Світ вражає: Псевдореставрація Братської церкви
Мені виповнилося 43, коли я вернувся після війни й оселився в Луцьку. Я наймав квартиру в не дуже віддаленому від центра місці, платячи за неї мізерні копійки. Власне, будинок був старий з тріснутими стінами, дах не дуже вселяв надію, а вікна були в такому стані, що взимку я використовував підвіконня замість холодильника - холодно, але дешево. У скорому часі я познайомився із одним ні молодим ні старим подружжям. Обоє давно вийшли з такого віку, коли можна дозволити собі мрії, а криза середнього віку ще не настала, та вже підійшла упритул, погрожуючи близькістю своєї постаті. Він працював ув архітектурно-проектному бюро, вона ж була тимчасово безробітною і виходжувала їхнього сина. В той час я навідувався до них часто. Це були одні з небагатьох людей, яких я знав, з ким мав справу і з ким хотів мати справу. Зрештою, я також вийшов з того віку, коли мені ще цікаве спільне відвідування клубів, ресторанів та спільні поїздки на озеро чи гриби. Та й з людьми навколо мене мало що пов’язувало. Тоді я ще не міг звикнути до факту, що війна багато чого забрала з собою на той світ, а всі вони – пластмасові люди, які уже встигли на місце старих речей поставити нові.
Я намагався ходити пішки, а на вихідних майже постійно вештався містом. За досить короткий час я встиг полюбити кілька місць та виробив звичні маршрути. Звісно, місто мало повоєнні амбіції, тому швидко розбудовувалося, тож часами мої маршрути змінювалися, оскільки на їхньому шляху виростали нові будівлі, зникали доріжки, або нагромаджувалося сміття.
Того дня звичне прийшов до них на вечерю. Залишаючи в коридорі свої брудні від погано залатаної у дворі ями туфлі, я зачинив за собою двері. Квартира мала незручне планування, але заставлена новими речами, які, швидше, скидалися на іграшки, аніж на предмети побуту дорослих людей. Залишаючи капелюх на воєнного часу вішалці, я не був здивований її присутністю тут, де з кожного куточка віяло настроєм пофарбованого забору – всередині давно зіржавів, але покритий яскравою фарбою, дає ілюзію оновлення.
Ми сиділи певний час, споживаючи доволі смачні страви господині під звуки телеящика, на якому крутили якийсь дурнуватий серіал недалекого зарубіжжя. У мене ж телевізора не було, тому я не був у курсі справи, але доволі швидко те все нам набридло і ми його просто вимкнули. На вікнах край телевізора, лише тихо дихала тюль від легких подувів протягу.
-Рон, – почав я, – ти бачив реставрацію Братської церкви на Братському Мості?
-Ех, звісно ж, бачив, тільки ти не спіши сильно робити висновки.
-Чого? Мені завжди приємно дивитися, коли таким старим речам наче вдихають нове життя, нехай навіть і таким бездарним чином.
-Життя, кажеш…
-Давайте я піду чай поставлю? – втрутилася його дружина, а потім звернулася до мене. – Тобі як завжди, без цукру?
-Так.
-Я мушу тебе розчарувати. Якщо раніше церква мала хоч якесь архітектурне життя, то тепер воно просто вимерло.
Я уважно подивився на нього.
-Бачиш, у нас з усім так. Ти ж сам підсумував так минулого разу, після своїх спостережень післявоєнного життя. Пам’ятаєш, що ти сказав? – з певною нервовістю проголосив Рон.
-Звісно, можна було здогадуватися.
Рон ляснув себе по лобі.
-Як можна було таке допустити, чому ніхто не подивися, не втрутився?.. Я тобі зараз сам покажу. …Читай оце. – Він дав мені в руки якусь книжку словникового типу.
“Реставрація – сукупність рятувальних, відновлювальних і консерваційних робіт щодо творів мистецтва з метою збереження їх для майбутнього. Основні принципи реставрації: максимальна близькість до первісного вигляду; максимальна недоторканість; збереження мистецького задуму автора.”
-Бачиш тепер! – дещо схвильовано відказав Рон. – Принцип недоторканості заповідає не застосовувати різних недоречних матеріалів. Це означає, що в чай не варто класти ложку солі замість ложки цукру, керуючись лише тим, що сіль така ж біла, як цукор. Не прибудовувати нічого сучасного! Подивися, в якому стані тепер опинилася Братська церква. Мало того, що під час війни у п’ятдесятих добудували якусь дику коробку, так тепер аж таке!.. Після війни з’явилася можливість відновити церкву. Але тепер ми бачимо її повне знищення!
