Петро Кралюк : Перший «козацький поет»
Попри те, що козаки створювали для Речі Посполитої проблеми, ставлення до них на рубежі XVI-XVIІ ст. в цій державі загалом було позитивним. Цікаво, що перші панегіричні писемні твори, в яких описуються звитяги козаків, зустрічаються не стільки в українській літературі, скільки в літературах «латинських» народів, зокрема в літературі польській.
ЧИТАТИ ПОПЕРДНІЙ БЛОГ ПРО КОЗАКІВ: ПОЛЬСЬКИЙ ІТАЛІЄЦЬ ПРО УКРАЇНСЬКИХ КОЗАКІВ
З XVI ст. дійшли згадки про те, що поширювалися пісні про братів Струсів, які загинули в боротьбі з татарами. Струси належали до подільської шляхти і були пов’язані з козаками. Найбільш відомий серед них – Яків Струс, що був брацлавським старостою. Зокрема, Струс як герой боротьби з татарами фігурує в поезії Миколи Сенп-Шаржинського (бл. 1550-1581). Останній народився під Львовом і жив там. Тому для нього проблеми боротьби з турками й татарами були близькі й зрозумілими. Писав він польською мовою і вважається одним із найбільш оригінальних польських ренесансних поетів. Струс постає в Сенп-Шаржинського як ідеал самотнього рицаря, що мужньо протистоїть сильнішому ворогові.
Проте головним польським співцем козаччини в зазначений період можна вважати Мартина Пашковського (точні роки життя невідомі, жив на рубежі XVI-XVIІ ст.). Про цього автора нам відомо небагато. Походив він, ймовірно, із середовища середньозаможних шляхтичів. Дотримувався кальвіністського віровизнання. Служив при домах заможних магнатів, зокрема Плазів та Любомирських. Видав низку книжок: «Допомога сарматської Беллони шляхетному рицарству Дмитра Івановича, в[еликого] царя московського, проти Шуйського та інших зрадників» (Краків, 1608), «Візерунок вічної слави старих савроматів для заохоти молоді, щоб наслідували їхні справи» (Краків, 1613), «Битва знаменита... мужніх поляків року 1620 і нещаслива їхня поразка під Цецорою» (Краків, 1620) та ін. У деяких виданнях він звертався до української тематики. Це – «Україна, татарами терзана, князів та панів прикордонних про порятунок із жалісним лементом просить» (Краків, 1608), «Дії турецькі і змагання козацькі з татарами» (Краків, 1615), «Розмова козака запорозького з перським гінцем» (Краків, 1617) тощо. У цих творах велика увага приділена питанням нападів татар на українські землі, перебуванню в турецькому полоні українців, боротьбі козаків з татарами й турками.
Розуміння проблеми захисту українських земель від татар звучить у творі «Уураїна, татарми терзана, князів та панів прикордонних про порятунок із жалісним лементом просить»:
«Згляньтесь на мене, сини мої милі,
Ранену тяжко, рятуйте в цій хвилі,
Ще й нагадайте, як Вас доглядала,
Все, шо надав Бог, для Вас віддавала.
Кожен про мене з синів хай подбає —
Навіть священик мій біль забуває.
Самаритянин коронний лікує,
Рани криваві він сам завізує.
Ви ж потурбуйтесь, синове кохані,
Виродком жоден із Вас хай не стане,
Допоможіте Самаритянові
Любе здоров’я вернуть мені знову.
Де ж оборонці поділися Ваші,
Де Боратинські і Струси де наші?
Де Вишневецький Дмитро, козак милий,
Де Претвич, інші вкраїнськії сили?
Де це Рожинські і де ті гетьмани,
Що переможно ішли на погани,
Де той Збаразький страшний для полови,
Дім де Острозьких, до бою готовий?
Аж під Очаків поганців як гнали,
То не одному і голову втяли.
Досить полону збирали і лупів,
Сот кілька клали поганців докупи.
Нині ж зі мною, погляньте, що чинять:
Рвуть мене, з Вас же сміються і кпинять.
Йдуть за полоном, коли заманеться —
По кілька тисяч відразу береться!
Та оборони нема й на окраєць,
Тому й гадають, що з Вас кожен — заєць.
Сльози криваві за це проливаю,
З жалю на полі я обімліваю».
