Жозеф Прессман – художник-парижанин родом з Волині
Художники у Парижі початку ХХ сторіччя… Франція, богемний Париж стали для них центром землі і магнітом, який обіцяв притулок, захист і можливості, яких вони були позбавлені у своїх рідних домівках у інших країнах Європи у 1905-1939 рр. Вони прагнули віднайти таке обітоване місце, де можна вгамувати свій мистецький голод, насититися духом свободи творчості, яка можлива була лише тут у Парижі. Мандрівники заселяли мансарди і кафе Монпарнасу, тісно спілкувалися з такими ж шукачами нових вражень і створили свій особливий світ художників, який згодом отримав назву «Паризької Школи».
«Божевільні часи! - писав Де Кіріко у 1925 році, - Сучасність, ця велика таємниця, живе на кожній вуличці Парижу!».
Багато з цих художників потім провели решту життя у Парижі, та все таки найчастіше їх асоціювали з тими країнами, де вони народилися і які вони покинули: Росія, Литва, Польща, Австрія, Німеччина, Італія, Іспанія, Болгарія та інші. А імена Марка Шагала, Амадео Модільяні, Пабло Пікассо зараз відомі в усьому світі.
джерело http://www.ecoledeparis.org/artistes
Ох, і щастить же декому залишити непривітну батьківщину і втрапити у рай! Та людська доля – як іграшка в руках примхливої дитини! Радує, приносить втіху, а потім раптом падає і ламається на друзки…
Доля нашого земляка-волинянина, талановитого і скромного художника Жозефа Прессмана, який теж належав до Паризької школи, вражає своїми перипетіями, злетами і падіннями, втіхами і труднощами. Сьогодні,22 липня, йому виповнилося б 112 років.Народився майбутній художник у 1904 році в селі Берестечко Дубнівського повіту Волинської губернії. Навчався у Львівській академії мистецтва, а потім – у Варшаві. Відомо, що у 1925 році він мандрував по Середньому Сходу і Палестині. А у 1927 році оселився у Парижі, здійснивши свою мрію побачити твори Сезанна. Кожної неділі Жозеф відвідує музеї і галереї Парижу, де надихається полотнами французьких майстрів, і одночасно навчається в Академії Рансона. В цей же час він отримує французьке громадянство.
У житті молодого талановитого художника все складається якнайкращим чином. Жозеф багато малює: це пейзажі, портрети, твори у жанрі «ню» у експресіоністській манері, характерній для Паризької школи, а також настінні розписи. У 1929 році його роботи виставляють в Осінньому салоні Парижу 1929 року, виставці Незалежних художників і в Тюїльрі.Ще одним цікавим явищем мистецького життя Парижу того часу була діяльність неформальної групи українських художників із Росії та Галичини, які за традиціями богемного життя також збиралися і спілкувалися у кафе і студіях. Вони намагалися консолідувати українських діячів мистецтв і провели низку виставок у різних складах мистців. Серед найактивніших учасників групи були В. Полісадов, В. Перебийніс, С. Борачок, В. Хмелюк, Н. Глущенко, М. Кричевський, А. Грищенко та інші.
У 1930 році виставка Української групи у складі 20 художників, серед яких був і Жозеф Прессман, відбулася в паризькій галереї Studio 28 за адресою10, rue Tholozé.Запрошення на виставку Української групи.
Ось так виглядає ця студія сьогодні, Тепер там – кінотеатр.Сучасний вигляд Студія 28
Сьогодні мистецтвознавці стикаються з неоднозначною проблемою визначення національної приналежності того чи іншого діяча культури, особливо, коли доля закидала його у різні світи. Великий Леонардо, який сам називав себе «людиною світу», був італійським мистцем? Але ж більшу частину свого життя він жив і творив у Франції! А Пікассо? Безперечно, іспанський, але ж і французький також, чи не так? Та чи варто включати таких неспокійних творчих особистостей до клітки якоїсь однієї країни?
Факт участі Жозефа Прессмана у виставковій діяльності Української групи в Парижі свідчить про те, що він пам’ятав, що народився він саме тут, і саме Велика Волинь є його батьківщиною. Тому, згідно історичних реалій і підходів до ідентифікації мистців, можемо сказати, що цей талановитий художник єврейського походження, народжений на Волині часів Російської імперії та жив і працював у Франції. То чий він і якій країні належить?