-Ну, власне, так. Мабуть, ті, хто займався нищівною реставрацією, впарив собі в голову, що чим яскравіший і модерніший колір матимуть стіни, тим краще. Але ж тут зворотний принцип: чим гарніші кольори, тим тьмянішою стає церква. Що це? Звичайний непрофесіоналізм чи злочинна недбалість?..
-Це ще мало сказано про колір. – Рон сьорбнув уже поданого нам чаю і заклопотано відставив кружку вбік. – Це ще мало сказано. Подивися на купол.
-Золотий…
-Так! Але скажи, відколи це в нас стали куполи бути золотими? Братська церква ніколи не мала такого куполу. Більше того, Волинська храмова архітектура не знає такого прийому. Це не властиво нашій культурі. Це чужорідне, бусурманське. То питається, якого дідька воно робить на даху Братської церкви?..
-Ну, наскільки я знаю, часто храми покривали міддю, або іншим матеріалом. – питально відказав я.
-На старих гравюрах і акварелях Братська церква має синій дах із зірочками на ньому. Зауваж, що тоді церква була в стані руїни. Тобто навіть у той час з нею не зробили, як тепер... У своїй роботі я частенько маю справу з таким нищенням пам’ятки. Так от, скажу тобі, що за тими попами ніхто не дивиться, вони роблять, що хочуть, і своїм непрофесіоналізмом знищують історію. …Ха, а подивися на вікно! Це верх зневаги до споруди, яка тобі не належить. Пластикове вікно!!!
-Жах!..
-Братчики напевно в могилі перевернулися. Повна нівеляція, повний абсурд!
Рон встав з-за столу і пішов до іншої кімнати. Його дружина принесла нам власної випічки пиріжки та інші солодощі, і я подумав, як же ж добре вміти щось робити і робити це якісно!.. За якусь хвилину Рон вернувся зі знімками у руках.
-Подивися на ці фото, – сказав він.
-Ну на що тепер це схоже? Тепер пам’ятка національного значення виглядає як звичайний магазин у віддалених районах Луцька. Яскравий зелений колір вказує на претензію якості, якої всередині нема, а пластикове біле вікно прямо говорить про дешевизну будови. Це характеристика нашого часу… Братської церкви більше не існує. Вона викреслена із культурної спадщини…
-На жаль. – Я не на жарт стурбувався. – А що ж віряни?
-Не знаю. мабуть, задоволені. Українці – це зазвичай неосвічений набрід, який: а) нічого не хоче, б) нічого не знає, і що найголовніше, в) нічого не може. Мабуть, задоволені… Нічого не чути, ніхто не кричить, все ж добре…
-Але ж чекай. Церква знаходиться у заповіднику, а не десь у лісі. Це означає, що вона в усіх на виду. Хтось має бути такий, який слідкує за такими речами. Як він таке допустив? У заповіднику працюють спеціалісти. Як так вони дозволили знищувати Братську церкву? Це ж авторитет заповідника, авторитет Луцька, авторитет самої волинської культури…
-На жаль, ці речі більше не в повазі. Колись у двадцятих роках рятували замок від завалу. Перш ніж щось там робити, розглядалися різні проекти, збиралися дискусії, а різні державні відомства ще боролися за те, кому буде офіційно належати замок. Розумієш, це було престижно і поважно опікуватися пам’яткою. І скажи, що сталося з нами за ці довгі десятиліття? Після цієї довготривалої війни усе змінилося. Ми більше не зберігаємо пам’ятки, ми женемося за кольоровими ілюзіями і все, що є справжнє, отримує обгортку нових антицінностей, які стирають з обличчя наше минуле… – Рон опустив обличчя в долоню так, що здавалося, наче він плаче. Він просто перебував у смутку; його це все тривожило як нікого. І я його розумів. Я сам бачив ті антицінності на кожному кроці. В Луцьку я відносно недавно, одразу по війні, але вже досхочу відчув, як будуються нові “обгортки” і як зникають сходжені стежки… Рон підняв засмучені очі. – Я втомився.
Він устав і підійшов до книжкових полиць, почавши нишпорити якісь книжки.
-На, читай отут. Це Закон України про охорону культурної спадщини, розділ VIII, стаття 43.
“За незаконне проведення археологічних розвідок, розкопок, інших земляних чи підводних робіт на об’єкті археологічної спадщини, а також за умисне незаконне знищення, руйнування або пошкодження об’єктів культурної спадщини чи їх частин винні особи притягаються до кримінальної відповідальності відповідно до закону.”
-Хто за це відповідатиме?
