначно звучить дисонансом у міському середовищі. Бо керуючись такими критеріями будуть колись казати, що і баскетболісти з Луцька були визначними спортсменами, бо грали за команду "Старий Лучеськ" ! Тільки як ?!
Andrij до Сувора правда
Показати IP
5 Березня 2023 16:08
Да йди ти до дупи…, знаток хреновий!!!!
перехожий до Andrij
Показати IP
26 Січня 2024 14:01
Andrij покажи йому дулю
Фсьо ясно !
Показати IP
5 Березня 2023 18:24
Там тільки варто глянути на оту причепу з граніту на ганку - і про решту можна і не говорити !
До Гандрія
Показати IP
5 Березня 2023 19:20
Затям, хлоню, шо не всі, хто має зір, - бачить, і не всі, хто має слух, - чує ! І не обіжайся, бо будуть на тобі воду возити ! А коли маєш кепали в голові - то ліпше вчися ! Бо посилати когось кудись багато розуму не тра ! Пишу на твоїй фєні, шоби вкурив ! А до оцінювання архітектури не підходь і за сто кілометрів ! Бо то, шо для тебе "красіво" - то насправді мрак ! Поняв ?
Танки, артсистеми, понад півтори тисячі особового складу: Генштаб повідомив про колосальні втрати окупантів за добу
Сьогодні 09:18
Сьогодні 09:18
Підготовка до зими: у Луцьку ремонтують низку доріг
Сьогодні 09:01
Сьогодні 09:01
Головою апарату Білого дому вперше в історії США стане жінка
Сьогодні 08:44
Сьогодні 08:44
Волинський суд на майже 60 тисяч оштрафував директора фірми за спробу незаконно виїхати в Польщу
Сьогодні 08:10
Сьогодні 08:10
Додати коментар:
УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.