Отож, молодий Жозеф Прессман багато працює і веде активну виставкову діяльність в паризьких салонах, стає знаменитим. Обставини складаються якнайсприятливішим чином: у 1931 році він підписує дуже вигідний контракт з галеристом Л. Зборовським, який купує майже всі його полотна. Про таких щасливчиків навіть промовляли приказку: «Живе, мов єврей в Парижі». Та невдовзі після підписання цього контракту галерист, на жаль, помирає, і справи вже не йдуть так гарно. Протягом короткого часу Прессмана підтримує баронеса Ротшильд. Отже, у житті художника почався період фінансової нестабільності, йому навіть доводиться підробляти муляром, щоб себе прогодувати.
1939 рік… З початком Першої світової війни приходить час страждань і нужди. Війна залишила на долі Прессмана рани фізичних і душевних мук, бо протягом усього того часу він був змушений переховуватись. Гітлерівська ненависть до євреїв та їх фізичне винищення у Європі набуло страхітливих масштабів, а більше половини художників-євреїв Паризької школи були замордовані у концентраційних таборах. Жозеф ховається у підвалах будинків, боїться жити вдома. Відомо, що його дружина кілька разів рятувала йому життя, ховаючи його у своїй шафі, коли важкі кроки гітлерівців гупали за дверима їхньої квартири.
Війна закінчується. Поступово заживають душевні рани, і Прессман знову повертається до живопису. Він бере участь у створенні мистецької групи «Художники – свідки свого часу», проводить персональні виставки у Сент Пласіді (1947, 1952, 1955, 1961, 1962), Маріньї (1950), у Виставці сучасних російських живописців і скульпторів «Франція – СРСР» (1945) і виставці, організованій Союзом радянських патріотів (1947). У 1951 році він був удостоєний Премії критики, в 1952 році – премії Бюхле у Швейцарії, а в 1971 році під час Осіннього салону відбулася його ретроспективна виставка. У 2008 році полотна Жозефа Прессмана були показані Києву у залах Українського дому на виставці «Українська Одіссея».
Після війни скромний мистець повністю занурився у творчість і уникав зайвої публічності, не брав участі у світському житті Парижу. Невідомо напевне час та місце його смерті, на жаль: 1967 рік чи 1970, Париж чи США?
Роботи Прессмана увібрали в себе дух свободи французької традиції експресіонізму, розвинувши їх у своєрідній чутливій і виразній авторській манері, унікальній кольоровій палітрі. Сьогодні його полотна зберігаються у найпрестижніших галереях і салонах Європи і Америки, є обов’язковими лотами усіх поважних світових аукціонів.Та очевидно, що життя і творчість цього видатного художника ще досі достатньо не вивчені і не оцінені на його батьківщині. Такі дослідження і популяризація цієї інформації є завданням нащадків, які усвідомлюють зв'язок поколінь у власній національній і культурній самоідентифікації. У зв’язку з цим варто згадати ілюстроване видання дослідниць діяльності паризьких художників Надін Нєзавер (NadineNieszawer) і Дебори Прінк (PrincDéborah) «Єврейські художники Паризької школи. 1905-1939 рр.», яке вийшло друком у 2014році і містить інформацію про 178 живописців і скульпторів через усні свідчення їхніх сучасників та неопубліковані раніше унікальні документи.
За матеріалами сайту http://www.volart.com.ua/art/pressman_yosyp/
Марія Пилипчук
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
«Божевільні часи! - писав Де Кіріко у 1925 році, - Сучасність, ця велика таємниця, живе на кожній вуличці Парижу!».
Багато з цих художників потім провели решту життя у Парижі, та все таки найчастіше їх асоціювали з тими країнами, де вони народилися і які вони покинули: Росія, Литва, Польща, Австрія, Німеччина, Італія, Іспанія, Болгарія та інші. А імена Марка Шагала, Амадео Модільяні, Пабло Пікассо зараз відомі в усьому світі.
джерело http://www.ecoledeparis.org/artistes
Ох, і щастить же декому залишити непривітну батьківщину і втрапити у рай! Та людська доля – як іграшка в руках примхливої дитини! Радує, приносить втіху, а потім раптом падає і ламається на друзки…
Доля нашого земляка-волинянина, талановитого і скромного художника Жозефа Прессмана, який теж належав до Паризької школи, вражає своїми перипетіями, злетами і падіннями, втіхами і труднощами. Сьогодні,22 липня, йому виповнилося б 112 років.Народився майбутній художник у 1904 році в селі Берестечко Дубнівського повіту Волинської губернії. Навчався у Львівській академії мистецтва, а потім – у Варшаві. Відомо, що у 1925 році він мандрував по Середньому Сходу і Палестині. А у 1927 році оселився у Парижі, здійснивши свою мрію побачити твори Сезанна. Кожної неділі Жозеф відвідує музеї і галереї Парижу, де надихається полотнами французьких майстрів, і одночасно навчається в Академії Рансона. В цей же час він отримує французьке громадянство.