А ось ще один фрагмент, де згадуються князівські й шляхетські фамілії як оборонці Русі:
«Вас є немало, синочків моторних,
В ліс заженете розбійників чорних.
Сім воєвод є самих українців,
Досить князів, що долають чужинців.
Старости стануть при тому потужно,
Здавна уміють змагатись оружно.
Є пани Гульські, Потоцькі, Течинські,
З мужнім Острозьким князі є Рожинські,
Із Чарторию з князями Збаразькі,
Із Вишневецьким могутні Заславські,
З Струсом, Претвйчем є мужні Гербурти,
З шляхтою стануть повіти до гурту.
Весь люд коронний об’єднаний вийде».
У наведених фрагментах, як і загалом у цій поетичній книзі, Пашковський говорить про необхідність об’єднання всіх сил українського пограниччя, щоб протистояти татарській загрозі. Тут мають об’єднатися як багаті магнати, князі, шляхтичі, так і
прості козаки. Між ними ніби й немає різниці. Поет пропонує своєрідний пантеон героїв українського пограниччя – Боратинські, Струси, Вишневецькі, Претвичі, Ружинські, Збаразькі, Острозькі, Заславські, Чарторийські, Гульські, Потоцькі, Течинські, Гербути. Все це князівські й шляхетські фамілії. При цьому, як бачимо, не звертається увага на конфесійні відмінності. Серед представників названих фамілій були і православні, й католики, і протестанти. Але для автора вони – один народ.
Це, зокрема, простежується в такому заклику:
«Славний народе сарматського спадку,
Гада страшного не бійся нападку!
О дорогії і милії діти,
Русьтесь а, бо мати одна є у світі».
Судячи з цих слів, Пашковський дотримувався міфічної теорії сарматизму. Згідно з нею, шляхта Речі Посполитої, незалежно від конфесійної приналежності, є одним народом, який веде початок від сарматів. Автор закликає дати відсіч нападникам і оборонити Русь. Звідси й заклик – «русьтесь», що можна зрозуміти: мовляв, ставайте патріотами Русі.
Захист кордонів Русі, який здійснюють і князі, й шляхтичі, й козаки, – це справа християнська. Не даремно Пашковський звертається до християнської символіки. Зрештою, говорить про богоугодність цих діянь: адже «війни — святі, як боронять свободу». Головне в цих війнах, вважає автор, єдність сил. Тоді можна здолати бусурман:
«Гог і Магог вас не здужає строгий,
Ні медіан по дунайські пороги,
Ні перекопські царі або ж беї,
Кервібурнаси ані Бечкереї.
Вас обіцяв Бог Сіону святого
Скрізь рятувати від лиха такого.
Боже, що маєш таїну-відраду,
Просим із сховку вина з твого саду.
Кров’ю твоєю ті лози щепились,
Щоб у саду тім хрущі не роїлись.
Будуть в опіці нехай християни,
Ми ж тебе завжди хвалить будем, Пане!».
Вартим уваги є твір Пашковського «Дії турецькі і змагання козацькі з татарами». Його можна вважати своєрідною поетичною енциклопедією козацького життя. Автор протиставляє два світи – християнський і мусульманський. Мусульманський світ для християнина – це світ неволі, знущань і розпусти. Тому християнин, знаючи, що це може йому дорого коштувати, намагається втекти з того ворожого світу. У зазначеному творі зустрічаємо класичні «козацькі сюжети», що ввійшли і до народних дум, і відобразилися в художній літературі. Це – татарський полон, ризикована втеча з турецького неволі, переслідування втікачів, захоплення бранцями турецької галери тощо.
Є в творі й опис життя запорозьких козаків. Пашковський розповідає, де перебувають вони. Йдеться також про їхній побут:
«Пожива — саламаха, горіхи ще водні,
Усякий звір до того і риби всеплодні.
Тим живляться всечасно, як вепри в обозах,
Бо в зимі і у літі живуть у тих лозах».
Звичайно, є в творі й про напади козаків на татар і турків. Пашковський виводить образ шляхтича Кимиковського, який опиняється в татарському полоні. Втікає з нього до козаків. І воює з ними проти бусурман:
«В рік потім Кимиковський утік до козацтва,
До славних запорожців — вояків-юнацтва,
Пробув поміж козацтвом він три чверті року,
Ні в чому не порушив жолдакського б кроку.
