Бен-Ціон з Великої Волині: «Після Голокосту я онімів»
Цього року відзначатиметься 120-річчя від народження Бен-Ціона – видатного представника авангарду початку ХХ сторіччя, скульптора, живописця та гравера родом з Великої Волині, який продемонстрував у своїй творчості втілення кращих традицій європейської єврейської спадщини у царині візуального мистецтва.
Бенціон Вайнман народився у 1897 році у повітовому містечку Старокостянтинів Волинської губернії у сім’ї кантора у третьому поколінні. Батько виховував та займався освітою сина в дусі єврейської традиції, готуючи його в майбутньому на раввина. Та син відзначався широтою поглядів, прагнув до особистої свободи. Короткі студії у Відні не привабили його своєю важкою академічною атмосферою. Молодий чоловік багато читав, цікавився філософією, малював…Під впливом Спінози, Кнута Гамсуна і Владислава Реймонта написав численні вірші та есе, в яких намагався розкрити глибокий «зв’язок між людським та божественним, між людським та земним». Вражений нищівними масштабами Голокосту та нещадного переслідування євреїв в нацистській Німеччині, в якийсь момент він припинив літературну діяльність. «Я онімів. Я не зміг видушити з себе жодного речення», – так згадує згодом Бен-Ціон про ті події.
Емігрант з України, він приїхав до США у 1920 році. Писав казки і вірші на івриті під іменем Бенціона Вайнмана. Та коли він почав малювати, то залишив собі лише ім’я, розділене дефісом B-Z, опустивши прізвище, і сказав: «Художникові потрібне лише ім’я, аби бути чесним». Про обставини переїзду до Сполучених Штатів, про свою сім’ю та малу батьківщину, життя та творчість, зустрічі з мистцями та їхню співпрацю, злети та падіння Бен-Ціон згадує у серії інтерв’ю Барбарі Шиклер, записаній у серпні – вересні 1982 року.
Цей унікальний аудіозапис дає можливість почути голос видатного мистця (англійською мовою) (http://www.aaa.si.edu/collections/interviews/oral-history-interview-benzion-interview-12434).Бен-Ціон був одним із засновників незалежної мистецької групи «Десять» (TheTen), яка презентувала твори авангарду в 1930-х роках. Експериментували з матеріалами, малювали на будь-чому, що попадалося під руку. Бен-Ціон малював навіть на дверцятах шафи у своїй студії. Інші художники групи «Десятка» - це Ілля Болотовський, Лі Гетч, Адольф Готтліб, Луї Гарріс, Янкель Куфельд, Маркус Роткович (пізніше відомий як Марк Ротко), Луї Шанкер і Джозеф Солман.
Візуальні твори цих «Десяти» загалом визначаються як ті, що належать до експресіонізму, в той же час їхній стиль був прикладом актуального поєднання модернізму і соц-арту.Виставки «Десятки» одночасно проходили вгалереї Меркюрі (Mercury Gallery) в Нью-Йорку та щорічній виставці американського живопису в Уїтні (Whitney), окреслюючи нові естетичні питання та загострюючи критику консервативного визначення сучасного мистецтва, що на той час просувалося в американській культурі. Твори Бен-Ціона були одразу помічені. Видання TheNewYorkSun назвало манеру написання робіт «розгніваною». Триптих «Слава війни» був описаний в іншому мистецькому часопису TheArtNews як «викличний».До 1939 року група «Десяти» розпалася, кожен з художників віднайшов свої галереї для представлення власних творів. Тим часом Бен-Ціон презентував свою першу персональну виставку у художній галереї Грінвіч-Віллідж, а відомий шанований європейський арт-дилер Джей Бі Нейманн (який представив в Америці серед інших митців Пауля Клее) придбав декілька робіт Бен-Ціона. Курт Валентин, інший відомий арт-дилер, представив експозиції серії його творів та сприяв випуску чотирьох серій гравюр на біблійну тематику.
Однією з найвизначніших колекцій творів на біблійну тематику є славетна експозиція «Талмуд», яка об’єднує роботи – більше 40 кольорових літографій, гравюр - двох найвидатніших єврейських художників ХХ ст. Марка Шагала та Бен-Ціона.
Створені ними образи є своєрідними коментарями Святого письма у кращих традиціях Талмуда.У своїй манері візуалізації Бен-Ціон показував важливі життєві істини простими та зрозумілими способами, наповнюючи полотно емоціями – радісними, свіжими, хвилюючими, тривожними, похмурими – і досягаючи таким чином надзвичайної поетичної простоти.