У житті молодого талановитого художника все складається якнайкращим чином. Жозеф багато малює: це пейзажі, портрети, твори у жанрі «ню» у експресіоністській манері, характерній для Паризької школи, а також настінні розписи. У 1929 році його роботи виставляють в Осінньому салоні Парижу 1929 року, виставці Незалежних художників і в Тюїльрі.Ще одним цікавим явищем мистецького життя Парижу того часу була діяльність неформальної групи українських художників із Росії та Галичини, які за традиціями богемного життя також збиралися і спілкувалися у кафе і студіях. Вони намагалися консолідувати українських діячів мистецтв і провели низку виставок у різних складах мистців. Серед найактивніших учасників групи були В. Полісадов, В. Перебийніс, С. Борачок, В. Хмелюк, Н. Глущенко, М. Кричевський, А. Грищенко та інші.
У 1930 році виставка Української групи у складі 20 художників, серед яких був і Жозеф Прессман, відбулася в паризькій галереї Studio 28 за адресою10, rue Tholozé.Запрошення на виставку Української групи.
Ось так виглядає ця студія сьогодні, Тепер там – кінотеатр.Сучасний вигляд Студія 28
Сьогодні мистецтвознавці стикаються з неоднозначною проблемою визначення національної приналежності того чи іншого діяча культури, особливо, коли доля закидала його у різні світи. Великий Леонардо, який сам називав себе «людиною світу», був італійським мистцем? Але ж більшу частину свого життя він жив і творив у Франції! А Пікассо? Безперечно, іспанський, але ж і французький також, чи не так? Та чи варто включати таких неспокійних творчих особистостей до клітки якоїсь однієї країни?
Факт участі Жозефа Прессмана у виставковій діяльності Української групи в Парижі свідчить про те, що він пам’ятав, що народився він саме тут, і саме Велика Волинь є його батьківщиною. Тому, згідно історичних реалій і підходів до ідентифікації мистців, можемо сказати, що цей талановитий художник єврейського походження, народжений на Волині часів Російської імперії та жив і працював у Франції. То чий він і якій країні належить?
Отож, молодий Жозеф Прессман багато працює і веде активну виставкову діяльність в паризьких салонах, стає знаменитим. Обставини складаються якнайсприятливішим чином: у 1931 році він підписує дуже вигідний контракт з галеристом Л. Зборовським, який купує майже всі його полотна. Про таких щасливчиків навіть промовляли приказку: «Живе, мов єврей в Парижі». Та невдовзі після підписання цього контракту галерист, на жаль, помирає, і справи вже не йдуть так гарно. Протягом короткого часу Прессмана підтримує баронеса Ротшильд. Отже, у житті художника почався період фінансової нестабільності, йому навіть доводиться підробляти муляром, щоб себе прогодувати.
1939 рік… З початком Першої світової війни приходить час страждань і нужди. Війна залишила на долі Прессмана рани фізичних і душевних мук, бо протягом усього того часу він був змушений переховуватись. Гітлерівська ненависть до євреїв та їх фізичне винищення у Європі набуло страхітливих масштабів, а більше половини художників-євреїв Паризької школи були замордовані у концентраційних таборах. Жозеф ховається у підвалах будинків, боїться жити вдома. Відомо, що його дружина кілька разів рятувала йому життя, ховаючи його у своїй шафі, коли важкі кроки гітлерівців гупали за дверима їхньої квартири.
Війна закінчується. Поступово заживають душевні рани, і Прессман знову повертається до живопису. Він бере участь у створенні мистецької групи «Художники – свідки свого часу», проводить персональні виставки у Сент Пласіді (1947, 1952, 1955, 1961, 1962), Маріньї (1950), у Виставці сучасних російських живописців і скульпторів «Франція – СРСР» (1945) і виставці, організованій Союзом радянських патріотів (1947). У 1951 році він був удостоєний Премії критики, в 1952 році – премії Бюхле у Швейцарії, а в 1971 році під час Осіннього салону відбулася його ретроспективна виставка. У 2008 році полотна Жозефа Прессмана були показані Києву у залах Українського дому на виставці «Українська Одіссея».
