Олеся Ісаюк: Постріл собі в ногу
Однією цією історією з видаленням епізоду із Медведчуком з фільму про Стуса "автори" скандалу — а це знімальна група і, ймовірно, наразі невідомі, люди відомо кого, — змусили знову спростувати відразу три міфи, на яких трималася радянська тоталітарна система. Це треба вміти.
Перший з них — "вони не мали вибору". Варіація — "їм наказали". Начеб усі ті "маленькі" "гвинтики" не мали шансу ухилитися. Насамперед, давно і до мене проаналізовано майже безмежні можливості "тихого спротиву" будь-якій системі на рівні одинаків. Ще до аналізу і появи поняття "сила безсилих" були відомі акції громадянського бойкоту, демонстративних відмов говорити мовою окупанта і т. д.
Це працювало навіть в умовах тоталітарної окупації — уже хрестоматійний приклад, коли після вимоги нацистів до данських євреїв пришити на одяг "зірки Давида" наступного дня на вулиці з такими зірками вийшла уся Данія, включно з королівською родиною. Улітку 1968 року під час вторгнення радянських військ чехи масово вдавали з себе незнайків, зривали дорожні знаки, таблички з назвами вулиць — чим повністю дезорієнтували окупаційну армію.
У Радянському Союзі існували цілі громади, які, незважаючи на загрозу репресій, роками "повільно і впевнено" жили своїм життям — ті ж таки баптисти чи старовіри. Олександр Солженіцин зафіксував блискучий зразок "логіки системи" у такій ситуації, висловлений невідомою вірянкою підпільної православної церкви: "Ви мене випустити боїтеся, бо я буду свідчити. Ви мене і вбити боїтеся, бо ланцюжок до решти втратите. А з мене мученика зробите. А я нічого не боюся, окрім Христа".
На рівні буденності існувала купа способів ухиляння — занадто ретельне з формальної точки зору "виконання" усього, "забування" виконати те чи інше дрібне доручення, "прикрашання" звітів і т д. Багато з цих способів були не надто моральні, але вони дозволяли уникнути дійсно серйозного етичного проступку і залишитися хоча б у мінімальній згоді з собою. Тож навіть коли було страшно відмовити системі відкрито, завжди був вибір — наскільки ретельно старатися.
За десять років до того, як розігралася драма Стуса, його колега по дисидентству, Валентин Мороз, у "Репортажі з заповідника імені Берії" влучно зауважив: сучасні їм гебісти — це вже не ідеалісти 20-х і навіть 30-х. Це вже не борці за "всесвітню справедливість", хай тільки у своїй уяві. Це вже достоту гвинтики, до того ж — дріб'язкові і готові на все заради особистого комфорту, "для лакомства нещасного". Володька Лобода з відомого всім зі шкільної програми "Собору" Олеся Гончара — це саме такий типаж у всій своїй красі.
Навіть коли було страшно відмовити системі відкрито, завжди був вибір — наскільки ретельно старатися.
Тож усі розмови про тотальну відсутність вибору — просто розмови. І якщо інформація про те, ніби сам Віктор Медведчук через своїх підлеглих (на жаль, граматика змушує писати ім'я і прізвища з великої літери, тож надалі користуватимуся терміном — "ця, відома нам особа") намагався стерти у фільмі про Стуса згадки про власну роль — то це найкращий тому доказ.
Щонайменше маємо черговий випадок, коли дрібненька людина, знищивши велетня, ніяк не заспокоїться і після фізичної загибелі велетня. Бо велич — вона така, вона і потім залишається. Якщо справжня. А гріх — він теж такий, "завжди перед тобою", як записано у Біблії.
А щонайбільше — цілком тверезий розрахунок замазати пляму, коли через страх, через бажання кар'єри, "задля лакомства нещасного" — посилаєш на смерть людину, яка не боялася йти на смерть. "Як добре те, що смерті не боюсь я...". Проблема в тому, що контраст між двома особистостями і двома ролями настільки разючий, що "перекрити" чимось подібне надзвичайно тяжко — об'єктивно.
Другий міф — від однієї людини нічого не залежить. Залежить, ще й як. Від надмірної "ретивости" всім знаної особи залежало життя генія. Відому особу призначили адвокатом на процесі Стуса. Тому останньому, восени 1980 року. У фарсі, який називався "радянське правосуддя", Стус не мав шансів щось змінити у своїй долі.
