USD 42.00 42.35
  • USD 42.00 42.35
  • EUR 42.10 42.40
  • PLN 10.20 10.38
Петро Кралюк : Що нам робити з гуманітарною освітою?
"Ворог іде туди, де програє вчитель і священик" (Отто фон Бісмарк).

Новий навчальний рік розпочався. Якось не повертається сказати слово – успішно. Занадто багато проблем накопичилось у школі – як у вищій, так і середній, навіть на рівні дошкільних заходів. При цьому люди, від яких залежить розвиток освітньої галузі, не завжди знають і розуміють ці проблеми. А що вже говорити про їхнє вирішення…

Про всі ці проблеми в одному невеликому дописі не скажеш. Але на одну проблему варто вказати. Тим паче, що для її вирішення не потрібно якихось «глобальних» реформ, а просто відповідального й патріотичного ставлення до справи.

Маю на увазі нашу гуманітарну освіту, яка значною мірою формує світогляд людей, визначає її цінності. Від цієї освіти, її спрямування багато що залежить у суспільстві. Це чудово розуміли «попередники» нинішньої влади. Колишній міністр освіти Дмитро Табачник не займався якимись дивними «реформами» і не робив різких кроків, які дратували освітянську спільноту. Але робив свою справу – розбудовував «русский мир» у гуманітарній сфері. Вносилися відповідні зміни в підручники – передусім з історії.

Безвідповідальна історія

Те, що Табачник «наслідив» у наших підручниках, це одна справа. Хоча й без Табачника родимих плям минулого в них вистачало.

Може для когось така заява прозвучить занадто різко. Але одними з винуватців того, що ми маємо війну на сході, є наші українські історики. Нагадаю, що історія України у нас широко студіюється і в середніх, і вищих школах. Однак ті концепції історії України, які в нас були і є, загалом мали й мають пацифістський характер. Та й наші історики, здебільшого, вчили, що росіяни, Росія – наші брати. Така орієнтація не передбачала, що Росія здійснить агресію щодо України. І що вона стане нашим ворогом № 1, як це говориться в нещодавно прийнятій у нас воєнній доктрині.

Фактично, першу повноцінну концепцію української історії запропонував Михайло Грушевський. Він виходив з народницьких уявлень. Відповідно до них, український народ жив і буде жити на своїй землі. Тому народне начало так чи інакше візьме гору. Не дивно, що Грушевський та його соратники, які відігравали помітну роль під час українських визвольних змагань 1917-1920 рр., не особливо переймалися створенням державних інституцій, передусім армії.

Концептуальною альтернативою поглядам Грушевського були погляди В’ячеслава Липинського. Він не лише говорив про роль еліти, необхідність творення повноцінних державних інституцій, а й звертав увагу на те, що українські землі є межовими, знаходячись на стику цивілізацій. Тому війна для цих земель є звичним явищем. А, відповідно, тут перемагає той, хто має сильне військо. Сам Липинський чимало робив для того, щоб створити в молодій Українській державі сильну армію.

Щодо радянської концепції історії України, то в ній Київська Русь подавалася як «колиска» трьох «братніх народів» – російського, українського та білоруського. Після розпаду Русі терени України загарбали литовці й поляки.

Пізніше українці боролися з поляками, щоб злитися в обіймах зі «старшим братом». Що, зрештою, успішно й відбулося. Така собі гегелівська тріада: теза – антитеза – синтез.

Не хочу сказати, що таке розуміння було основною причиною нашої беззахисності й агресії Росії щодо України, але воно відіграло далеко не останню роль у цих негативних процесах.

Чомусь ми і не хочемо зрозуміти й поширити просту істину, відкриту Липинським: ми як жили, так і живемо на цивілізаційному кордоні. І щоб вижити, мусимо мати сильне військо, яке нас захистить.

Горе без ума

Є в мене добрий приятель – архімандрит Рафаїл (Торконяк), перекладач Острозької Біблії, лауреат Шевченківської премії. Людина надзвичайно освічена, знавець багатьох мов. Але університетські дипломи отця Рафаїла в Україні не визнаються. А він їх не хоче нострифікувати. Ось і надумав отець Рафаїл на старості літ поступити на англійську філологію в один український університет. До речі, отець народився в Англії, ходив до англійської школи. Тобто для нього англійська, вважайте, рідна. І ось одного дня він поділився зі мною такими враженнями. Сказав, що той «канон» англійської літератури, який він вивчав у Англії, сильно відрізняється від того «канону», який йому подавали в університеті. І тут немає нічого дивного. «Канон» зарубіжної літератури, англійської зокрема, який викладався в радянських школах, був підігнаний до потреб радянської системи. Він непомітно перейшов у школи незалежної України і розглядається як така собі аксіома. Ніхто особливо не задумується, на що спрямоване вивчення такої класики.

Але ж це стосується не лише західної літератури. Ще в більшій мірі це стосується літератури російської. Тут і за царських часів, і за радянських відбувся підбір відповідної класики, яка культивувала потрібні для росіян ідеї та почуття. Зараз ця класика любісінько викладається в школах України. І ніхто навіть не збирається дискутувати, чи потрібна вона нам – принаймні в такому вигляді.

Або візьмемо «канон» української літератури, який зараз викладається в наших школах. Чи набагато він відрізняється від радянсько-колоніального «канону», який існував у нас раніше? Наскільки в ньому, наприклад, присутні проєвропейська давня література (хоча б Станіслав Оріховський чи Василь Довгович), література діаспори, «розстріляне відродження» тощо. І чи суттєво відрізняється нинішня інтерпретація української класики в школі від інтерпретації радянської?

Так чи інакше, але вивчення літератури в нинішній українській школі й далі сприяє формуванню проросійських стереотипів. Робиться це, звісно, в прихованій формі. Але така системна робота часто дає кращі результати, ніж лобова атака. До речі, нещодавно проведені соціологічні дослідження показали, що лише близько половини українців вважає Росію винною в нинішній агресії до України. І це коли ця агресія є очевидною.

Хоча Табачника вже давненько немає в Міністерстві освіти, ми не бачимо справді якісних змін у зазначеній сфері. Отже, справи Дмитра Володимировича живуть і перемагають, формуючи й далі по школах проросійськи орієнтованих громадян.

Може, нашій владі нарешті треба зрозуміти, що не лише силою зброї здобуваються перемоги над агресором. Не менш важливо сформувати людей, які б прагнули протидіяти цій агресії. На жаль, наша гуманітарна освіта, за великим рахунком, не сприяє цьому. Чимось вона мені нагадує ту розвалену Українську армію, яку ми мали перед початком реальних бойових дій на сході. Але армія, хай і з великим скрипом, трансформується і відроджується. А наша гуманітарна освіта?..

Петро Кралюк
      Блоги є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.
      Точка зору редакції Інформаційного агентства Волинські Новини може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує роль носія.
Майже 90 років тому відомий український письменник Микола Хвильовий кинув клич «Геть від Москви!». Він закликав українців відмовитися від орієнтації…
Іван Вишенський належить до найбільш знаних українських письменників-полемістів. Про нього існує чимала література. Однак важко сказати, що всі сторінки його…
Коментарів: 2
Лучанин Показати IP 9 Жовтня 2015 14:32
Пишіть ще хтось пости, бо тільки один чоловік писака, або дайте людині можливість виговоритися в іншому місці
Анонім Показати IP 11 Жовтня 2015 17:35
Це дійсно так.Цей фейс цього Кралюка надоїв-нудить. Хай ще інші писаки пишуть,що нема достойних викладачів і професорів.

Додати коментар:

УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.

Система Orphus