Після війни скромний мистець повністю занурився у творчість і уникав зайвої публічності, не брав участі у світському житті Парижу. Невідомо напевне час та місце його смерті, на жаль: 1967 рік чи 1970, Париж чи США?
Роботи Прессмана увібрали в себе дух свободи французької традиції експресіонізму, розвинувши їх у своєрідній чутливій і виразній авторській манері, унікальній кольоровій палітрі. Сьогодні його полотна зберігаються у найпрестижніших галереях і салонах Європи і Америки, є обов’язковими лотами усіх поважних світових аукціонів.Та очевидно, що життя і творчість цього видатного художника ще досі достатньо не вивчені і не оцінені на його батьківщині. Такі дослідження і популяризація цієї інформації є завданням нащадків, які усвідомлюють зв'язок поколінь у власній національній і культурній самоідентифікації. У зв’язку з цим варто згадати ілюстроване видання дослідниць діяльності паризьких художників Надін Нєзавер (NadineNieszawer) і Дебори Прінк (PrincDéborah) «Єврейські художники Паризької школи. 1905-1939 рр.», яке вийшло друком у 2014році і містить інформацію про 178 живописців і скульпторів через усні свідчення їхніх сучасників та неопубліковані раніше унікальні документи.
За матеріалами сайту http://www.volart.com.ua/art/pressman_yosyp/
Марія Пилипчук
Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Коментарів: 10
Ганна
Показати IP
22 Липня 2016 20:24
І знову цікавинка про земляка. Дякую , пані Маріе.
Волинянин
Показати IP
22 Липня 2016 22:05
усі матеріали сенсаційні не тільки для волинян особливо на фоні нашого сірого заполітизованого життя
Філіпович
Показати IP
22 Липня 2016 23:20
Дякую за цікаву інформацію. Хотілося б дізнатись більше про долю земляка(я теж з Берестечка).Безумовно, жаль що він виїхав з Берестечка.
Анонім до Філіпович
Показати IP
23 Липня 2016 10:46
Чому жаль? Жаль, якби залишився...Хто б він тоді був?
Василь до Анонім
Показати IP
11 Серпня 2016 09:11
Та був би дурним волинянином пас корови і строїв СССр
проста людина
Показати IP
23 Липня 2016 00:10
Пізнавально було ознайомитись з художником та його життям, цікаві роботи.. Дякую
ufcd
Показати IP
23 Липня 2016 07:14
картинки для дитячого журналу. Але! Художник...
студент до ufcd
Показати IP
11 Серпня 2016 09:14
видно ufcd ВДУ закінчив - грамотний
лікар
Показати IP
25 Липня 2016 13:17
Ця стаття за розумна для полішуків це тяжко на мозок.
Їм треба про лісоповал, бурштин про те як згорів коровник в Рованцях і про кльову жінку депутата це ж стадо совкових дебілів що живе від виборів до виборів.
Га ? Шо ? Х... в чоло!!!!
Маша до лікар
Показати IP
26 Липня 2016 01:44
Дякую))) Саме цього я і хочу - щоб було розумно і тяжко на мозок) Якщо боляче в тому місці - значить мозок ще є
Кредит погасив, а іпотеку не закрили? Будинок волинянина «застряг» у ліквідованому банку
Сьогодні 21:25
Сьогодні 21:25
Графік вимкнення електроенергії на Волині 25 листопада
Сьогодні 20:56
Сьогодні 20:56
На Камінь-Каширщині три села тимчасово будуть без газу
Сьогодні 20:28
Сьогодні 20:28
У Ковелі провели в останню дорогу Героя Богдана Степанюка
Сьогодні 19:59
Сьогодні 19:59
«Воду пив з річки, а їсти не було»: військовий з Волині, який втратив на війні руку й обидві ноги, 14 днів чекав на евакуацію
Сьогодні 19:31
Сьогодні 19:31
Один зі злочинів не визнали: у Луцьку двох чоловіків судять за шахрайство та крадіжку
Сьогодні 18:34
Сьогодні 18:34
Вогонь пошкодив речі: у Луцьку горіла квартира
Сьогодні 18:06
Сьогодні 18:06
Додати коментар:
УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.