Де міг, чинив татарам всілякії шкоди,
Показував улуси, козацтво приводив
Туди, де мали бути татарські осіддя,
Бо знав, де найбагатші; за свого провіддя,
Татарські усі справи добряче спізнавши,
Чинив, як це годиться для витязя завше:
З’являв, де в них загони, де кіш розбивали,
Над котрою рікою улусом стояли,
Де їхнії добитки і де хоронили
Користі, а де юрти свої становили».
Окрім нападів на татар, Кимиковський разом з козаками воює також проти турків на морі:
«З козаками ходив він на Чорнеє море,
Караван не один там, бува, воду поре,
Під Білагрод ходили; з добром із чималим
Корабель там турецький, армату забрали».
Пашковський, ймовірно, добре орієнтувався в козацьких справах. Судячи з усього, мав контакти з козаками та їхніми ватажками. Звідси доволі об’єктивне зображення козацтва та його діянь. Хоча не без того, що поет у деяких моментах ідеалізував та міфологізував козацтво.
Отже, в Пашковського козаки постають борцями проти мусульманського світу. У цьому сенсі – вони захисники християнства, точніше християнської Європи. При цьому не зверталася увага на конфесійні відмінності серед християн. Також козацтво в Пашковського не постає у вигляді якоїсь плебейської маси. Це передусім воїни, серед яких зустрічаються шляхтичі й навіть князі.
Кралюк Петро
ЧИТАТИ ПОПЕРДНІЙ БЛОГ ПРО КОЗАКІВ: ПОЛЬСЬКИЙ ІТАЛІЄЦЬ ПРО УКРАЇНСЬКИХ КОЗАКІВ
З XVI ст. дійшли згадки про те, що поширювалися пісні про братів Струсів, які загинули в боротьбі з татарами. Струси належали до подільської шляхти і були пов’язані з козаками. Найбільш відомий серед них – Яків Струс, що був брацлавським старостою. Зокрема, Струс як герой боротьби з татарами фігурує в поезії Миколи Сенп-Шаржинського (бл. 1550-1581). Останній народився під Львовом і жив там. Тому для нього проблеми боротьби з турками й татарами були близькі й зрозумілими. Писав він польською мовою і вважається одним із найбільш оригінальних польських ренесансних поетів. Струс постає в Сенп-Шаржинського як ідеал самотнього рицаря, що мужньо протистоїть сильнішому ворогові.
Проте головним польським співцем козаччини в зазначений період можна вважати Мартина Пашковського (точні роки життя невідомі, жив на рубежі XVI-XVIІ ст.). Про цього автора нам відомо небагато. Походив він, ймовірно, із середовища середньозаможних шляхтичів. Дотримувався кальвіністського віровизнання. Служив при домах заможних магнатів, зокрема Плазів та Любомирських. Видав низку книжок: «Допомога сарматської Беллони шляхетному рицарству Дмитра Івановича, в[еликого] царя московського, проти Шуйського та інших зрадників» (Краків, 1608), «Візерунок вічної слави старих савроматів для заохоти молоді, щоб наслідували їхні справи» (Краків, 1613), «Битва знаменита... мужніх поляків року 1620 і нещаслива їхня поразка під Цецорою» (Краків, 1620) та ін. У деяких виданнях він звертався до української тематики. Це – «Україна, татарами терзана, князів та панів прикордонних про порятунок із жалісним лементом просить» (Краків, 1608), «Дії турецькі і змагання козацькі з татарами» (Краків, 1615), «Розмова козака запорозького з перським гінцем» (Краків, 1617) тощо. У цих творах велика увага приділена питанням нападів татар на українські землі, перебуванню в турецькому полоні українців, боротьбі козаків з татарами й турками.
Розуміння проблеми захисту українських земель від татар звучить у творі «Уураїна, татарми терзана, князів та панів прикордонних про порятунок із жалісним лементом просить»:
«Згляньтесь на мене, сини мої милі,
Ранену тяжко, рятуйте в цій хвилі,
Ще й нагадайте, як Вас доглядала,
Все, шо надав Бог, для Вас віддавала.
Кожен про мене з синів хай подбає —
Навіть священик мій біль забуває.