-Всі разом. Ми всі разом із майбутнім поколінням понесемо відповідальність за це… Одного дня ми принесемо квіти на могилу останньої частинки нашої сутності, але буде вже пізно, і тоді усім воздасться сповна…
Ми ще деякий час сиділи, розмовляючи про будівництво та історію. Потім марність ситуації нам набридла і ми перейшли до шахів. Рон грав добре. Я ж уже давно втратив свою кваліфікацію і не міг втямити елементарних прийомів, якими ще у школі розводив дурнів. Наші партії закінчувалися за хвилин п’ятнадцять. Дерев’яні лаковані фігури на трохи покоцаній дошці свідчили про активне використання приладдя в минулому, але залишки товстих шарів шухлядного пилу відгонили якимось меланхолійним занепадом. Двох партій за вечір, партій таких – більш ніж достатньо.
Вже було по дев’ятій годині, коли я вийшов від подружжя. Пробираючись у під’їзді крізь закурений гурт якихось людей з дивно напнутими на лоб шапками, я нарешті вийшов на вулицю і попрямував пішки додому. В голові крутилися різні думки. Що принесе нам ця доба нової руїни? Які будуть далекі наслідки? На що ми дивитимемося і чим захоплюватимемося тепер? Чи буде хтось далі боротися за старі цінності, чи може воно нам зовсім не треба, і ми спокійно облаштуємо колишні окопи духу на новенькі гламурні біотуалети? Відповідь дасть тільки час. Можливо, конструктивна енергія оновлення сильніша за традиції, але кожного разу проходячи повз такий цвинтар колишньої слави і величі, ми обов’язково жертвуємо вінок – цей дурний самообман шани тому, хто від нас її так і не отримав…
Я намагався ходити пішки, а на вихідних майже постійно вештався містом. За досить короткий час я встиг полюбити кілька місць та виробив звичні маршрути. Звісно, місто мало повоєнні амбіції, тому швидко розбудовувалося, тож часами мої маршрути змінювалися, оскільки на їхньому шляху виростали нові будівлі, зникали доріжки, або нагромаджувалося сміття.
Того дня звичне прийшов до них на вечерю. Залишаючи в коридорі свої брудні від погано залатаної у дворі ями туфлі, я зачинив за собою двері. Квартира мала незручне планування, але заставлена новими речами, які, швидше, скидалися на іграшки, аніж на предмети побуту дорослих людей. Залишаючи капелюх на воєнного часу вішалці, я не був здивований її присутністю тут, де з кожного куточка віяло настроєм пофарбованого забору – всередині давно зіржавів, але покритий яскравою фарбою, дає ілюзію оновлення.
Ми сиділи певний час, споживаючи доволі смачні страви господині під звуки телеящика, на якому крутили якийсь дурнуватий серіал недалекого зарубіжжя. У мене ж телевізора не було, тому я не був у курсі справи, але доволі швидко те все нам набридло і ми його просто вимкнули. На вікнах край телевізора, лише тихо дихала тюль від легких подувів протягу.
-Рон, – почав я, – ти бачив реставрацію Братської церкви на Братському Мості?
-Ех, звісно ж, бачив, тільки ти не спіши сильно робити висновки.
-Чого? Мені завжди приємно дивитися, коли таким старим речам наче вдихають нове життя, нехай навіть і таким бездарним чином.
-Життя, кажеш…
-Давайте я піду чай поставлю? – втрутилася його дружина, а потім звернулася до мене. – Тобі як завжди, без цукру?
-Так.
-Я мушу тебе розчарувати. Якщо раніше церква мала хоч якесь архітектурне життя, то тепер воно просто вимерло.
Я уважно подивився на нього.
-Бачиш, у нас з усім так. Ти ж сам підсумував так минулого разу, після своїх спостережень післявоєнного життя. Пам’ятаєш, що ти сказав? – з певною нервовістю проголосив Рон.
-Звісно, можна було здогадуватися.
Рон ляснув себе по лобі.
-Як можна було таке допустити, чому ніхто не подивися, не втрутився?.. Я тобі зараз сам покажу. …Читай оце. – Він дав мені в руки якусь книжку словникового типу.
“Реставрація – сукупність рятувальних, відновлювальних і консерваційних робіт щодо творів мистецтва з метою збереження їх для майбутнього. Основні принципи реставрації: максимальна близькість до первісного вигляду; максимальна недоторканість; збереження мистецького задуму автора.”
-Бачиш тепер! – дещо схвильовано відказав Рон. – Принцип недоторканості заповідає не застосовувати різних недоречних матеріалів. Це означає, що в чай не варто класти ложку солі замість ложки цукру, керуючись лише тим, що сіль така ж біла, як цукор. Не прибудовувати нічого сучасного! Подивися, в якому стані тепер опинилася Братська церква. Мало того, що під час війни у п’ятдесятих добудували якусь дику коробку, так тепер аж таке!.. Після війни з’явилася можливість відновити церкву. Але тепер ми бачимо її повне знищення!