Протягом усього життя художник у своїй творчості послідовно візуалізував певну тематику – природу, натюрморт, людське тіло, Святе письмо, єврейський народ.
«Уся його праця пронизана сильним людським почуттям. Море і небо, і навіть колосся пшениці набувають монолітної краси та простоти, які показують трансформацію як відображення вічності. Такий чутливий зв'язок фізичного та метафізичного є однією з найважливіших особливостей творів Бен-Ціона», - пише Стівен Кайзер у книзі «Біблійні картини» (1952).Бен-Ціон був нагороджений відзнакою Американського єврейського конгресу. Твори мистця зібрані в багатьох всесвітньовідомих музеях США, включаючи Музей мистецтва Метрополітан, Уїтні та Музей сучасного мистецтва в Нью-Йорку, Інститут мистецтв в Чикаго, Музей мистецтва в Філадельфії та ін. Експозиція робіт Бен-Ціона урочисто відкривала Єврейський Музей у Нью-Йорку в 1948 році.
«У пошуках себе» (InSearchofOneself) - назва документального фільму (англійською мовою) про життя і творчість видатного мистця, знятий американським режисером Стівом Цехетнером.В 1987, у віці 90 років він помер у своїй квартирі в Челсі, Манхеттен.
Ось деякі фото з його помешкання в Нью-Йорку.Більше про художника – на сайті Галереї мистецтв НСХУ
http://www.volart.com.ua/art/vaynman_benzion/
Марія ПИЛИПЧУК
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Бенціон Вайнман народився у 1897 році у повітовому містечку Старокостянтинів Волинської губернії у сім’ї кантора у третьому поколінні. Батько виховував та займався освітою сина в дусі єврейської традиції, готуючи його в майбутньому на раввина. Та син відзначався широтою поглядів, прагнув до особистої свободи. Короткі студії у Відні не привабили його своєю важкою академічною атмосферою. Молодий чоловік багато читав, цікавився філософією, малював…Під впливом Спінози, Кнута Гамсуна і Владислава Реймонта написав численні вірші та есе, в яких намагався розкрити глибокий «зв’язок між людським та божественним, між людським та земним». Вражений нищівними масштабами Голокосту та нещадного переслідування євреїв в нацистській Німеччині, в якийсь момент він припинив літературну діяльність. «Я онімів. Я не зміг видушити з себе жодного речення», – так згадує згодом Бен-Ціон про ті події.
Емігрант з України, він приїхав до США у 1920 році. Писав казки і вірші на івриті під іменем Бенціона Вайнмана. Та коли він почав малювати, то залишив собі лише ім’я, розділене дефісом B-Z, опустивши прізвище, і сказав: «Художникові потрібне лише ім’я, аби бути чесним». Про обставини переїзду до Сполучених Штатів, про свою сім’ю та малу батьківщину, життя та творчість, зустрічі з мистцями та їхню співпрацю, злети та падіння Бен-Ціон згадує у серії інтерв’ю Барбарі Шиклер, записаній у серпні – вересні 1982 року.
Цей унікальний аудіозапис дає можливість почути голос видатного мистця (англійською мовою) (http://www.aaa.si.edu/collections/interviews/oral-history-interview-benzion-interview-12434).Бен-Ціон був одним із засновників незалежної мистецької групи «Десять» (TheTen), яка презентувала твори авангарду в 1930-х роках. Експериментували з матеріалами, малювали на будь-чому, що попадалося під руку. Бен-Ціон малював навіть на дверцятах шафи у своїй студії. Інші художники групи «Десятка» - це Ілля Болотовський, Лі Гетч, Адольф Готтліб, Луї Гарріс, Янкель Куфельд, Маркус Роткович (пізніше відомий як Марк Ротко), Луї Шанкер і Джозеф Солман.
Візуальні твори цих «Десяти» загалом визначаються як ті, що належать до експресіонізму, в той же час їхній стиль був прикладом актуального поєднання модернізму і соц-арту.Виставки «Десятки» одночасно проходили вгалереї Меркюрі (Mercury Gallery) в Нью-Йорку та щорічній виставці американського живопису в Уїтні (Whitney), окреслюючи нові естетичні питання та загострюючи критику консервативного визначення сучасного мистецтва, що на той час просувалося в американській культурі. Твори Бен-Ціона були одразу помічені. Видання TheNewYorkSun назвало манеру написання робіт «розгніваною». Триптих «Слава війни» був описаний в іншому мистецькому часопису TheArtNews як «викличний».До 1939 року група «Десяти» розпалася, кожен з художників віднайшов свої галереї для представлення власних творів. Тим часом Бен-Ціон презентував свою першу персональну виставку у художній галереї Грінвіч-Віллідж, а відомий шанований європейський арт-дилер Джей Бі Нейманн (який представив в Америці серед інших митців Пауля Клее) придбав декілька робіт Бен-Ціона. Курт Валентин, інший відомий арт-дилер, представив експозиції серії його творів та сприяв випуску чотирьох серій гравюр на біблійну тематику.