Самаритянин коронний лікує,
Рани криваві він сам завізує.
Ви ж потурбуйтесь, синове кохані,
Виродком жоден із Вас хай не стане,
Допоможіте Самаритянові
Любе здоров’я вернуть мені знову.
Де ж оборонці поділися Ваші,
Де Боратинські і Струси де наші?
Де Вишневецький Дмитро, козак милий,
Де Претвич, інші вкраїнськії сили?
Де це Рожинські і де ті гетьмани,
Що переможно ішли на погани,
Де той Збаразький страшний для полови,
Дім де Острозьких, до бою готовий?
Аж під Очаків поганців як гнали,
То не одному і голову втяли.
Досить полону збирали і лупів,
Сот кілька клали поганців докупи.
Нині ж зі мною, погляньте, що чинять:
Рвуть мене, з Вас же сміються і кпинять.
Йдуть за полоном, коли заманеться —
По кілька тисяч відразу береться!
Та оборони нема й на окраєць,
Тому й гадають, що з Вас кожен — заєць.
Сльози криваві за це проливаю,
З жалю на полі я обімліваю».
А ось ще один фрагмент, де згадуються князівські й шляхетські фамілії як оборонці Русі:
«Вас є немало, синочків моторних,
В ліс заженете розбійників чорних.
Сім воєвод є самих українців,
Досить князів, що долають чужинців.
Старости стануть при тому потужно,
Здавна уміють змагатись оружно.
Є пани Гульські, Потоцькі, Течинські,
З мужнім Острозьким князі є Рожинські,
Із Чарторию з князями Збаразькі,
Із Вишневецьким могутні Заславські,
З Струсом, Претвйчем є мужні Гербурти,
З шляхтою стануть повіти до гурту.
Весь люд коронний об’єднаний вийде».
У наведених фрагментах, як і загалом у цій поетичній книзі, Пашковський говорить про необхідність об’єднання всіх сил українського пограниччя, щоб протистояти татарській загрозі. Тут мають об’єднатися як багаті магнати, князі, шляхтичі, так і
прості козаки. Між ними ніби й немає різниці. Поет пропонує своєрідний пантеон героїв українського пограниччя – Боратинські, Струси, Вишневецькі, Претвичі, Ружинські, Збаразькі, Острозькі, Заславські, Чарторийські, Гульські, Потоцькі, Течинські, Гербути. Все це князівські й шляхетські фамілії. При цьому, як бачимо, не звертається увага на конфесійні відмінності. Серед представників названих фамілій були і православні, й католики, і протестанти. Але для автора вони – один народ.
Це, зокрема, простежується в такому заклику:
«Славний народе сарматського спадку,
Гада страшного не бійся нападку!
О дорогії і милії діти,
Русьтесь а, бо мати одна є у світі».
Судячи з цих слів, Пашковський дотримувався міфічної теорії сарматизму. Згідно з нею, шляхта Речі Посполитої, незалежно від конфесійної приналежності, є одним народом, який веде початок від сарматів. Автор закликає дати відсіч нападникам і оборонити Русь. Звідси й заклик – «русьтесь», що можна зрозуміти: мовляв, ставайте патріотами Русі.
Захист кордонів Русі, який здійснюють і князі, й шляхтичі, й козаки, – це справа християнська. Не даремно Пашковський звертається до християнської символіки. Зрештою, говорить про богоугодність цих діянь: адже «війни — святі, як боронять свободу». Головне в цих війнах, вважає автор, єдність сил. Тоді можна здолати бусурман:
«Гог і Магог вас не здужає строгий,
Ні медіан по дунайські пороги,
Ні перекопські царі або ж беї,
Кервібурнаси ані Бечкереї.
Вас обіцяв Бог Сіону святого
Скрізь рятувати від лиха такого.
Боже, що маєш таїну-відраду,
Просим із сховку вина з твого саду.
Кров’ю твоєю ті лози щепились,
Щоб у саду тім хрущі не роїлись.
Будуть в опіці нехай християни,
Ми ж тебе завжди хвалить будем, Пане!».