-Ну, власне, так. Мабуть, ті, хто займався нищівною реставрацією, впарив собі в голову, що чим яскравіший і модерніший колір матимуть стіни, тим краще. Але ж тут зворотний принцип: чим гарніші кольори, тим тьмянішою стає церква. Що це? Звичайний непрофесіоналізм чи злочинна недбалість?..
-Це ще мало сказано про колір. – Рон сьорбнув уже поданого нам чаю і заклопотано відставив кружку вбік. – Це ще мало сказано. Подивися на купол.
-Золотий…
-Так! Але скажи, відколи це в нас стали куполи бути золотими? Братська церква ніколи не мала такого куполу. Більше того, Волинська храмова архітектура не знає такого прийому. Це не властиво нашій культурі. Це чужорідне, бусурманське. То питається, якого дідька воно робить на даху Братської церкви?..
-Ну, наскільки я знаю, часто храми покривали міддю, або іншим матеріалом. – питально відказав я.
-На старих гравюрах і акварелях Братська церква має синій дах із зірочками на ньому. Зауваж, що тоді церква була в стані руїни. Тобто навіть у той час з нею не зробили, як тепер... У своїй роботі я частенько маю справу з таким нищенням пам’ятки. Так от, скажу тобі, що за тими попами ніхто не дивиться, вони роблять, що хочуть, і своїм непрофесіоналізмом знищують історію. …Ха, а подивися на вікно! Це верх зневаги до споруди, яка тобі не належить. Пластикове вікно!!!
-Жах!..
-Братчики напевно в могилі перевернулися. Повна нівеляція, повний абсурд!
Рон встав з-за столу і пішов до іншої кімнати. Його дружина принесла нам власної випічки пиріжки та інші солодощі, і я подумав, як же ж добре вміти щось робити і робити це якісно!.. За якусь хвилину Рон вернувся зі знімками у руках.
-Подивися на ці фото, – сказав він.
-Ну на що тепер це схоже? Тепер пам’ятка національного значення виглядає як звичайний магазин у віддалених районах Луцька. Яскравий зелений колір вказує на претензію якості, якої всередині нема, а пластикове біле вікно прямо говорить про дешевизну будови. Це характеристика нашого часу… Братської церкви більше не існує. Вона викреслена із культурної спадщини…
-На жаль. – Я не на жарт стурбувався. – А що ж віряни?
-Не знаю. мабуть, задоволені. Українці – це зазвичай неосвічений набрід, який: а) нічого не хоче, б) нічого не знає, і що найголовніше, в) нічого не може. Мабуть, задоволені… Нічого не чути, ніхто не кричить, все ж добре…
-Але ж чекай. Церква знаходиться у заповіднику, а не десь у лісі. Це означає, що вона в усіх на виду. Хтось має бути такий, який слідкує за такими речами. Як він таке допустив? У заповіднику працюють спеціалісти. Як так вони дозволили знищувати Братську церкву? Це ж авторитет заповідника, авторитет Луцька, авторитет самої волинської культури…
-На жаль, ці речі більше не в повазі. Колись у двадцятих роках рятували замок від завалу. Перш ніж щось там робити, розглядалися різні проекти, збиралися дискусії, а різні державні відомства ще боролися за те, кому буде офіційно належати замок. Розумієш, це було престижно і поважно опікуватися пам’яткою. І скажи, що сталося з нами за ці довгі десятиліття? Після цієї довготривалої війни усе змінилося. Ми більше не зберігаємо пам’ятки, ми женемося за кольоровими ілюзіями і все, що є справжнє, отримує обгортку нових антицінностей, які стирають з обличчя наше минуле… – Рон опустив обличчя в долоню так, що здавалося, наче він плаче. Він просто перебував у смутку; його це все тривожило як нікого. І я його розумів. Я сам бачив ті антицінності на кожному кроці. В Луцьку я відносно недавно, одразу по війні, але вже досхочу відчув, як будуються нові “обгортки” і як зникають сходжені стежки… Рон підняв засмучені очі. – Я втомився.
Він устав і підійшов до книжкових полиць, почавши нишпорити якісь книжки.
-На, читай отут. Це Закон України про охорону культурної спадщини, розділ VIII, стаття 43.
“За незаконне проведення археологічних розвідок, розкопок, інших земляних чи підводних робіт на об’єкті археологічної спадщини, а також за умисне незаконне знищення, руйнування або пошкодження об’єктів культурної спадщини чи їх частин винні особи притягаються до кримінальної відповідальності відповідно до закону.”