Однією з найвизначніших колекцій творів на біблійну тематику є славетна експозиція «Талмуд», яка об’єднує роботи – більше 40 кольорових літографій, гравюр - двох найвидатніших єврейських художників ХХ ст. Марка Шагала та Бен-Ціона.
Створені ними образи є своєрідними коментарями Святого письма у кращих традиціях Талмуда.У своїй манері візуалізації Бен-Ціон показував важливі життєві істини простими та зрозумілими способами, наповнюючи полотно емоціями – радісними, свіжими, хвилюючими, тривожними, похмурими – і досягаючи таким чином надзвичайної поетичної простоти.
Протягом усього життя художник у своїй творчості послідовно візуалізував певну тематику – природу, натюрморт, людське тіло, Святе письмо, єврейський народ.
«Уся його праця пронизана сильним людським почуттям. Море і небо, і навіть колосся пшениці набувають монолітної краси та простоти, які показують трансформацію як відображення вічності. Такий чутливий зв'язок фізичного та метафізичного є однією з найважливіших особливостей творів Бен-Ціона», - пише Стівен Кайзер у книзі «Біблійні картини» (1952).Бен-Ціон був нагороджений відзнакою Американського єврейського конгресу. Твори мистця зібрані в багатьох всесвітньовідомих музеях США, включаючи Музей мистецтва Метрополітан, Уїтні та Музей сучасного мистецтва в Нью-Йорку, Інститут мистецтв в Чикаго, Музей мистецтва в Філадельфії та ін. Експозиція робіт Бен-Ціона урочисто відкривала Єврейський Музей у Нью-Йорку в 1948 році.
«У пошуках себе» (InSearchofOneself) - назва документального фільму (англійською мовою) про життя і творчість видатного мистця, знятий американським режисером Стівом Цехетнером.В 1987, у віці 90 років він помер у своїй квартирі в Челсі, Манхеттен.
Ось деякі фото з його помешкання в Нью-Йорку.Більше про художника – на сайті Галереї мистецтв НСХУ
http://www.volart.com.ua/art/vaynman_benzion/
Марія ПИЛИПЧУК
Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Коментарів: 4
Штормик
Показати IP
29 Січня 2017 22:32
Цікава стаття. Приємно, що Маша відроджує пам'ять про митців, пов'язаних з історичною Волинню.
Олександр П.
Показати IP
30 Січня 2017 10:19
Сьогоднішнім совковим полішукам такі теми не потрібні. Хтось у цьому зацікавлений щоб вони нічого не знали про себе і свою історію.
Їх навчили щоб їх цікавило хто скільки вкрав, хто кого забив вночі під баром, чому не переносять Старий базар... а ось завтра ми прийдемо і ви будете щасливі та ситі як свині в хліві.
Дмитро
Показати IP
31 Січня 2017 12:35
Прочитав - щось промичи!
Це буде знак, що на Волині є ще люди з мізгами
Галя до Дмитро
Показати IP
1 Лютого 2017 20:26
Тут ше тре знати шо мекати. Не мекнеш шо-нібуть. Тому дехто тримає мовчазну паузу невипадково. Щоб не видати себе з головою. Своєю темнотою інтелектуальною.
На Ковельщині під час пожежі у будинку травмувався чоловік
Сьогодні 09:39
Сьогодні 09:39
Казка на сцені й солодощі в руках: у Луцьку показали виставу для діток військових. Фото
Сьогодні 09:10
Сьогодні 09:10
«Зігрій Захисників до новорічних свят»: юні каратисти з Луцька підготували різдвяні подарунки на передову
Сьогодні 08:41
Сьогодні 08:41
На Волині судили тракториста, який майже п’ять років користувався підробленим водійським посвідченням
Сьогодні 07:44
Сьогодні 07:44
В Україні з'явиться новий пам'ятний день
Сьогодні 06:20
Сьогодні 06:20
Додати коментар:
УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.