Але коли адвокат повністю поділяє позицію обвинувачення і вимагає для свого підзахисного максимального терміну, передбаченого кримінальним кодексом — це було занадто навіть на ті стандарти. Досі такі випадки траплялися у період Великого терору і не меншого страху — коли адвокати, бувало, вимагали розстрілу для підзахисних, хоч прокурор хотів "тільки" 25 років. У 1937 році адвокат міг і сам піти на смерть.
У 1980 році відомій особі загрожувало б — для початку, випадіння з "пулу" державних адвокатів для особливих справ, але напевно не розстріл. А якби відома особа не проявила аж такої активності? Можливо, Стус отримав би шанс дожити до 1989 року і навіть вийти на волю, коли глиняні ноги Радянського Союзу ослабли, і він почав відпускати зі своїх лещат дисидентів? Питання спекулятивне, бо ж до трагедії доклалися і тюремники "на зоні", а здоров'я у Стуса вже було сильно підірване, але...
І третій міф — "культура не важлива". Нагадаю — Василь Стус не створював партій, не писав політичних програм, не формував повстанських загонів. Він писав вірші. Виключно українською мовою. І з українською системою образів. Причому так виставленою системою, що і знаменита "червона калина" у Стуса нагадує не плачі на ріках Вавилонських, а радше бойовий гімн. Не агресії, а твердої певності свого. І — чітка вказівка, а чому ж та калина опинилася "на колимськім морозі".
І це було важливо. На той час можна було сказати "репресовані", але ось розшифрування — хто саме, ким саме, за що насправді — було каральне. А Стус сказав: "На колимськім морозі калина Зацвітає рудими слізьми..." Нагадаю — у давньослов'янській семантиці "рудий" означає ще й кривавий, червоний. Отже, не від іржі на шаблях зацвітає калина, не з плачу за полеглими і тими, хто не вернуться, а тому, що кров з неї все ллється і ллється. І явна, фізична, і незрима.
Стус засобами культури показав суть трагедії власної — і нашої з вами вітчизни. І того система — призвідець тої трагедії — уже знести не могла. І ще — Стусова поезія цілком надавалася на представлення на світовому рівні. Це був готовий культурний голос України на світовій арені — і за силою, і за виразністю, і за харизмою. Імперія двісті років докладала системні зусилля для провінціалізації української культури, для замикання її у власних межах.
Стус засобами культури показав суть трагедії власної — і нашої з вами вітчизни. І того система — призвідець тої трагедії — уже знести не могла
Відгомоном цього розуміння є легенда про те, що начебто Стуса вбили зумисне, щоб не допустити присудження йому Нобелівської премії. Тут той випадок, коли сам факт того, що така легенда з'явилась і жива досі — сама по собі символічна.
Образно кажучи — щоб калина перекочувала зі стягів на городи і в слоїки для варення на зиму. На кшталт Шевченка — "і на Січі мудрий німець картопельку садить А ви її купуєте, Їсте на здоров'я, А чиєю кров'ю Ота земля поливана, Що картоплю родить — Вам байдуже Аби добра була для городу...". З деким імперії таки вдалося цю операцію проробити. Наприклад, з режисером і продюсером злощасного фільму. Мали б розуміння, за що взялися і яка вага епізоду з судом — уперлися б рогом.
А вага цього епізоду колосальна. Твердість характеру Василя Стуса змусила систему "стати на вуха" і задіяти по максимуму всі можливі провокації і кари. Приховати від рідних сам факт суду, відібрати право останнього слова. І отримати відплату у вигляді — "Кати! Ви мені й останнього слова не дали сказати!".
Чомусь таки та не дали, хоч чим і кому загрожувало б те слово за зачиненими дверима?
Джерело: ТСН
Перший з них — "вони не мали вибору". Варіація — "їм наказали". Начеб усі ті "маленькі" "гвинтики" не мали шансу ухилитися. Насамперед, давно і до мене проаналізовано майже безмежні можливості "тихого спротиву" будь-якій системі на рівні одинаків. Ще до аналізу і появи поняття "сила безсилих" були відомі акції громадянського бойкоту, демонстративних відмов говорити мовою окупанта і т. д.