-Хто за це відповідатиме?
-Всі разом. Ми всі разом із майбутнім поколінням понесемо відповідальність за це… Одного дня ми принесемо квіти на могилу останньої частинки нашої сутності, але буде вже пізно, і тоді усім воздасться сповна…
Ми ще деякий час сиділи, розмовляючи про будівництво та історію. Потім марність ситуації нам набридла і ми перейшли до шахів. Рон грав добре. Я ж уже давно втратив свою кваліфікацію і не міг втямити елементарних прийомів, якими ще у школі розводив дурнів. Наші партії закінчувалися за хвилин п’ятнадцять. Дерев’яні лаковані фігури на трохи покоцаній дошці свідчили про активне використання приладдя в минулому, але залишки товстих шарів шухлядного пилу відгонили якимось меланхолійним занепадом. Двох партій за вечір, партій таких – більш ніж достатньо.
Вже було по дев’ятій годині, коли я вийшов від подружжя. Пробираючись у під’їзді крізь закурений гурт якихось людей з дивно напнутими на лоб шапками, я нарешті вийшов на вулицю і попрямував пішки додому. В голові крутилися різні думки. Що принесе нам ця доба нової руїни? Які будуть далекі наслідки? На що ми дивитимемося і чим захоплюватимемося тепер? Чи буде хтось далі боротися за старі цінності, чи може воно нам зовсім не треба, і ми спокійно облаштуємо колишні окопи духу на новенькі гламурні біотуалети? Відповідь дасть тільки час. Можливо, конструктивна енергія оновлення сильніша за традиції, але кожного разу проходячи повз такий цвинтар колишньої слави і величі, ми обов’язково жертвуємо вінок – цей дурний самообман шани тому, хто від нас її так і не отримав…
Коментарів: 19
Ор
Показати IP
25 Листопада 2011 09:23
Всі розумні, поки діло не доходить щоб зробити щось самому...Віряни як могли, так зробили. Kotik, зробіть краще!
Віктор до Ор
Показати IP
25 Листопада 2011 10:14
Для Ор - http://lurkmore.ru/%D0%A1%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B2%D0%B0_%D0%B4%D0%BE%D0%B1%D0%B5%D0%B9%D1%81%D1%8F
Віктор до Ор
Показати IP
25 Листопада 2011 11:14
Покоробило ссилку - забийте в гугл "сперва добейся" і почитайте в першій ссилці
Юлія
Показати IP
25 Листопада 2011 13:35
Братська церква - пам’ятка архітектури національного значення, знаходиться в Державному історико-культурному заповіднику. Держава Україна взяла на себе зобов’язання утримувати УСІ пам’ятки: реставрувати, ремонтувати і т. д. За останні роки на такі цілі коштів немає.
Я розумію обурення автора, розумію відповідь Ора, розумію відповідь Віктора. Мені це теж болить.
Однак ситуація патова: якщо нічого не робити і чекати, поки держава зверне увагу на кричущий стан пам’яток, то пам’ятки самі собою зруйнуються. Це погано. Якщо ремонтувати КОШТОМ ЛЮДЕЙ (!), пам’ятка, найчастіше, спотворюється. Це теж погано. Але, на мою думку, краще, ніж ніяк.
P.S. Коли чую критику, згадую радянське гасло (рос.): "Критикуя - предлагай!" Будь-ласка, авторе, Вікторе, запропонуйте щось ліпше (без іронії). Запропонуйте, організуйте, бо ж критика має бути конструктивною.
КУПОЛ. знаєте, скільки коштує позолотити купол? за ці гроші можна було найняти спеціалістів, які б зробили грамотну реставрацію. крім того, в нас ніколи куполи не золотили. це кічовий прийом, не властивій волинській (і далеко не тільки) культурі. Проблема куполу вже знімає всі подальші питання.
КОЛІР. Якщо нема грошей на фіхівців, то навіть без них можна було купити просто іншу банку фарби, грубо кажучи, щоб не фарбувати у невластиві кольори. Даний кислотний колір - данина моді, але аж ніяк не принципам реставрації. Звісно перед тим треба бодай елементарні довідки навести, як має виглядати храм, щоб зробити максимум, що можеш. А мінімум, який тут можна було зробити - вибрати іншу некислотну фарбу.
ВІКНА. Тут нічого не закинеш, бо ті вікна, що стоять - найдешевші. Але принаймні, їх можна було ламінувати (хоч це не виправдання і не порятунок!), що буде лише трохи дорожче.
Юлія до kotyk
Показати IP
25 Листопада 2011 15:15
Ні, я не знаю. Ви це знаєте, добре. Але!