Вартим уваги є твір Пашковського «Дії турецькі і змагання козацькі з татарами». Його можна вважати своєрідною поетичною енциклопедією козацького життя. Автор протиставляє два світи – християнський і мусульманський. Мусульманський світ для християнина – це світ неволі, знущань і розпусти. Тому християнин, знаючи, що це може йому дорого коштувати, намагається втекти з того ворожого світу. У зазначеному творі зустрічаємо класичні «козацькі сюжети», що ввійшли і до народних дум, і відобразилися в художній літературі. Це – татарський полон, ризикована втеча з турецького неволі, переслідування втікачів, захоплення бранцями турецької галери тощо.
Є в творі й опис життя запорозьких козаків. Пашковський розповідає, де перебувають вони. Йдеться також про їхній побут:
«Пожива — саламаха, горіхи ще водні,
Усякий звір до того і риби всеплодні.
Тим живляться всечасно, як вепри в обозах,
Бо в зимі і у літі живуть у тих лозах».
Звичайно, є в творі й про напади козаків на татар і турків. Пашковський виводить образ шляхтича Кимиковського, який опиняється в татарському полоні. Втікає з нього до козаків. І воює з ними проти бусурман:
«В рік потім Кимиковський утік до козацтва,
До славних запорожців — вояків-юнацтва,
Пробув поміж козацтвом він три чверті року,
Ні в чому не порушив жолдакського б кроку.
Де міг, чинив татарам всілякії шкоди,
Показував улуси, козацтво приводив
Туди, де мали бути татарські осіддя,
Бо знав, де найбагатші; за свого провіддя,
Татарські усі справи добряче спізнавши,
Чинив, як це годиться для витязя завше:
З’являв, де в них загони, де кіш розбивали,
Над котрою рікою улусом стояли,
Де їхнії добитки і де хоронили
Користі, а де юрти свої становили».
Окрім нападів на татар, Кимиковський разом з козаками воює також проти турків на морі:
«З козаками ходив він на Чорнеє море,
Караван не один там, бува, воду поре,
Під Білагрод ходили; з добром із чималим
Корабель там турецький, армату забрали».
Пашковський, ймовірно, добре орієнтувався в козацьких справах. Судячи з усього, мав контакти з козаками та їхніми ватажками. Звідси доволі об’єктивне зображення козацтва та його діянь. Хоча не без того, що поет у деяких моментах ідеалізував та міфологізував козацтво.
Отже, в Пашковського козаки постають борцями проти мусульманського світу. У цьому сенсі – вони захисники християнства, точніше християнської Європи. При цьому не зверталася увага на конфесійні відмінності серед християн. Також козацтво в Пашковського не постає у вигляді якоїсь плебейської маси. Це передусім воїни, серед яких зустрічаються шляхтичі й навіть князі.
Кралюк Петро
Блоги є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.
Точка зору редакції Інформаційного агентства Волинські Новини може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує роль носія.
Точка зору редакції Інформаційного агентства Волинські Новини може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує роль носія.
У кінці 30-их рр. ХХ ст. радянська пропаганда широко використовувала жупел фашизму, який трактувався дуже широко
Одним із перших літописів, в яких знайшла відображення ідеологія козацької старшини, є Літопис Самовидця. Цей твір ніби перебуває «на межі».…
Незважаючи на так зване «велике переселення народів», що припало на середину І тисячоліття нашої ери і яке супроводжувалося навалою кочових…
Коментарів: 0
Росія пригрозила Польщі через відкриття бази США
Сьогодні 15:38
Сьогодні 15:38
Пам’яті Героїв: у Луцькому педколеджі – волейбольний турнір, присвячений загиблим на війні випускникам. Фото
Сьогодні 15:03
Сьогодні 15:03
На Харківщині загинув боєць з Волині Віталій Корень
Сьогодні 14:47
Сьогодні 14:47
Міжнародний кримінальний суд видав ордери на арешт прем’єра Ізраїлю Нетаньягу й ексміністра оборони Галланта
Сьогодні 14:31
Сьогодні 14:31
У США хочуть списати понад $4 мільярди боргу для України
Сьогодні 14:14
Сьогодні 14:14
Як вибрати насосну станцію для свердловини чи колодязя: ключові критерії та рекомендації
Сьогодні 13:58
Сьогодні 13:58
Артем Чех у Луцьку презентує «Пісню відкритого шляху»
Сьогодні 13:41
Сьогодні 13:41
Додати коментар:
УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.