Це працювало навіть в умовах тоталітарної окупації — уже хрестоматійний приклад, коли після вимоги нацистів до данських євреїв пришити на одяг "зірки Давида" наступного дня на вулиці з такими зірками вийшла уся Данія, включно з королівською родиною. Улітку 1968 року під час вторгнення радянських військ чехи масово вдавали з себе незнайків, зривали дорожні знаки, таблички з назвами вулиць — чим повністю дезорієнтували окупаційну армію.
У Радянському Союзі існували цілі громади, які, незважаючи на загрозу репресій, роками "повільно і впевнено" жили своїм життям — ті ж таки баптисти чи старовіри. Олександр Солженіцин зафіксував блискучий зразок "логіки системи" у такій ситуації, висловлений невідомою вірянкою підпільної православної церкви: "Ви мене випустити боїтеся, бо я буду свідчити. Ви мене і вбити боїтеся, бо ланцюжок до решти втратите. А з мене мученика зробите. А я нічого не боюся, окрім Христа".
На рівні буденності існувала купа способів ухиляння — занадто ретельне з формальної точки зору "виконання" усього, "забування" виконати те чи інше дрібне доручення, "прикрашання" звітів і т д. Багато з цих способів були не надто моральні, але вони дозволяли уникнути дійсно серйозного етичного проступку і залишитися хоча б у мінімальній згоді з собою. Тож навіть коли було страшно відмовити системі відкрито, завжди був вибір — наскільки ретельно старатися.
За десять років до того, як розігралася драма Стуса, його колега по дисидентству, Валентин Мороз, у "Репортажі з заповідника імені Берії" влучно зауважив: сучасні їм гебісти — це вже не ідеалісти 20-х і навіть 30-х. Це вже не борці за "всесвітню справедливість", хай тільки у своїй уяві. Це вже достоту гвинтики, до того ж — дріб'язкові і готові на все заради особистого комфорту, "для лакомства нещасного". Володька Лобода з відомого всім зі шкільної програми "Собору" Олеся Гончара — це саме такий типаж у всій своїй красі.
Навіть коли було страшно відмовити системі відкрито, завжди був вибір — наскільки ретельно старатися.
Тож усі розмови про тотальну відсутність вибору — просто розмови. І якщо інформація про те, ніби сам Віктор Медведчук через своїх підлеглих (на жаль, граматика змушує писати ім'я і прізвища з великої літери, тож надалі користуватимуся терміном — "ця, відома нам особа") намагався стерти у фільмі про Стуса згадки про власну роль — то це найкращий тому доказ.
Щонайменше маємо черговий випадок, коли дрібненька людина, знищивши велетня, ніяк не заспокоїться і після фізичної загибелі велетня. Бо велич — вона така, вона і потім залишається. Якщо справжня. А гріх — він теж такий, "завжди перед тобою", як записано у Біблії.
А щонайбільше — цілком тверезий розрахунок замазати пляму, коли через страх, через бажання кар'єри, "задля лакомства нещасного" — посилаєш на смерть людину, яка не боялася йти на смерть. "Як добре те, що смерті не боюсь я...". Проблема в тому, що контраст між двома особистостями і двома ролями настільки разючий, що "перекрити" чимось подібне надзвичайно тяжко — об'єктивно.
Другий міф — від однієї людини нічого не залежить. Залежить, ще й як. Від надмірної "ретивости" всім знаної особи залежало життя генія. Відому особу призначили адвокатом на процесі Стуса. Тому останньому, восени 1980 року. У фарсі, який називався "радянське правосуддя", Стус не мав шансів щось змінити у своїй долі.
Але коли адвокат повністю поділяє позицію обвинувачення і вимагає для свого підзахисного максимального терміну, передбаченого кримінальним кодексом — це було занадто навіть на ті стандарти. Досі такі випадки траплялися у період Великого терору і не меншого страху — коли адвокати, бувало, вимагали розстрілу для підзахисних, хоч прокурор хотів "тільки" 25 років. У 1937 році адвокат міг і сам піти на смерть.