Чому ж Ви не прийшли до церкви, коли уперше це все побачили? Ви ж живете недалеко? Чому ж чекали, поки все закінчать? не звернулися до священика? Чи, може, Ви зверталися, а він відмовив? До майстрів, які працювали? Контакти,я думаю, можна було знайти, при бажанні.
В цьому випадку Ор, на жаль, правий/а.
ну, тільки не починайте таких розмов.
Юлія до kotyk
Показати IP
28 Листопада 2011 11:11
А чому ж не починати? Ви сміливий на кухні чи в Інтернеті? То вийдіть на вулицю, підійдіть до священика! Дійте! Жалітися всі можуть. Дійте!
Вадим
Показати IP
25 Листопада 2011 16:11
Всі ніби праві, але виправдання такому варварству немає. З одного боку - поремонтували церкву для людей - добре. Але не годиться тут же говорити про якусь памятку, про цивілізацію і Європу. Памятка зникла. Все- її немає. А лучани хай подумають, що їм цінніше. Але місто руйнується, присому не лише пасивно (потрапляючи у забуття), але й активно (потрапляючи до рук невігласів та хуторян)
Дякую пане kotyk за чесну позицію і чудовий матеріал. Знищення історії Луцька, це найганебніша сторінка його історії. В плані реставрації Братської церкви було передбачено мідний купол. Але наші чиновники настільки загрались з попами, що забули основний принцип Конституції про чіткий розподіл церкви і держави. Можливо особливим фактором в цьому є їх гріхи, а церва вміло цим користається... Це що є зараз це не тільки псевдоісторизм, а справжній кіч. Замість історичної пам'ятки, ми отримали "єврохату з хрестиком" і колонками на фасаді... Прикро, що в Луцьку немає справжнього головного художника, його місце займає бездарний рабанівський однокласник і бізнес партнер гендляр-хабарник Матвіїв, тому і кольори ближче до долара... Якщо хтось хоче сказати що в церкви немає грошей, то він обмінюватиме всіх. Подивіться на приміщення Академії біля собору, яка постала на викинутих кістках монахів - http://volyntimes.com.ua/news/260, http://volyntimes.com.ua/news/359. І це немає коштів... При її будівництві було вкрадено більше 300 000 гривень, які виділялись на реставрацію пам'яток в заповіднику... Факт нецільового використання коштів і досі прикриває міська прокуратура... Таких фактів безліч. Декілька сторіч тому Братську цервку вже намагались розібрати по цеглинкам "жиди", тільки втручання російського генерал-губернатора врятувало її. Сьогоднішня т.зв. реставрація це спотворення історії. Церкву наша історія не хвилює їй потрібні лише квадратні метри корисної площі... Історія їй потрібна лише для реклами, що приваблює паству, яка несе подання... На жаль.
Андрій
Показати IP
25 Листопада 2011 22:21
Усі сміливі говорити тільки за пирогами. Що за Рон, що за Ор, і яке їм діло до української,тим більше волинської культури. Правильно сказала Юля: Де ви були раніше? обжиралися пиріжками і журилися, як нищиться храм. А чому ж ви, такі правильні,не підказали, не знайшли майстрів, не допомогли чим можна громаді? Так, священик може чогось не знати. Його справа молитися. І навіть слово "піп" для настоятеля не підходить, бо він дійсно священик. Тож повинен знайтися той, хто знає, і допомогти. Чи коли хто спілкувався з громадою цього храму? Таку дружню ще треба пошукати. А зверніть увагу, який порядок навколо храму. Хіба це не заслуга священика. Його головна місія - духовна. І він усе має чинити по-християнськи. Тому він і розкопав крипту, аби розчистити її, і належно, по-християнськи захоронити останки. Ви поцікавтеся,скільки там було сміття. То це по-державному було залишати, по-християнськи? Чи по-християнськи, коли навколо брудно, занехаяно? То чи може піп, або поганий священик, так дбати? Чи погана вся громада? А як щодо того, що вони зберегли святиню нащадкам. Бо ж той, хто робить, того й б’ють. Вони, кажете, знищили. А держава чого не зробить, і чому ніхто їй не доріке за порушененя та зневагу історії І де священик міг знайти фотографію синього купола із зірочками. Чи тоді, може, були кольорові світлини? Добре говорити, коли перед тобою миска пирогів. А якщо отець просто не натрапляв на фото такого змісту7 Чому ніхто не прийшов і не показав? Завдяки такому священикові і такій громаді храм і історія вціліли. Бо із того, що є, можна повернутися до історії. А якби церква розсипалася взагалі - ото би був злочин перед народом?! Тож думайте, брати мої, перш ніж засуджувати. Священик молодий, і він дбає про храм, а ще про людську душу.