У 1980 році відомій особі загрожувало б — для початку, випадіння з "пулу" державних адвокатів для особливих справ, але напевно не розстріл. А якби відома особа не проявила аж такої активності? Можливо, Стус отримав би шанс дожити до 1989 року і навіть вийти на волю, коли глиняні ноги Радянського Союзу ослабли, і він почав відпускати зі своїх лещат дисидентів? Питання спекулятивне, бо ж до трагедії доклалися і тюремники "на зоні", а здоров'я у Стуса вже було сильно підірване, але...
І третій міф — "культура не важлива". Нагадаю — Василь Стус не створював партій, не писав політичних програм, не формував повстанських загонів. Він писав вірші. Виключно українською мовою. І з українською системою образів. Причому так виставленою системою, що і знаменита "червона калина" у Стуса нагадує не плачі на ріках Вавилонських, а радше бойовий гімн. Не агресії, а твердої певності свого. І — чітка вказівка, а чому ж та калина опинилася "на колимськім морозі".
І це було важливо. На той час можна було сказати "репресовані", але ось розшифрування — хто саме, ким саме, за що насправді — було каральне. А Стус сказав: "На колимськім морозі калина Зацвітає рудими слізьми..." Нагадаю — у давньослов'янській семантиці "рудий" означає ще й кривавий, червоний. Отже, не від іржі на шаблях зацвітає калина, не з плачу за полеглими і тими, хто не вернуться, а тому, що кров з неї все ллється і ллється. І явна, фізична, і незрима.
Стус засобами культури показав суть трагедії власної — і нашої з вами вітчизни. І того система — призвідець тої трагедії — уже знести не могла. І ще — Стусова поезія цілком надавалася на представлення на світовому рівні. Це був готовий культурний голос України на світовій арені — і за силою, і за виразністю, і за харизмою. Імперія двісті років докладала системні зусилля для провінціалізації української культури, для замикання її у власних межах.
Стус засобами культури показав суть трагедії власної — і нашої з вами вітчизни. І того система — призвідець тої трагедії — уже знести не могла
Відгомоном цього розуміння є легенда про те, що начебто Стуса вбили зумисне, щоб не допустити присудження йому Нобелівської премії. Тут той випадок, коли сам факт того, що така легенда з'явилась і жива досі — сама по собі символічна.
Образно кажучи — щоб калина перекочувала зі стягів на городи і в слоїки для варення на зиму. На кшталт Шевченка — "і на Січі мудрий німець картопельку садить А ви її купуєте, Їсте на здоров'я, А чиєю кров'ю Ота земля поливана, Що картоплю родить — Вам байдуже Аби добра була для городу...". З деким імперії таки вдалося цю операцію проробити. Наприклад, з режисером і продюсером злощасного фільму. Мали б розуміння, за що взялися і яка вага епізоду з судом — уперлися б рогом.
А вага цього епізоду колосальна. Твердість характеру Василя Стуса змусила систему "стати на вуха" і задіяти по максимуму всі можливі провокації і кари. Приховати від рідних сам факт суду, відібрати право останнього слова. І отримати відплату у вигляді — "Кати! Ви мені й останнього слова не дали сказати!".
Чомусь таки та не дали, хоч чим і кому загрожувало б те слово за зачиненими дверима?
Джерело: ТСН
Блоги є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.
Точка зору редакції Інформаційного агентства Волинські Новини може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує роль носія.
Точка зору редакції Інформаційного агентства Волинські Новини може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує роль носія.
Навколо фільму «Стус» скандал: суспільство збурила інформація актора Геннадія Попенка про те, що зі стрічки нібито на вимогу Віктора Медведчука…
Адвокат Віктора Медведчука пригрозив, що домагатиметься через суд заборони показу фільму про Стуса, якщо стрічка міститиме «недостовірну інформацію» про його…
У 2019 році на українські екрани має вийти фільм «Стус» – про дисидента Василя Стуса
Коментарів: 0
Волинянин отримав медаль «За оборону міста Бахмут»
Сьогодні 21:56
Сьогодні 21:56
Графік вимкнення електроенергії на Волині 22 листопада
Сьогодні 21:18
Сьогодні 21:18
Луцький міський голова відвіз допомогу військовим на схід
Сьогодні 20:59
Сьогодні 20:59
Мала позивний 007 і шпигувала під виглядом волонтерки: агентка ФСБ отримала 15 років тюрми
Сьогодні 20:40
Сьогодні 20:40
Додати коментар:
УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.