Тепер щодо золота. На Волині, можливло, й не золотили куполи, а в Україні? Софія, лаври. Почаїв - то велика Волинь. Треба пам’ятати, що церква - то живий організм. Сюди ходять люди, і змінюватися тут буде, хто б як не хотів. Час вносить корективи. Нічого вічного немає, - лише Бог. Ви уявіть, що через 400 років ченцям Київської чи Почаївської лавр сказали: "Що ви тут робите? Ви ж нищите первісну історію монастиря. Колись так не було". - "А тепер буде", - відповіли б вони. І завдяки цьому ми бачимо чудові святі архітектурні ансамблі. Уточню, йдеться про правелдних монахів, а нети. хто руйнує сьогодні Києв-Печеоську Священик повинен дбати, щоб храм розквітав, зберегти те, що лишилося. І в силу своїх можливостей він це робить. А фахівці із заповідника повинні прийти й підказати, аби сіпльними зусиллями зберегти автентичність. Ніхто би не був проти.
Тепер щодо будівництва в центрі семінарії і кісток монахів. Хто визначив, що то ченці і якого монастиря, і якого століття? Де докази, що 300 000 гривень украдено, і хто їх украв. За таке можна подати в суд. Семінарія будується на пожертви. Іноді великі. Якби вона зводилася на крадені гроші, то уже б давно була завершена.
Вадим
Показати IP
28 Листопада 2011 08:46
Андрій правий в тому, що піп зберіг парафію у Братській церкві. Але саму церкву (памятку) знищив і цей факт слід визнати. Про золото на храмах, Андрію, Ви не правий. Просто самі не вникали в цю тему, а прикладів цивілізованого ставлення до історії на Україні просто одиниці. Якщо Ви бували за кордоном (Краків, Прага, Будапешт тощо) і у Вас були позитивні враження від побаченого, то можете уявити собі, що таких вражень від відвідин Луцька небуде ні у кого. Будинок з хрестом а-ля "дачка у Боголюбах" не приверне уваги і не буде цінністю. І не плутайте тут релігію і віру з цивілізованим ставленням до своєї ж історії. Ті ж попи просто спекулюють на релігійних почуттях людей, спотворюючи нашу (і Вашу) спадщину в угоду своїм примарним і безграмотним уявленням.
Юлія до Вадим
Показати IP
28 Листопада 2011 13:21
Священик знищив пам’ятку? А про що ж ми тоді говоримо?!
Де були Ви, коли почалася робота? Коли вона тривала? Для чого сьогодні цей спір? ДЛя сповіщення про себе?
Це невірно. ІМХО
Вадим
Показати IP
28 Листопада 2011 14:07
Юліє, Ваша позиція незрозуміла. Закид про "сповіщення про себе" можна зробити і Вам, раз Ви дописуєте коментарі.
А відповідь на Ваше питання однозначна - Так, священик знищив пам'ятку. І не лише цей піп, і не лише цю пам'ятку. Ось і в Піддубцях піп знищив ще вагомішу пам'ятку,неперевершений зразок бароко на Волині. Така правда.
Мені більш цікаво де був заповідник, мер, архітектор, правоохоронні органи.
Гадаєте, якщо у Празі збираються реставрувати щось, то збирається купа активістів, щоб все зробити правильно. У всьому світі за цим слідкують історики і мистецтвознавці, а не малограмотні священики.
Цікаво мені також, а де були Ви?
якщо заговорили за Піддубці і далеко не тільки, то ось пропоную усім переглянути ось цей форум, де показані приклади подібних псевдо і антиреставрацій. Там зараз є 57 сторінок - для форуму це дуже багато. Переглянувши їх, ви переконуєтеся, що ми говоримо не про одиничний випадок, де хтось міг чи не міг щось зробити, а про цілу систему. За посиланням ви також дізнаєтеся, де в Україні зроблено грамотну реставрацію, як це зроблено, тому подібне. Ось цей форум: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=462244
Андрій
Показати IP
29 Листопада 2011 05:53
Уточню для Вадима. Збережена не просто парафія, збережений храм! Бо від Вашого голослів’я не було б нічого. Про священика можу сказати лдише як про порядного. Дай Боже, щоб таких було побільше. А те, що щось було зроблено неграмотно, то, вибачте, не стільки вина священика. Він знайшов, кого міг. Ні один священик не хоче, щоб його храм виглядав погано. Так підказали йомй його консультанти. Як Ви кажете, в Європі за всі цим стежать малограмотні священики. А чому ж тут не встежили? Отака реставрація не обійшлася ж парафії задурно. То яка різниця кому платити: професіоналам чи майстрам з народу, тож перша вина на фахівцях. І ще, якщо Ви знаєте, наші професіонали люблять дуже великі гроші, непосильні для парафії, і вимагають їх від громади, а не від держави, яка паперово і на табличках гарантує збереження історичної спадщини. Тільки чомусь нічого не береже. Хай заплатить держава. Та ні. Усі йдуть до церкви, Якщо Ви, Вадиме, думаєте, що всі попи багаті, то Ви помиляєтеся. Багаті лаври, великі центральні храми у великих містах зокрема в Києві, де багато туристів. Туристів у Хресто-Воздвиженській немає, і не тому що вона перереставрована, як Ви кажете. а тому що туризм у Луцьку не розвинутий. І поцікавтесь трохи біографією настоятеля - переконаєтеся. що це порядна людина. Дякую.
Вадим
Показати IP
29 Листопада 2011 16:26
Дай Боже Вашому настоятелю здоровя та багатьох років душпастирської служби. Ви, Андрію, не про те написали. Дискусія безпредметна: Вам залежить на доброму імені священика та парафії, а мені - на збереженні історії в Луцьку.
Не зрозуміло, чого батюшка за ті ж кошти, які мав (не за якісь фантастичні мільйони), не зробив відповідне покриття та колір храму. Чого все як в дикій Азії чи рязанській глибинці? Чого все зробив так, як на новобуді на околиці міста. Чого йому байдуже, що парафія його знаходиться у національній пам'ятці. Чого Вам, як парафіянину, не залежить на надзвичайній історії Вашої парафіяльної церкви?
Ці питання риторичні, тому на одноpначну відповідь не сопдіваюся.
PS.Окрім того, Ви не дочиталися -я не писав що у Європі є малограмотні священики. Все навпаки.
Андрій
Показати IP
30 Листопада 2011 23:38
Якщо дискусія безпредметна,то чому ви. Вадиме, відповідаєте? Щодо малограмотних священиків у Європі - це описка, тож прошу вибачення. Там мало бути написана мистецтвознавці. То чому ж вони не стежать тут? Але Ви теж не дочиталися. Я не виступаю за те, щоб нищити пам°ятки старовини, а щоб і ті, хто за це відпповідає, так звані митці і держава, допомагали і сприяли священикам, а не махати руками, коли вже щось зроблено. До того ж, Ви не зауважили ще одного моменту. Від того стану церкви, в якому вона перебуває зараз, можна повернутися до автентичної. Якби ж священик і громада нічого не зробили иічого, то і нічого б не залишилося. І повернутися до первісного не можна було б.А так шанси є. Знаєте, Ви у відгуках так нічого не згадуєте про позитив, бо не хочете чути. Як у приказці: "Моя теща одне плеще". Розчистка крипти - це теж національна пам’ять. Як і багато чого іншого. А вам як ревному боронителю історії архітектури, що є чудовим позитивом, дається шанс втрутитися, піти до настоятеля, громади і переговорити про надання допомоги, для повернення храму історичного вигляду і надати цю допомогу. І тодя дискусії дійсно будуть зайвими. А я, якщо чимось зможу допомогти. долучуся. Давайте правоту доводити на ділі.
Вадим.
Показати IP
2 Грудня 2011 08:32
І ще давайте дивитися правді в очі.
Вчені відкрили 27 нових видів тварин у джунглях Перу
Сьогодні 00:29
Сьогодні 00:29
У Луцьку 850 гривень штрафу отримав водій Ford, який уночі в’їхав у будівлю магазину
22 Грудня 2024 23:31
22 Грудня 2024 23:31
Албанія на рік заборонила роботу TikTok. Усе через вбивство підлітка
22 Грудня 2024 23:02
22 Грудня 2024 23:02
Ісландія планує винести питання членства в ЄС на референдум до 2027 року
22 Грудня 2024 22:33
22 Грудня 2024 22:33
На кордоні України зафіксовано найбільший пасажиропотік за останні роки
22 Грудня 2024 22:05
22 Грудня 2024 22:05
На Волині судили громадянина Молдови, який продав товари за завищеними цінами
22 Грудня 2024 21:36
22 Грудня 2024 21:36
Луганчанин, який їхав на заробітки через Ягодин із фальшивими документами, відбувся штрафом
22 Грудня 2024 21:10
22 Грудня 2024 21:10
Шукала дівчині клієнтів: у Луцьку суд покарав сутенерку
22 Грудня 2024 20:42
22 Грудня 2024 20:42
Прем’єр Грузії погрожує президентці в’язницею, якщо вона не залишить резиденцію
22 Грудня 2024 20:13
22 Грудня 2024 20:13
Додати коментар:
УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.